Selv lave batteri-aflader?

Jeg har nogle batteri-pakker som jeg ville lave en aflader til så de er
helt
flade inden de bliver opladt.

De består af 8 x 1,2v batterier i serie - altså et 9,6 v batteri.

Jeg tænkte på bare at lave det med en 10v pærer, men jeg tænker at det vil
tage lang tid da det ene er helt oppe på 2000 mAh.

Kan man bare tage een eller flere modstande og sætte mellem + og - og så
aflader de batteriet (og udvikler sikkert en del varme også)?

Hvis ja: Hvilke modstande skal jeg så bruge?

Det skulle helst ikke tage mere end 4-5 timer at aflade dem....

Hvis det er relevant er batterierne som følger:
9,6v -   700 mAh
9,6v - 1000 mAh
9,6v - 1000 mAh
9,6v - 1300 mAh
9,6v - 2000 mAh

/Morten

Re: Selv lave batteri-aflader?
On Wed, 1 Jun 2005 22:38:57 +0200, "Morten"

Ja, de vil aflade batteriet, og også generere varme. Men tro ikke at
batterierne har specielt godt af at blive afladet helt ned. Især ikke
NiMH. Du bør have et lille kredsløb, der stopper afladningen, når
spændingen er passende lav.
Se f.eks. her for en lille nem sag, der i øvrigt selv kan koble
batteriet til en oplader, når det er blevet afladt:
http://www.ejberg.dk/aflader.html

M.v.h. Mikael

--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Re: Selv lave batteri-aflader?

Jeg troede netop at de havde godt af at blive afladt helt inden man
opladede
dem igen ...

Jeg tror den er lidt for ambisiøs til mit beskedne behov ...men den ser
ellers smart ud...

Re: Selv lave batteri-aflader?

Jeg har set at de hardcore elbils køere har en modstand samt en almindelig
diode til at aflade batterierne enkeltvist. det har de rigtigt godt af.
dioden skal være f.eks. en 4001 model (mener jeg).

Jacob

Re: Selv lave batteri-aflader?

Det er netop El-bil batterier....

Med enkeltvis, mener du da at de aflader hvert af de 8 batterier i
batteripakken enkeltvis, eller blot at de aflader en pakke (med 8 batterier)
enkeltvis?

Jeg er ikke så erfaren i elektronik så kunne du evt. fortælle hvilken
modstand også og hvordan det skal forbindes?

/Morten

Re: Selv lave batteri-aflader?

du snupper noget der ligner en 22 ohms modstand og en diode. dioden skal
forbindes med stregen mod minus.  modstanden og dioden skal lodes sammen.
sådanne en skal du lave for hver celle dit batteri består af. og cellerne
skal aflades enkeltvist. på den måde bliver alle celler lige meget afladet.
og til samme spænding. det gør de ikke hvis du aflader dem allesammen på
engang.
Det er dog overkill på en elbil fra føtex. det er normalt noget man bruger
når man kører konkurence.
batterierne køres flade og de smides i afladeren i nattenover / 24timer. do
kan måle med et koltmeter hvar dpændingen er. de bør alle ende omkring 0.6V

Re: Selv lave batteri-aflader?
On Thu, 2 Jun 2005 00:34:03 +0200, "Jacob"

.. et "side-spørgsmål" .... hvad skal 1.2 V NiHM batterier ligge på
før de er afladet ?

RaZoR :)

Re: Selv lave batteri-aflader?

det kan man ikke umidelbart sige. ubelastet. men sætter du en 55W bilpære på
som belastningsmodstand kan du se hvormeget spændingen falder. du kan lave
dig en opstilling hvor du måle den ubelastede spænding og den belastede
spænding. det kan du så prøve på et friskopladet battere og bruge dette som
reference.

Re: Selv lave batteri-aflader?
Hej,

Et bord ;)

Før afladning ca. 1,25V
Afladet ved mellem 0,9V og 1,1V afhængig af afladestrømmen.

--
Venlig hilsen,
Søren

ok .... tak for svaret :)