Sænke omdr.hast. på AC-motor

Min far har et oliefyr hvori der sidder en ac-motor (230V) som driver
blæseren på fyret.
Den blæser dog kraftigt og larmer derfor meget.
Vi er klar over at blæseren skal have overskud til at køle brændkammer mm.,
men det burde ikke være noget problem i og med at blæseren kun kører omtrent
50% af tiden.

Her er data for motor:
www.student.dtu.dk/~s001739/ac_02.jpg

Hvad kan vi gøre?
Kan vi ændre på kapaciteten på kapacitoren eller bør man sætten
effektmodstand i serie med motoren?

Mvh Kim

Re: Sænke omdr.hast. på AC-motor
mm.,
omtrent

Spørge i dk.teknik.el  hvor spørgsmålet nok mere hører hjemme ;-)

En løsning kunne være lille frekvensomformer.

Du kan efterlyse en her i markedsgrupperne eller DBA. eller  QXL  f.eks

http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI41%3907304

Du kan også bygge en selv, med et solid state relæ og en
tæller/microprocessor  som fjerner hele sinusbølger. Fjernes hver anden
sinusbølge, sænkes motorens hastighed til det halve. Det virker, men motoren
kan godt støje lidt når den drives på den måde.

Nej.

 eller bør man sætten

Skal du sætte noget i serie, bør det være en kondensator, men da en
asynkronmotor forsøger at følge netfrekvensen, er det ikke den optimale
løsning, (men kan med en passende kondensator godt fungere)  Husk i øvrigt
en bleedermodstand over kondensatoren.

mvh
JBH

Re: Sænke omdr.hast. på AC-motor

Tak for svarene.
Jeg "futter" til dk.teknik.el
FUT: dk.teknik.el

Mvh Kim

Re: Sænke omdr.hast. på AC-motor

Jeg kan ikke forstå, hvorfor det ikke vil virke med en effekmodstand, da det
vil sænke spændingen over motoren.
Den afsatte effekt i modstanden er ikke noget problem (økonomisk) i og med
at fyret ikke er i brug så ofte.
Løsningen med modstanden er vel den billigste og simpleste at realisere?

Mvh Kim

Re: Sænke omdr.hast. på AC-motor
Hej!

Og? Det er _netfrekvensen_ der sætter hastigheden, og du får næppe kraftværket
til at skrue ned til 30Hz ;o)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Sænke omdr.hast. på AC-motor

Hehe, jeg kan da prøve og ringe til dem.

Ok, jeg troede der var slip mellem netfrekvens og hastighed på motor.

Mvh Kim

Re: Sænke omdr.hast. på AC-motor

Jup, og oliepumpen.....

Ligesom fyret kun brænder 50% af tiden.

Ingenting, for fyret vil ikke virke hvis hastigheden på blæseren ændres.
Luftmængden er nøje tilpasset oliemængden, og brænderen. Og den slags
ændrer man ikke lige på.  :-/

Orla Pedersen
Re: Sænke omdr.hast. på AC-motor

Det er et fyr ligesom denne type (Til at varme garage op når man arbejder
derude):
http://www.nordbyens-oliefyr.dk/images/varmluftsovne/Robot.jpg

Blæseren er ganske stor, den sender luft gennem nogle rør (ca. Ø6 cm) i
kedlen og derefter ud i rummet.

Mvh Kim

Re: Sænke omdr.hast. på AC-motor

Jamen hvordan i alverden skulle vi kunne vide det ?  ;-) Det er jo en
kedel.

Hint: God beskrivelse = gode svar  :-)

Orla Pedersen
Re: Sænke omdr.hast. på AC-motor

Jeg var ikke klar over de to typer kunne forveksles - sorry.

Mvh Kim

Site Timeline