(Simpelt?) elektronikproblem

Hej gruppe.

Jeg har et mindre støjproblem fra en rackswitch jeg har stående. Den har 2
5V blæsere der larmer som gjaldt det OL i støj.

For at forbedre situationen, har jeg indkøbt 2*12V papst-blæsere der næsten
lydløse. Desværre opdagede jeg først at de siddende blæsere var 5V da jeg
åbnede kassen :-(

Den PSU der sidder I, leverer kun 5V eller 3.3V. Jeg har 3 stik til blæsere
(hvoraf 2 er i brug), der alle er på 5V. Kan jeg gøre noget "smart" for at
få 12V af 3*5V? Det forekommer mig at man må kunne lave noget-med-noget og
nogle dioder. Jeg kan bare ikke se præcis hvordan.

Håber i kan hjælpe herinde :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: (Simpelt?) elektronikproblem

Det er vel stadigt kun 1x5 volt der er, blot fordelt ud på 3 stik

Næppe. Jeg ville gå efter en lille switchmodeting, kig på
maxim-ic.com.

Re: (Simpelt?) elektronikproblem

Hvis det er 3*5V, kan man så bruge det til noget?

Jeg studerer datalogi, såeh.. hvad leder jeg efter? :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: (Simpelt?) elektronikproblem

Hvis det er 3 seperate forsyninger - så seriekobler man dem og får 15
volt. Men jeg tror nu at det er den samme forsyning til alle stik.

DC-DC converter, det kunne være:
http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk10%30&ln =

Re: (Simpelt?) elektronikproblem

Har du ikke en 230V -> ca. 12V omformer liggende i skuffen? Jeg tror det
er den letteste løsning. Det er jo ikke alverden effekt, den skal kunne
levere max. måske 300mA.

- Lars

Re: (Simpelt?) elektronikproblem

Desværre nej... og der er ikke meget plads inden i switchen (den er 1U).

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: (Simpelt?) elektronikproblem

Tanken gik nu også på at have den siddende uden for og så en ledning ind
  igennem kabinettet et eller andet sted. Det er ikke den mest
rafinerede løsning, men den havde været let.

- Lars

Re: (Simpelt?) elektronikproblem
næsten

Du kan lave en 5 til 12V stepup switch-mode converter, eller du kan købe en
DC-DC converter.

PS Hvor meget plads er der til converteren ?

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Ikke alt for meget - jeg kan høre på det hele at jeg hellere må tage nogle
billeder :)

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: (Simpelt?) elektronikproblem
Hej Christian

Jeg har en lille DC-DC converter du må få hvis det har interesse,
4,7-9 VDC ind, 12 VDC 666 mA.

Størrelsen kan du se her, den hedder 4B-32

http://www.btcpower.com/pdfs/LP/B%20Series/4B%20DS%20ver2.PDF

Mvh Max

Re: (Simpelt?) elektronikproblem

Det lyder perfekt.. og ondt ;)

666 mA skulle være rigeligt til et par småblæsere. (de er kun 40mm)

Størrelsen er perfekt. Jeg kan slippe for at have noget hængende uden for
kassen. Hvad betyder Pin4 ("Common / NP") ?

Hvor i landet bor du?

--
M.V.H
Christian Iversen

Re: (Simpelt?) elektronikproblem
Hej Christian

NP betyder NO PIN, pin 4 er der kun på split supplys.

Send mig lige en E-mail (fjern invalid i adressen)

Mvh Max

Re: (Simpelt?) elektronikproblem
næsten
blæsere

Står der effekt eller ampere på de blæsere, eller kan du måle det ??

For der findes nogle her 2-5W:

http://www.dc-dc.com/products/subcategory.asp?ID=2

de har også større, de kan lave 5 - 12VDC

Kasper

Site Timeline