SCART stik er underligt...

Hejsa

Jeg har lige foræret min kæreste en DVD afspiller af mærket Prosonic, det er
blevet sat til et B&O fjernsyn model Beovision 8902..
Når jeg sætter SCART stikket helt ind i stikket på DVD'en så får jeg kun den
blå farve frem..
Lirker jeg lidt med stikket så det sidder en anelse skråt får jeg alle
farverne med, men så er der skygger på billedet, altså det samme billede
bliver vist lidt forskudt.
Min første tanke var at det kunne være DVD afspilleren den er gal med, men
kom også til at tænke på om det kunne være SCART kablet der laver noget
skidt, jeg har prøvet med 2 forskellige kabler, men med samme kedelige
resultat. Begge kabler er fuldt monterede.

Hvad kan der mon være galt?
Skal jeg virkeligt til at have byttet en helt ny DVD afspiller allerede
inden den har været i brug?

Mvh
Benjamin
snipped-for-privacy@NOSPAMgamebox.net (fjern NOSPAM)

Re: SCART stik er underligt...
Hej,

Det kan eventuelt være fordi fjernsynet ikke forstår sig på RGB-signaler
(mener det er den er gal).

Jeg havde i sin tid det samme problem med min A500 med scart-kabel, som
jeg ville tilslutte mit eget tv, hvor jeg netop kun fik den blå skærm. På
mine forældres nyere apparat virkede det fint.

Prøv at finde ud af, hvilke signaler dvd'en sender gennem kablet, om den
også sender Y/C signalet og FBAS-videoen med. Dette signal burde tv'et
sagtens kunne vise. Men om det kan finde ud af at vise det fremfor et
andet "det har fundet" på stikket ved jeg ikke.

Kan du da få nogen lyd frem?

/Thomas

Re: SCART stik er underligt...

Hejsa

Jo der er fin lyd, det virker da i det mindste.
Om DVD'en sender Y/C signal og det der FBAS (hvad er det?) video med aner
jeg ikke, hvordan finder jeg ud af det?
Kan jeg klippe nogle ledninger i kablet så det kommer til at køre som det
skal?

Mvh
Benjamin

Re: SCART stik er underligt...
Hej,

FBAS er det analoge video-signal som eksempelvis kommer fra din
videoafspillers videoudgang med phono-stik (typisk et gult stik). Det er
det samme signal som i sin tid kom ud af hjemmevideo-camcorderes video-out
stik.
Scart-stikket bærer bla. FBAS signalet og sammen med 12V-trigger signalet
(som tænder fjernsynet når videoen eks. starter afspilning) skulle det
gerne betyde at du som minimum får et brugbart billede at se, omend ikke
noget perfekt.

Y/C er - hvis jeg ikke husker helt forkert - luminans og chrominans
informationerne til RGB-signalet, altså lysstyrke og farveintensitet
informationerne til billedet. Det bør være med i et RGB-signal kabel.

Du kan undersøge om alle signalerne er der ved at tage et oscilloskop og
måle dig igennem kablet på tv-siden. Pinout for stikket finder jeg lige om
et øjeblik.

--
/Thomas

Re: SCART stik er underligt...
Hej,

Her kan du se pinout for de forskellige scart-typer:
http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html

Og der kan du også se en mulig forklaring på den blå skærm.

Y/C signalet (chrominans) på S-Video ligger på samme ben som FBAS video i
composite-stikket. Så dit TV-apparat kan nok kun finde ud af FBAS, medens
videoen på det ben sender Y/C.
Hvis det er tilfældet, bliver du nødt til at anskaffe en adapter fra 3x
Phono (Rød, Hvid, Gul) til SCART og benytte kabler fra DVD'ens
phono-udgange og op til adapteren i tv'et.

--
/Thomas

Re: SCART stik er underligt...

RGB-signaler

den
aner
det

Ok så er der FBAS på linien, mit fjernsyn skifter ihvertfald automatisk over
på A/V når jeg tænder for DVD'en.
Der må være signal på det hele, for når jeg som sagt har stikket lidt på
skrå i DVD'en så er alle farverne der, men der er så skygger på billedet :-(
Jeg har ikke noget scope til rådighed så det kommer til at knibe med
målingerne.

Mvh
Benjamin

Re: SCART stik er underligt...

Nej der er næppe FBAS på - det er mere sandsynligt at du vipper
Y/C-signalet ud af stikket, således at TV'et "må ty" til RGB uden
styrke-informationer.

Det giver en del støj fordi der så ikke er skærm rundt om hele stikket -
muligvis kun i den ene ende eller kant.

Det der tænder TV'et ved afspilning er et 12V-signal på ben 8 ("video
status" som det hedder på den side jeg gav dig).

Du kan evt. nappe den ene pol af, men jeg ville hellere skaffe en adapter
og opbevare et komplet kabel til en anden gang.

--
/Thomas

Re: SCART stik er underligt...

Det vi andre kalder composite.

Klaus

Re: SCART stik er underligt...

Måske, der må findes en eller anden opsætningsmenu, så du kan vælge
composite output, det kan næsten enhvert fjernsyn forstå.

