PWM regulering til batterilagning.

Hvordan laver man en PWM regulering til batterilagning.

Har en lille 400 Watt vindmølle af typen AIR 403 Se her:
www.sunwind.dk/air403.jpg
Til denne vindmølle ønsker jeg, at konstrurer en batterilager med PWM
regulering.

Min skitse til blok diagram. Se her: www.sunwind.dk/pwm-styring.jpg

Og ønsker at programmer nogle komandoer ind i en pic-kreds af typen
PIC16F876

Beskrivelse/forløb:

Anvendes alm. 12V bilbatterier

Ved en spænding på under 12.5V skal lagningen påbegynde og afslutte ved
14.2V

Men ladestrømmens pulser (PWM-regulering) ved lagning skal variere,
alt efter hvad spænding på batteriet er.

Er batteriet flat skal der lages med stor strøm, som gradvis bliver mindre
indtil
de 14.2V nåes.

Er der nogen der kan fortalle mig hvilken principper jeg skal holde mig til?

Hvordan skal ladestrømmen reguleres, med stiger pulserende intensitet, jo
højer spændinger er jo mindre strøm. (Længer elle korter pulser i
lageperioden.)?

Udkast tilProgramelle, noget med.

If Volt = 11   så lange pulser
If volt = 11.5 så lidt korter pulser

O.s.v.

Da jeg ingen erfaring har med PWM-regulering.
Håber jeg du vil være behjælplig med beskrivelse af forløb eller
fremgangsmåde, princip for PWM-regulering til batterilagning.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Re: PWM regulering til batteriladning.
Hej

Nu er jeg ikke den store ekspert indenfor opladning af blyakumulatorer,
men det burde du kunne finde noget om på internettet.

Men jeg ser mindst eet problem med dit diagram (hvis du har tænkt dig at
implementere det på præcist den måde), nemlig PIC'ens potentiale. Som
det er skitseret her, skal PIC'en trække spændingen op til omkring de 48
V for at kunne åbne den første transistor. Det ville efter min mening
være smartere (hvis du vil bruge bipolære transistorer) at sætte
modstandene op på den anden side af transistorerne og vælge en
PNP-transistor til forforstærkningen (Compound PNP Darlington kobling),
således at PIC'en tænder ved at trække spændingen ned. De fleste
mikrocontrollere kan nemlig trække mere strøm i den retning (se
databladet).
Da en bipolær transistor ikke er en spændingsforstærker, men en
stømforstærker, er jeg ikke sikker på, at det er en god ide at
parallelkoble de tre basisben på den måde, men det er der sikkert andre
i gruppern, der har mere forstand på end jeg.

Hvis du kan gå udfra, at møllen leverer en konstant spænding på 48 V,
kan du med en god tilnærmelse gå ud fra, at ladestrømmen er proportional
med pulsbredden, da den relativt lille ændring i batterispændingen ikke
betyder det store i den sammenhæng.

Mht. dimensioneringen af modstandene, skal du overveje, om du ønsker at
begrænse peakstrømmene eller varmetabene i modstandene.
Hvis du lavede det som en Buck converter eller lignende med en spole og
en spole og en friløbsdiode, ville du kunne få en mere konstant strøm og
begrænse tabene.

Endeligt, skal du overveje at slukke for pulsningen, når du måler
batterispændingen.

God Vind

Mvh. Torsten Lund

Re: PWM regulering til batteriladning.
Tak Torsten

For en god beskrivelse af ideen.
Du har vel ikke nogle diagram-stumper, der kan anskuligør det du beskriver?

Med venlig hilsen
Monie Jacbsen

Re: PWM regulering til batteriladning.
Hej Monie,

Nu ved jeg ikke, hvad du præcist er i tvivl om, men jeg har lagt et
diagram over en Buck - converter på min webside under:

http://www.torsten.lund.org/buck/buck1.jpg
og
http://www.torsten.lund.org/buck/buck2.jpg

Hvis man skal lave et sådant kredsløb efter alle kunstens regler, er det
ikke helt simpelt, så jeg vil anbefale dig at købe / låne en bog om
emnet, før du går i gang.

Mht. valget af effekttransistor, vil jeg anbefale dig at bruge Mos-FETs
med passende driver, hvis du ikke lige har nogle store almindelige
transistorer på lager, som du ubetinget vil bruge.

Mht. styringen, vil det nok være bedre at lave en strømstyring end en
spændingsstyring.

Jeg håber, at det kan hjælpe dig lidt videre.

Re: PWM regulering til batteriladning.
Tak Torsten
Jeg vil lige gennemlæse det du har linket til.
Mange tak.

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen

Re: PWM regulering til batterilagning.

Hej,

Det er ikke så smart at bruge PWM til ladning, og da slet ikke fra 48V.
Du vil ikke få en fornuftig virkningsgrad. Du burde istedet bygge en
switchmode step-down regulator. Det er i princippet præcis det du har
skitseret, blot mangler du en god stor spole samt en diode.

Mvh Thomas

Re: PWM regulering til batterilagning.
Hej Thomas
Tak fordi du svarede.
Jeg skal så bruge step-down regulatore fra 15V 50V med Volt Out 14.2 V
Har du et sådan diagram eller idee om en IC-kreds der kan bygge vider på?

Med venlig hilsen
Monie Jacobsen