Rep. af niveaumåler til septiktank ?

Hej.  Jeg har fået en "lille" opgave af min søn, som har bedt mig undersøge
muligheden af at reparere hans VDO niveaumåler (giver) som sidder og måler
vandstanden i en septiktank i hans lystbåd.

Jeg har taget 3 fotos:

http://peecee.dk/upload/view/408951

http://peecee.dk/upload/view/408952

http://peecee.dk/upload/view/408953

Det er et instrument mærket VDO fra 1985 (fabrikationsår).  Jeg er ikke klar
over princippet i giveren - de 2 følere er helt tærret bort, og der er kun
de to små runde grønne forbindelses printplader tilbage, som må have siddet
på bagsiden af de to følere (som en enhed).  Selve føler elementerne er
tærret helt væk, så der er ikke meget at gå efter.

Måler de vinklen til vandoverfladen i tanken, eller måler de mon tiden fra
en impuls udsendt af den ene "føler" til modtagelsen af et ekkoet i den
anden føler ??? - eller noget helt tredie ?

Og det store spørgsmål, mon det er muligt at skaffe erstatninger ????  Har
selvfølgelig været rundt på nettet uden at finde løsninger.

Venlig hilsen, Frank.

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?

Og lige et ekstra foto efter at silikonen er gravet af de to følere - altså
de to forbindelses skiver:

http://peecee.dk/upload/view/408970

v.h. Frank

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?
Det må være sådan en:
http://www.ncmarine.de/product_info.php?products_id26%0

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?

Det er uden tvivl ultralyd der benyttes, den en er sender og den anden
er modtager, og så måler man tiden det tager signalet at blive
reflekteret fra vandspejlet i tanken.

Prøv med nogle helt standard ultralyds sender modtager (måske er de
enes ?).

Der er mange af den slags målere idag, de koster ingen penge og giver
et pwm signal ud, så køb en sådan Kinadims og brug ultralyds delen til
at reppe din måler.

/Hans

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?

Det er en kapacitiv måling.

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?

Ja det er den du henviser til.

Men jeg erindre at man omkring 1986-87 solgte tankmålere til
spildevandstanke hvor der blev brugt ultralyd, ikke at det var
stabilt, det var det ikke, det var heller ikke særligt holdbart, men
det var det man kunne få på det tidspunkt.

Hvilken type OPer har ved jeg ikke med garanti.
Men nu har han indtil videre 2 bud.

/Hans

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?

Tak for jeres svar.  Til Thi, ja den du linker til bygger på et kapacitivt
princip som Hans skriver, men det kan det vist ikke være.

Det lyder helt rigtigt med ultralyd som du skriver Hans.  Jeg er ikke helt
med på hvad det er du foreslår indkøbt som erstatning.  Kunne du give mig et
eksempel så jeg kan komme videre ?

Venlig hilsen, Frank.

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?

Hej Hans, er det sådan noget du formoder kan anvendes:

https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H18545

v.h. Frank

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?

jep og en modtager
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H18544

Men har du tid til at vente så er det billigere at bruge denne som
donor
http://dx.com/p/hc-sr04-ultrasonic-sensor-distance-measuring-module-133696

For at finde ud af hvad der er hvad på din dims skal du jo nok til at
måle eller kigge lidt på hvorledes kredsløbet er skruet sammen, kan du
finde ud af den slags ting ?

/Hans

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?

http://dx.com/p/us-100-ultrasonic-sensor-module-green-144433
Undersøg selv om den er billigere andre steder, dette var et skud fra
hoften og første hit.

Som rå reservedele:
http://dk.rs-online.com/web/p/naerhedsfolere-ultralydsfolere/2370799/?origin=PSF_421369 |fp&cm_sp=featureproducts-_-FeaturedProductsContent-_-2370799
(samel selv linket)
Og
http://elektronik-lavpris.dk/p113778/UCM-40-T_Ultralyds-sender_40kHz/
Er to andre bud, find selv den anden del, du skal bruge både sender og
modtager.

/Hans

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?

Super Hans og tak for hjælpen.

Ledningerne på det tyske print er mærket hhv. S og E (sender/empfänger), så
det skulle være til at gå til.  Håber så det virker igen.

Venlig hilsen, Frank

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?

Ja måske, det er ikke til at forudse, der kan jo også være noget med
at det skal justeres ind og uden vejledning/brugsanvisning kan det
blive en udfordring.

Ligeså er det med statsgaranti ikke en langtidsholbar løsning.
Vi ved ikke om sensorene skal beskyttes på en eller anden måde, sådan
en septitanker er barsk miljø, jeg giver ikke disse ubeskyttede
sensorer et langt liv, men hvis forsøget kan gøres for under 20 kr. ja
så er det da bare at prøve.

En mere langtidsholdbar løsning er at skifte det hele og gå efter en
målertype som den thl henviser til, der er trods løbet meget vand i
åen siden 1985.

/Hans

Re: Rep. af niveaumåler til septiktank ?

Det er rigtig Hans.  De ser meget "åbne" ud, og det må være et barsk miljø i
en septictank hvor vandet sjasker rundt når nu det foregår i en båd.  Nå,
men jeg har bestilt 2 sæt fra Kina - så må vi se.  ( i alt 35,- kr. incl
forsendelse, fantastisk!).

Måske kan der anbringes en membram foran sensorerne - ved ikke om det går
an.  Der er basis for lidt eksperimentering over badekaret.

v.h. Frank

Site Timeline