Service af Carver M400

Ja, egentlig er den til salg (se news:dk.marked.privat.radio+hifi), men det
vrimler åbenbart ikke med købere til den... I hvert fald ikke herhjemme,
måske den ikke er så kendt? De var i hvert fald dyre og forud for deres tid
da de kom frem :o)

Anyway. Hvis jeg ikke får den solgt, kunne jeg godt tænke mig at give den en
service: Alt vaskes, elektrolytter skiftes, måske et par andre komponenter
til lidt mere audiophil-rigtige uden at de koster en bondegård.

Men, i forhold til mine tidligere trængende rørforstærkere, som fik samme
tur, er den jo lidt mere kompliceret og der sidder da også et par
potentiometre, som jeg er hunderæd for at få stillet forkert, ikke mindst
det i switchmode strømforsyningen. For regner med at lodde dem ud og så give
printpladerne en gang vand og sæbe.

Derudover synes jeg den er samlet ret specielt. Nogen der ved hvordan
effekt-transistorerne sidder fast? Er de bare presset ind i som en IC i en
sokkel?

Nogen der har nogle forslag til hvordan jeg bedst griber sagen an?
Evt. kan/ved hvordan skaffe diagram el. service vejledning til sådan en sag?
Kunne nemlig godt tænke mig hvis det var muligt at konvertere den
inverterende kanal til en ikke inverterende (jep, så er den ikke så nem at
brokoble, til gengæld er minus fælles for begge ht'er ;o).

Nogen der kender funktionsprincippet i selve forstærkeren? (ikke
strømforsyningen, den er gammeldags switchmode type)
Den har jo nærmest uanede kræfter, i hvert fald i forhold til sin størrelse
(2*200 w), men jeg synes ikke den bliver synderlig varm, faktisk knap lunken
selvom køleplade nærmest er en by i Rusland og der gås til den...

Mvh
Morten

Re: Service af Carver M400

sag?

Sidst jeg mødte nogen der ville sælge mig en Carver, stod der Pablo på
messeskiltene af de absolut venlige folk.

Mon ikke de stadig føler lidt for Carver?

Konstruktionsprincippet er som en transduktor.

Emnet har været op i en af grupperne før.

Carver har lavet mange sjove konstrutions principper.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Service af Carver M400

Ved ikke hvordan jeg skal fortolke det... Skal det forstås sådan at Carver
er meget kendt i Mexico?

Du mener klasse D?
Umiddelbart synes jeg nu ikke det ligner en klasse D, nærmere en mere
traditionel klasse A/B, men atypisk sidder der hele 6 TO3 transistorer pr.
kanal og de er ikke helt delt over på midten hvis du forstår (C2000, C3000,
C4000, C5000 så vidt jeg husker) to er der to af.

Mvh
Morten

Re: Service af Carver M400

Nope http://www.pablo.dk /

Nope, sidder der ikke nogle underlige transformatore(transduktore) i den?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Service af Carver M400

På den måde :o) LOL Så blev jeg da så meget klogere :)

Næ, der sidder en der ligner en normal EI kerne, der godt nok er en smule
klein i forhold til den effekt den leverer. Derudover sidder der to
luft-spoler i hver kanal, gætter på det er lige inden udgangen, men ved det
ikke da jeg ikke er gået igang med at skille den ad endnu, det er det.

Mvh
Morten

Re: Service af Carver M400

Efter signe skulle der være ligheder mellem M400 og PM1.5. PM1.5 er
efter min overbevising ikke nogen særlig forstærker... udgangen
kommuterer imellem 3 forskellige +/- forsyninger, og så er der en
(forfærdelig) triac-styring foran nettrafoen... Hvordan de har fået det
til at være en MagneticField Power Amplifier (tm), det er et godt
spørgsmål. Den støjer i hvert fald meget med sin strømforsyning 8)

Service manual kan erhverves på:
http://www.musicparts.com/products.asp?Company=Carver

Jeg har dog ikke prøvet at handle der.

    Mvh
        Kimjand

Re: Service af Carver M400

OK, det ser måske ud til at give lidt mere mening...

Tja, det må guderne vide.
Men hvorom alting er, er jeg da meget imponeret over den power de har
formået at proppe ind i det lille kabinet - den er jo mindre end den berømte
og berygtede NAD 3020 fra samme periode, men er alligevel 6-7 gange
kraftigere...

Tak, jeg tager et kig på det :o)

Mvh
Morten

Re: Service af Carver M400

I PM1.5'erens tilfælde er det vist tvivlsomt at den kan klare den
opgivne effekt, i hvert fald i andet en mS korte skud... Men de tre
forskellige forsyningsspændinger hjælper jo meget på effektiviteten.

    Mvh
        Kimjand

Site Timeline