Q:Mikrofon impedanstilpasning?

Hej gruppe, jeg har købt en flok Beyerdynamic transformatorer med omsætning
1:5, 1:10 og 1:15 - jeg er blevet i tvivl om hvor essentielt forholdet
mellem output fra lav impedant mikrofon og input på trafoen er? - jeg har
mikrofoner med 32ohm, 160ohm, 300ohm og 500ohm output, som jeg alle vil
omsætte til et sted mellem 3000 til 8000ohm til brug med rørbestykket
guitarforstærker - beregningen af resulteret output fra trafoen kan jeg godt
finde ud af, men er som skrevet i tvivl om jeg kan sætte hvilket som helst
mikrofonelement til hvilken som helst trafo...jeg er da klar til at
eksperimentere, men det er jo altid rart med et fingerpeg! - på forhånd
tak! - jeg kigger jævnligt i gruppen de næste dage...mvh. Jens-Ole
- ps - det er især fra 32ohm og fra 300ohm der er vigtige for mig at lave
til min ideelle impedans...

Re: Q:Mikrofon impedanstilpasning?

Hvis du vil have størst følsomhed, skal du belaste mikrofonen med sammen
impedans som udgangsimpedansen.

Hvis du vil have ordentlig lyd, skal du belaste med en noget højere
impedans.

Se mikrofonens datablad for anbefalet impedans.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Q:Mikrofon impedanstilpasning?

Hej Uffe Ravn - mange tak for informationer! - mvh JOB

Re: Q:Mikrofon impedanstilpasning?

omsætning
godt
En mikrofon transformator vil alltid gi deg noen kapasitive belastninger,
slik at for store omsetningsforhold kan medføre litt tap av diskant. For
vanlige 2-300 Ohms mikrofoner vil en 1:5 ganger være brukbart. Siden
mikrofonen ikke bør belastes med lavere impedans enn 10 ganger mikrofonens,
vil en 300 Ohm kreve 3 kOhm. Etter en 1:5 ganger trafo vil dette si 25x3
kOhm = 75 kOhm.

Uansett vil ikke dette gi deg nok nivå til å drive en vanlig gitar
forsterker. Fra en vanlig dynamisk mikrofon kommer det mV i signal. En
gitarforsterker bør ha 100 mV. Dette vil si at din 500 Ohms mikrofon med din
1:15 trafo gir deg mest signal. Siden vanlig gode gitarforsterkere har ca 1
MegaOhm eller mer som inngangsimpedans, går nok dette bra. Plasser trafoen
så nærme forsterkeren som mulig, slik at den høyOhmige linjen blir så kort
som mulig. Kan du plassere den inn i forsterkeren så kan det være det beste.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Q:Mikrofon impedanstilpasning?

Det er omsætningsforholdet, der gælder. Selvfølgelig skal impedansen også
være med i billedet. Indgangen på en rørforstærker kan ligge på fra 50 kOhm
og op til 500 kOhm.

Du kan kritikløst prøve dig frem til den tilpasning, du synes er bedst. 32
Ohm * 15 skulle så øge impedanbsen til 480 Ohm. En impedans på 32 Ohm for en
instrumentmikrofon synes ualmindelig lav. Er du sikke på, at det ikke er
DC-modstanden du har målt med et Ohm-meter.

Hvis du har hele typenumret på Beyer-transformatorerne og oplyser, om de er
til printmontage eller lign., kan jeg give dig specifikationerne. Jeg
spurgte selv fornylig Beyer i Tyskland om specs. bare på 1 type trafo, og så
sendte de mig sørme hele kataloget over sigaltrafoer og typenumre, og så
kunne jeg i øvrigt selv hygge mig med at decifrere alle kodemuligheder.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Q:Mikrofon impedanstilpasning?

kOhm
en
er

Karsten.

Nå er det slik at en transformator, transformerer energi. Fra en tilstand
til en annen. Normalt skjer dette med en virkningsgrad på mer enn 99 %. Det
betyr at impedans forhold; transformeres med kvadratet av
omsetningsforholdet. Det vil altså si at en 200 Ohms mikrofon transformeres
til 5x5x20050%00 Ohm i en 1:5 trafo.
En magnetisk gitar mikrofon har typisk 50 kOhm som impedans, og må derfor
avsluttes med minst 10 ganger mer.
Om du husker noen av de gamle gode gitarister som Carl Perkins osv, så sa de
at minimum avslutning måtte være større enn 1 MOhm.
I en av de gamle Shure mikrofoner var det vanlig at omsetningsforholdet var
ca 1:20. Dette gjorde det mulig å bruke en dynamisk mikrofon direkte til en
instrumentforsterker.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Q:Mikrofon impedanstilpasning?

Jo, jeg kender godt de gamle Walkriss guitarmikrofoner - blot en magnetstang
med noget kobbertråd rullet omkring. De passede udmærket til
forstærkerindgange med en indgangsimpedans på 0,5 MOhm. Jeg har i øvrigt
selv en transformator indbygget i et XLR stik, hvor 200 Ohm transformeres om
til 50 kOhm.

Nu nu var det vist også kun et spørgsmål om, hvilken type transformator, det
drejede sig om, og der fik jeg som skrevet hele kataloget fra BEYER. Der er
koderne jo lige så "håbløse" som når man skal vælge kamrelæer fra Siemens.
Karsten H. Jensen

Re: Q:Mikrofon impedanstilpasning?

omsætning
godt

Hej alle og tak...jeg bygger og modificerer mikrofoner til
mundharpebrug...mine trafoer er kapslede, 200ohm input - det nedenstående er
klippet fra sælgers oplysninger og vedrører 1:15 udgaven - de andre
omsætningsværdier er samme type...undskylder det tyske...lad mig vide hvis
det er et problem!
Beyerdynamic NF- Eingangsübertrager TR/BV 3.51.0.15.006
Gekapseltes Übertragergehäuse, Einlochbefestigung, Anschlußlitzen, 200 Ohm
Eingang, Übersetzungsverhältnis 1:15 , 300 mV max bei 1 % Klirfaktor, 30 -
15.000 Hz +/- 1 dB
Standard-Mikrofonübertrager zum Anschluß an hochohmige Eingänge!

Mit spørgsmål er rettet mod de 200ohm input. Er der en tolerance? - kan jeg
f.eks benytte et 300ohm element på 200ohm trafo input...eller 160ohm? -
32ohm elementerne jeg nævner er gamle kul tingester, og vist nok også nogle
gamle dynamiske, nogle er muligvis fra telefoner osv. Jeg bruger normalt
gerne ret store (diameter) mikrofonelementer af typerne krystal, keramiske
eller Shure's magnetiske, men de er ikke til at betale, og endda svære at
finde, da de ikke er blevet produceret i mange år...så det er på tide at
eksperimentere...
Min delvis selvudviklede beregningsformel for at beregne den impedans jeg
får ud af den mikrofon jeg bygger trafoen ind i, og som jeg mener fungerer:
Eksempel

   X = ønsket output fra trafo
   Y = aktuelt mikrofon element output
   Z = omsætningsfaktor gange omsætningsfaktor

   X divideret med Y = Z

   Eksempel:

   300ohm til 5000ohm = 16  (= Z)
   omsætningsfaktor er 1:4  (4x4 = 16)

   - men jeg har jo f.eks. kun en 1:5 trafo...Z er altså 25 og Y er 300 så
jeg står med 25x300 = 7500ohm...har jeg ikke ret i det?

Mange venlige hilsner Jens-Ole i København...snart Røsnæs  (-:

Re: Q:Mikrofon impedanstilpasning?

Keramiske og krystalmikrofoner er meget højohmige, og kan tilsluttes direkte
til en guitarindgang.

Kulkornsmikrofoner, er ekstremt lavohmige, og har et meget kraftigt output,
men kræver til gengæld en lille DCforspænding for at virke ordenligt.
Signalet er så kraftigt at det passer direkte til en guitarudgang med blot
en kondensator og modstand.

Må jeg anbefale dig at eksperimentere med elektretmikrofoner?
De er meget små, billige, og hvis man fifler lidt med dem kan man få
forbløffende resultater.

Jammen så velkommen til Vestsjælland da.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Q:Mikrofon impedanstilpasning?

direkte
output,

Hej Uffe Ravn & mange tak...både for infos og 'velkommen til Vestsjælland' -
jeg glæder mig ustyrligt! - Nå, mikrofonhalløj...jeg har i forvejen en masse
sjove og spændende mikrofonelementer, som jeg er indstillet på at bruge -
mundharpemikrofoni adskiller sig på mange måder fra anden mikrofoni, i den
forstand, at en vis 'farvning' (læs forvrængning) er ønskværdig. Nogle af de
mest eftertragtede elementer er Shure's gamle Controlled Magnetic/Reluctance
Transducers, og de er typisk på 1.2K...på en rørbestykket guitarforstærker
er de perfekte til min brug, men gamle krystal elementer og keramiske er
ligeså gode og ligeså dyre...de mest eftertragtede typer Shure R7 krystal og
Shure Controlled Reluctance Transducer 'black label' hi z, koster ofte
omkring $200 (1300kr) - dem har jeg faktisk flere af, man er jo lidt
musiktosset, men jeg er også blevet taget lidt ved næsen et par gange, så
jeg sidder med et par stykker på 300ohm. Det gi'r bare ikke den rigtige lyd,
og det er her trafo'erne kommer ind i billedet. Da en mundharpe er et lille
instrument og derfor lidt 'diskantet' i sit udtryk, er det godt at have en
mikrofon, der tilgodeser bunden af toneskalaen, og til gengæld til en vis
grad begrænser gengivelsen af meget høje frekvenser...mundharpespillere
elsker mikrofoner, der for de fleste 'bare er for dårlige' typisk ca.
100-5000hz...de er f.eks. helt uegnede til skønsang. For at tilgodese bunden
er membranens størrelse ikke uvigtig og er typisk 50-55mm på de mest ideelle
typer. Jeg bruger nødigt mikrofongrej der kræver batteri, da det er
upraktisk på et spillejob, hvor der er nok at se til...i øvrigt vil jeg
vende tilbage senere, når arbejdsbordet atter er på plads og jeg kan begynde
at lege videre...der ligger bl.a. et par Harley Davidson sidelys og venter
på at blive til mikrofoner...stor hilsen fra en kommende 'Røsser' Jens-Ole
Baunøe

Re: Q:Mikrofon impedanstilpasning?
er
jeg
nogle
fungerer:

Jens-Ole.
Jeg trorjeg har svart deg på dette, men en gang til:
Jo du har ret. Omsetningsforholdet i kvadrat er impedans forholdet.
En gitarinngang vil ha ca 100 mV, og er vanligvis meget høyohmig. Nå kan du
regne resten selv.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Q:Mikrofon impedanstilpasning?

nedenstående
hvis
Ohm
30 -
keramiske
at
jeg

du

    Hej Arne, mange tak - så er jeg ved at være på sporet...mvh Jens-Ole

Site Timeline