Re: usb relæ styring

Eller køber stikdåse/forlængerledning med afbryder og monterer på
computerbordet. Det har jeg gjort. I biosen står computeren til at starte op
efter strømafbrydelse, dvs. heller ikke computeren trækker standby strøm
(som meget vel ligger omkring 10 w).
Eneste forudsætning er at man husker at slukke på dåsen når computeren har
lukket ned. Når man så vil bruge sin computer, tænder man blot på stikdåsen
og computeren tænder automatisk. Vælg dog en stikdåse med 16A afbryder, da
afbryderen ellers hurtigt vil blive slidt. På tilbud eller "de rigtige"
steder koster en sådan dåse omkring 25-30 kr.
Det var så hvordan jeg gør det ;)

Mvh
Morten

Re: usb relæ styring

der er 5V mellem de 2 yderste ben i USB stikket. Køb et USB kabel og klip
det over
som regel er der 2 ledninger der er tykkere end de andre, det er de 5V

--
Calle

Re: usb relæ styring

Og så skal man huske at man ikke må trække over 500mA.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: usb relæ styring

Ja, i teorien, men min billige USB-hub tror den er self-powered selvom
strømforsyningen ikke er sluttet til og med alt kørende er jeg næsten
overbevist om den alt i alt trækker mere end 500 mA, det fortæller Windows
mig i alt fald (dvs. windows tror den trækker 5 mA, men fra hver af portene
går der 200 mA tilsom der ikke er power på den andet end USB-kablet).
Jeg tror ikke man skal hænge sig så nøje i det, i hvert fald ikke så længe
strømmen er under 1 A. Jeg kunne nemlig godt have mistænkt fabrikanterne af
PC-motherboards at tage de 5 volt direkte fra strømforsyningen uden
begrænsning af nogen art andet end ledningerne. Med bærbare og Mac, som jeg
ikke har kendskab til overhovedet kan det dog være en anden sag.

Mvh
Morten

Re: usb relæ styring

Ja, min scanner trækker ca. 600mA fra USB porten, og de skriver selv at det
er uden for specifikationerne. Der kan derfor være enkelte computere der
ikke kan trække den, da der er forskel på hvor meget de kan levere.
Standarden siger blot at de skal kunne levere mindst 500mA.
Mit gamle bundkort med BX chipsæt kunne fint køre med scanneren, og det kan
mit nuværende bundkort med VIA chipsæt også.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: usb relæ styring

    Du mener 100mA ... 500mA er maks, MEN... ved brug over 100mA må
controlleren godt slukke enheden for at en anden kan bruge ekstra strøm
midlertidigt.

    På den anden side, kan den nævnte funktion af en skinne købes i
butikkerne fra omkring årsskiftet til en pris mellem 80 og 150KR... alt
efter hvem der sælger dem. Så hvis det er pga. man har fået en ide man tror
man kan tjene guld på, så er det for sent :)

    VH
    Lars Molnit

Re: usb relæ styring
tror

Tjene penge som i at spare penge, så er det jo ikke for sent ;)

Men jeg tror nu jeg skal ha fat i sådan en hvis de kommer i en lokal butik.

Brian

Re: usb relæ styring

    Det er rigtigt... :) nu tænkte jeg bare på at hvis nogen sad og trode de
kunne spinde guld på ide'en :)

butik.

    :) kommer snart... bare roligt, jeg kan sige dette med 99,9% sikkerhed
:)

    VH
    Lars Molnit

Re: usb relæ styring

kabel og
er de 5V

USB'ens 5V kommer fra standby forsyningen, og forsvinder ikke når
computeren er slukket. Det er for at en evt. USB-enhed kan
'vække' computeren fra standby.

--
Ulrik Smed,
Denmark, Aarhus

Re: usb relæ styring

vrøvl, jeg kører med det på 3 af mine computere. Du skal bare flytte
jumperen på bundkortet, så du ikke kan tænde PCen ved tryk på tastaturet,
for så står den med konstant 5V på USB

--
Calle

Re: usb relæ styring

    Eller i bios som nogen skal ha det slået fra med.

    VH
    Lars Molnit

Re: usb relæ styring
Ja, det glemte jeg lige i farten

--
Calle

Re: usb relæ styring

Køber et "solid state relay", de skal ikke have særlig stor styrestrøm, så
de kan forsynes direkter fra USB stikket.

Du kan søge efter relæerne i nogle af forretningerne på min liste:
http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Der er f.eks. et her: http://www.elfa.se/elfa/produkter/dk/3887.htm

De er dog ikke billige.

Re: usb relæ styring

Derfor bruger man 12 fra et HDD stik, her er der typisk 5-8A at tage af.

Lad det evt trække et lille relæ, der igen trækker en større 230 volts
kontaktor.

Klaus

Re: usb relæ styring
så husk dioden over relæet

--
Calle

Re: usb relæ styring

    why ??? så meget skal et ræle jo ikke bruge nu om dage :)

    http://www.elfa.se/elfa/produkter/dk/4986.htm

    Det virker fint... og ca. 30-50.000 skinner med precis denne funktion
indeholder lige præcis dette relæ :)

    Men Husk den forbandet diode over spolen, og at få aflastet de ledninger
som de skal...

    VH
    Lars Molnit

Re: usb relæ styring

Elsparefonden har støttet udvikling af en sådan Elspareskinne. Den kan købes
i mange butikker fra årsskiftet og kommer til at koste omkring 100 kr. Der
vil komme information om det på www.sparel.dk, når den kommer på markedet.

Jan

Re: usb relæ styring
købes

    Er de 100Kr. fast ? .. lyder alle tiders, for der fås en lignende fra
tyskland til 700Kr. :)

    VH
    Lars Molnit

Re: usb relæ styring
har lige være i det nye elblad fra ESS hvor man kunne købe dem for 149,-

--
Calle

Re: usb relæ styring

    *GGG* ja de koster jo 35Kr. incl æsken at lave ... hmmm, der er sgi
nogen der tjener ok på dem.

    Nå, men som sagt priserne vil findes i lejdet 80-150Kr. alt efter hvem
der sælger den osv...

    Så de er billige nok. så billige at man ik gider samle dem selv (pånær
hvis man har en fansy forbedring).

    VH
    Lars Molnit

Site Timeline