Rens af fjernbetjening

Hvilket rensemiddel er bedst til rens af en fjernbetjening, når den er
blevet træg til at reagere på tastetrykkene.

Jeg har skilt min ad og brugt rense-benzin. Den er blevet bedre, men ikke
helt god endnu. Hvad kan jeg gøre mere?

/Steen

Re: Rens af fjernbetjening

IKKE rensebenzin!!
Brug hellere isopropyl-alkohol, da det ikke angriber gummimåtten e. ligende.

Hilsen
Lars

Re: Rens af fjernbetjening

Tak, men nu fandt min vakse kone et link til en site hvor jeg kan købe en
ny. Pris ca. 200 kr.

http://www.tvbitz.com /

/Steen

Re: Rens af fjernbetjening

Hæld en gang opvaskemiddel på og gnub den under den varme hane

- sørg for at skylle godt

Det virker ganske glimrende og det angriber ikke gummiet

Mvh.
Brian S Jensen

Re: Rens af fjernbetjening

Dette gælder IKKE indvendigt, så bli'r den endnu mere træg ;o)

mvh
Ebbe

Re: Rens af fjernbetjening

Jo

Nej

Re: Rens af fjernbetjening

Jeg kan kun give Klaus ret, afvaskning med almindeligt varmt opvaskevand, er
meget velegnet for fjernbetjeninger uden display, det kræver dog en
ordentlig aftøring, inden samling igen.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rens af fjernbetjening

er

Som det var fremstillet i svaret, skulle man *gnubbe* for rengøring, og det
ville jeg nødigt gøre på min egen med tanke på den usansynligt tynde kulfilm
der er dampet på kontaktfladen.

mvh
Ebbe

Re: Rens af fjernbetjening

Hej Ebbe

Ja, jeg skrev gnubbe - selvfølgelig med måde, men jeg har renset menge
fjernbetjeninger (Prosonic, Panasonic, JVC, Philips m.v.) og har da
aldrig oplevet andet end et godt resultat

Vask gummimåtten i sulfo - og gnub

Vask plastik-huset i sulfo - brug evt. blød børste

Vupti - du har en dejlig ren, pæn og nydelig fjernbetjening - som virker !

Som jeg hører dig Ebbe, så har du aldrig prøvet metoden - jeg forstår
da til en vis grad godt din "frygt", men nogle gange skal man droppe teori
og kaste sig ud i det - i dette tilfælde kan den "usandsynlig tynde kulfilm"
holde til mere end man skulle tro

Mvh.
Brian S Jensen

Re: Rens af fjernbetjening

kulfilm"

Jeg ved ikke rigtigt om jeg har mod til det, en 10 år gammel Prosonic
;o)....Men jeg skal da ha' den i bagho'det og gøre forsøget når (hvis)
engang det begynder at halte.

mvh
Ebbe

Re: Rens af fjernbetjening

Jeg gør det faktisk ved vores fjernbetjeninger engang imellem (måske hvert
andet år) - renser dem en gang - med sulfo. Selvom jeg synes vi passer
på dem og behandler dem pænt, så er det altså ligesom at få nogle
nye når de har været under hanen :-)

Mvh.
Brian S Jensen

Re: Rens af fjernbetjening

Fjernbetjeninger har det med ligefrem at tage bad i kaffe, te, øl og cola
etc. Ved cola er det værst, da det baserer sig på syre, og er der en
spændingsforskel mellem 2 printbaner, så har man baladen inden for - ja, i
nogle tilfælde 14 dage.

Ved afvaskning som beskrevet af andre (der er OK), skal der lige advares
mod, at de fjernbetjeninger, der har kontakter via 2 stykker plast - det ene
med huller og det andet med "buler", hvori der er pådampet et middel, der er
kontaktgivende til de små, sorte streger lige under "bobletrykket. Pas på
ikke at beskadige det pådampede lag i "bulerne" - der kan hurtigt nok tage
skade af sig selv med alderen.

Har man imidlertid noget af det sølvlak, der bl.a. bruges til at reparere
varmetråde i bilens bagrude, kan det i en snæver vending bruges i et tydt
lag.

Det er imidlertid begrænset, hvad der kan betale sig at gøre ved en defekt
fjernbetjening, da der nu om dage for en billig penge kan købes
universal-fjernbetjeninger, der kan bruges faktisk til alle TV - bare lige
undtaget B&O svjv. - Nå ja, egne erfaringer.
Karsten H. Jensen

Re: Rens af fjernbetjening

Jeg overgi'r mig, har lige givet min Prosonic fj.betj. en tur, og den
reagerer skisme som om den var født påny :o)
Takker for skubbet.

mvh
Ebbe

Re: Rens af fjernbetjening