RGB -> VGA converter

Hejsa

På en gammel maskine jeg har stående, sidder der en skærm. Der er 4
ledninger til den, RGB og et sync signal.
Jeg vil gerne kunne sætte en mere moderne VGA skærm på istedet. Jeg har så
fundet dette diagram:
http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2rgbs.html

Han nævner godt nok at det er VGA -> RGB, og jeg vil gerne den anden vej -
er det muligt med det kredsløb ?

Hvis ikke, er der et andet alternativ ?

Re: RGB -> VGA converter

Brian skrev ..

Hej Brian

Læs dog på siden....

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/vga2bnc.gif

Da du har 4 BNC stik ud af maskinen til monitoren må vi antage følgende:

Du har en R

Du har en G

Du har en B

Og en H/V sync så er det jo bare lige ud af lade vejen med et hun VGA stik.

Ergo du køber enten 4 BNC hun stik eller klippe de andre BNC stik af kablet.
Så køber du et VGA hun stik.

På ben 1 loder du den ledning med det røde signal.

På ben 6 loder du rød skærm (stel)

På ben 2 loder du den ledning med det grønne signal

På ben 7 loder du grøn skærm (stel)

På ben 3 loder du den ledning med det blå signal

På ben 8 loder du blå skærm (stel)

Så har du RGB på plads

Så mangler du bar SYNC

På ben 13 loder du den ledning med Sync signal
På ben 5 loder du sync skærm (stel)

Så burde det virke....

Niels

Re: RGB -> VGA converter
Hejsa!

Måske jeg er lidt tungnem, men....
På min maskine er der en sync ud, den kaldes composite sync i diagrammet.
På en VGA skærm er der to sync signaler; H og V.

Er mit composit sync signal det samme som det der omtales som et H/V på
det lille diagram ? Altså man har H og V sync samlet i et ?

Håber jeg gør mig forståelig....

Re: RGB -> VGA converter
Brian skrev...

[snip]

[snap]

Hej Brian !

http://www.kat5.tv/videoformats.html

COMPOSITE SYNC (S) signal containing H & V pulses

Så er spørgsmålet bare om din monitor understøtter COMPOSITE SYNC ellers
skal du have splittet sync signalet op i H/V.
RGBS
aka RGB4 cables  (4 x BNC connectors or SCART)
Discrete colour signals but a COMPOSITE SYNC (S) signal containing H & V
pulses. Many items of domestic video equipment that claim to output RGB
actually output RGB+CompositeVideo rather than RGB+CompositeSync. For a TV
this is no problem but some monitors can get upset if they expect true
composite sync pulses.

Hvad er det for en maskine du skal lave det på ???

Men nu begynder vi at komme ud på dybt vand. Men som jeg ser diagrammerne
her:

http://www.tkk.fi/Misc/Electronics/circuits/syncbox.gif

Så er composite sync en samling af H sync og V sync.

Mvh.
Niels

Re: RGB -> VGA converter
Hejsa!

Niels C. Grønlund (2500 Valby) skrev:

Vi tager den lige her også :-)

Det er ikke en bestemt monitor, men tanken var at bruge en alm. 15-17" som
man nærmest får gratis rundt omkring

En gaaamel +10 år maskine. Det er begyndt at blive svært at finde
stumper til den org. skærm, derfor tanken med at erstatte den med en anden.

Nemlig, man kan åbenbart finde samle dem, men det er straks værre at
skille dem ad ?

Re: RGB -> VGA converter

Lidt, jeg har noget i et gammelt elektor. Men har du brug for at skille
dem ad ?

Den maskine du har, laver den "pcskærmVGA" eller "videoVGA" ?

Intelaced signal eller ej ?

Re: RGB -> VGA converter
Hejsa!

Aner det ikke, kan en standard monitor klare et kombineret sync signal ?

Uha, det ved jeg ikke.
Udfra diagrammet kan jeg kun se RGB signalerne, og et sync signal der
kaldes composite sync

/Brian

Re: RGB -> VGA converter

Det går fint her med min samsung monitor med indgange for adskildt sync.
Der behøved kun at være den ene ledning i.

Hvad er det for en maskine ???

Re: RGB -> VGA converter
Hejsa!

Og det er så den der hedder H-H/V (eller lign.) sync du har i ?
Det ville nemlig passe med hvad Niels postede tidligere :-)

En 10-15 år gammel hjulafbalanceringsmaskine af tysk afstamning.

Maskinen er delt op i to enheder; en med alt det mekaniske i sådan en
maskine, samt strømforsyning, styring af skærm og alt det andet. Den anden
enhed er _kun_ skærmen - den modtager så det RGBs signal fra hovedenheden.

Problemet er jo at sådan en maskine kører tæt på 24/7, og det begynder at
kunne
mærkes på elektronikken. Hvis højspændingen ryger, er maskinen sådan set
død.
Derfor en alternativ skærm, istedet for bare at skrotte eller lappe hvad
lappes kan.

/Brian

Re: RGB -> VGA converter

Det er enten den ene eller den anden.

Okay

På med et socilloscope.

Re: RGB -> VGA converter
Hejsa!

Det er skam målt, det er magen til det her:
http://www.syncblaster.com/gtmfytv.htm
Nede midt på siden viser de forskellige sync signaler, det er det de kalder
mixed sync. Hvis din skærm kan klare sådan et sync signal, kan de fleste
andre vel også - det må prøves imorgen.

/Brian

Re: RGB -> VGA converter

Det lugter lidt af composite sync = RGB  i et fjernsyn....

Re: RGB -> VGA converter
Hejsa!

Jeps - jeg vil prøve at smide et TV på imorgen eller næste uge, og
så lige melde tilbage hvordan det går....

Takker for hjælpen til alle der er kommet med input!

/Brian

Re: RGB -> VGA converter
Hejsa!

Det virker fint-fint med et TV, billedet står som det skal.
Jeg har prøvet med en enkelt PC skærm også - en gammel +10år en
af slagsen. Der stod billedet og rullede henover skærmen....
En nyere model må prøves, når en sådan er på lager :-)

/Brian

Re: RGB -> VGA converter

Det hjælper ikke med en nyere.

Et tv modtager hver anden linje ad gangen, en skærm hver linje efter
hinanden.

Re: RGB -> VGA converter
Det vigtigste var vel også der blev fundet en løsning.

Mvh.
Niels

Re: RGB -> VGA converter

Hos min dækmand bruger de et tv via scart-stikket, så kan de jo se tv
mellem dækskiftene.

Jeg har selv forsøgt at få en gammel PCs videoudgang koblet til en
nyere skærm ala superVGA, det virkede ikke helt efter hensigten.
Billedet var lidt grumset, og med 4 gange billedet på skærmen, det ser
ud til at skærmen er for hurtig til det relativt set langsomme
TVsignalligende signal fra PCen.

/Hans

Re: RGB -> VGA converter
Hejsa!

Det er jo faktisk en fremragende ide, jeg kan se at der netop er RGB og
composite sync i sådan et scartstik.

Hvis du ved hvilke signaler du roder med, er det vist en løsning på
alle problemerne - der er dælme meget på google :-)

/Brian

Re: RGB -> VGA converter

Som andre skriver er det den forkerte vej.

Men prøve at kigge lidt Google med søgning på video sync separator:
http://www.google.dk/search?num10%0&hl=da&q=video+sync+separator&btnG=S%C3%B8g&meta =

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline