Reparation af fladkabel?

Hej,

Under et forsøg på rensning af mine forældres digitalkamera for hostesaft
(spørg ikke) har jeg desværre knækket et ganske lille fladkabel - ca. 3mm
bredt med 4 ledere inden i. Se det på
http://www.moises.de/e18/e18_27.jpg
markeret med gul pil.

Kan det overhovedet lade sig gøre at reparere et sådan lille fladkabel? Kablet
er loddet fast i begge ender.

Jeg ville sætte pris på enhver form for hjælp - på forhånd tak!

(Som I måske har gættet er jeg nybegynder ud i sådanne reparationer - bare
rolig, kameraet var afskrevet som dødt da jeg begyndte så der er ingen ko på
isen :-)  )

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Re: Reparation af fladkabel?

Kablet

Hvad med at prøve at lodde det af, og så sætte et andet på?

Du kan jo eventuelt slagte et ATA100 kabel, eller lave det selv. Tag noget
kobbertråd og lim det på noget tyndt plastik. Brug evt. noget ledning fra et
almindeligt cat. 5 netværkskabel, der er rimelige gode ledere i.

Jeg tror ikke, at det betyder alverden, om kablet er fladt eller ej. Det er nok
kun, fordi det er nemmest og billigst, når det er robotter, der skal bygge
skidtet, og så vejer det ikke så meget.

Claus

Re: Reparation af fladkabel?

Ja, det er muligt, men ikke nemt. Køb en skalpel og skrab forsigtigt
til synligt kobber. Brug en loddekolbe med meget spids spids, ca.
300C. Lod en eneklt kore fra et stykke 16strand 0.15KV tråd på hver
leder. Kræver lup, rolig hånd mm. - men er muligt.

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Reparation af fladkabel?

Forøvrigt lækker side med mange gode festbilleder. Der bliver gået til den i
Tyskland ser det ud til :-)

MAJ

Re: Reparation af fladkabel?
Hej K

Jeg kom lige i tanke om... Istedet for at gå i krig med lodekolben (med
risiko for at brænde fingrene). Kan du bruge en "Ledende Pen" og simpelt
tegne nogle nye baner.
Det brugte jeg ofte i mit tidligere job til udbedring et printskader. (også
på flex-print)
Circuit Works laver en pen med sølv som kan købes via RS-Components og har
varenummer: 290-8524 den koster godt nok par "hunde" men så har du også til
mage kameraer ;-)

Mvh Henrik

Kablet