Klaus

Re: SCART stik er underligt...
er
den

Så blev problemet med billedet løst.. Jeg lavede simpelthen mit SCART kabel
om til composite (FBAS) og nu kører det.
Det eneste jeg nu skal have fundet ud af er hvorfor jeg kun har lyd i højre
højttaler. Jeg har ganske vist tjekket kablets forbindelser i begge ender og
det ser fint nok ud.
Jeg har brugt flg. konfiguration til kablet (fundet på
http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html
med venlig henvisning fra Thomas Skyt):

1 -> 2 Højre lyd ud/ind
3 -> 6 Venstre lyd (mono) ud/ind
4 -> 4 Lyd retur (stel)
8 -> 8 Video status ind
19 -> 20 Composite ud/ind
17 -> 18 Composite retur (stel)
21 -> 21 Skærm

Jeg har blot klippet de ledninger jeg ikke skulle bruge et det ene stik.
Måske skulle jeg også gøre det i det andet, vil det hjælpe på lyden (gider
ikke hvis det er formålsløst)?

Mvh
Benjamin
snipped-for-privacy@NOSPAMgamebox.net (fjern NOSPAM)

Re: SCART stik er underligt...

kabel
højre
og
http://utopia.knoware.nl/users/eprebel/SoundAndVision/Engineering/SCART.html

Nå det er fjernsynet den er gal med, jeg prøvede at skifte kabel og prøvede
med en anden maskine, samme resultat, ingen lyd i venstre højttaler :-(
Hvordan dælen kan en SCART indgang på et fjernsyn pludseligt miste lysten
til at modtage lyd i venstre side?
Er der nogen B&O hajer derude der kan forklare mig det?

Mvh
Benjamin
snipped-for-privacy@NOSPAMgamebox.net (fjern NOSPAM)

Re: SCART stik er underligt...

r jeg kun den

Hej Benjamin

Det tyder pE5% lF8%se forbindelser - et eller andet sted f.eks.
*I TV'et SCART lodninger (er ret sandsynlig - kontakt radiomekaniker).
*I SCART kabel stikkene (det har du prF8%vet at skifte, sE5% det er sikke=
rt20%
ikke dette).
*I selve kablet (det har du prF8%vet at skifte, sE5% det er sikkert ikke =
dette).
*I DVD afspillerens SCART lodninger (Test med en anden DVD eller20%
videomaskine som sender RGB - ikke mange videoer gF8%r dette?).

DVD afspillerens udsender bE5%de FBAS (composite video signal farve,20%
lysstyrke og sync). Ved at justerer via fjernsynets fjernbetjening kan20%
du vE6%lge mellem composite video og RGB (RF8%d, GrF8%n, BlE5% og separat=
 sync)20%
(prF8%v evt. at skifte til composite video i TVet?).

Du fortE6%ller ikke noget om lyden (stereo?) - er den der? De(n) bliver20%
overfF8%rt via separate ben i SCART stikket.

Det at du fE5%r forskudt billedet (ruller?) betyder sikkert at TV'et20%
mangler den separat sync i RGB signalet.

mvh/Glenn

Re: SCART stik er underligt...

Den køber jeg, alle andre punkter herunder er blevet tjekket.. Så må jeg til
at pille 41 kg fjernsyn ned fra hylden og varmet loddekolben op ;-)

dette).

Hvordan gør jeg lige det på et Beovision 8902? Det er en gammel fætter som
jeg endnu ikke har fattet helt endnu
Jeg kan dog vælge en masse sjove løsninger på selve DVD'en men ikke noget
der løser problemet med et fuldt monteret SCART kabel.

Jeps, lyden er der, men kun i højre side, venstre udebliver, her mistænker
jeg den løse forbindelse i TV'ets SCART lodninger.

Det er ikke noget problem længere da jeg lavede SCART kablet om til
composite, nu er billedet perfekt.

Hvad sker der hvis jeg napper ledning 8 i SCART kablet over?
Jeg har nemlig det trælse problem at jeg skal slukke HELT for DVD'en inden
jeg kan se alm. TV igen, dvs. hive netstikket ud.
Smider lige et link med en tegning over SCART stikket:
http://www.hardwarebook.net/connector/av/scart.html

Mvh
Benjamin

Re: SCART stik er underligt...

2E%..

Hej Benjamin

Det foreslog jeg til en anden og det virkede E5%benbart ikke (ben 8 forsF8%
g):
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/2418.all.html#2420

Her er flere SCART informationsadresser:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/3385.all.html#3386

mvh/Glenn

Re: SCART stik er underligt...

Jeg har lige læst den pågældende artikel, og der var tale om et RGB signal,
og der er ben 8 vist nødvendig.
Mon det samme gælder ved et composite signal? Jeg tror jeg vover forsøget en
af de kommende dage, jeg skal nok give en tilbagemelding om det så har
virket efter hensigten :-)

Mvh
Benjamin

Re: SCART stik er underligt...

Ellers vil jeg foreslå dig at søge tilbage her i gruppen, dit problem
bliver behandlet 4-5 gange pr ½år.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: SCART stik er underligt...

Undskyld i dk.teknik.tv+video !!

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: SCART stik er underligt...

Hmm ja det var jo en oplagt gruppe at søge i, det havde jeg ikke lige tænkt
over.. Den tror jeg da lige jeg vil prøve, mange tak :-)

Mvh
Benjamin

Re: SCART stik er underligt...

forsøg):
signal,
en

Fandt løsningen lige her:
http://www.lpilsley.co.uk/scart.htm

Ben 8 er klippet, og nu virker det :-)
Der var også et par andre gode råd hvis andre skulle have problemer med
SCART stikket..

Mvh
Benjamin

Site Timeline