Printfremstilling for begyndere.....

Do you have a question? Post it now! No Registration Necessary

Translate This Thread From Danish to

Threaded View
Hej,

Jeg har også haft alverdens problemer indtil jeg fik skudt mig ind på
lortet. Jeg bruger en af de der små billige lamper
du kan købe ved Harald Nyborg (20 Watt halogen) til en halvtredser der har
en halvkugle som bund og to længde
justerbare stænger med en lille lampe for enden. Jeg nævner dette fordi
eksponeringstiden jo er stærkt afhængig af
reflektoren i lampen og pærens styrke. Jeg laver sjældent større print end
10 x 10 centimeter (lysets vinkler) og det
fungerer fint. Jeg printer layoutet på min laserprinter retvendt  (vend den
lige selv i hovedet) for at selve trykket kan
ligge an mod printet (vigtigt) og så dypper jeg ellers layoutet i madolie
(bedre genemgang af lyset og skarpere kanter
på banerne + det holder layoutet fast) og lægger det på printet (layoutet
ned af mod print) glem det ikke. og tjek lige
en ekstra gang at du ikke får et spejlvendt print ! og placerer lortet under
den omtalte lampe. Afstand mellem kant på
lampens skærm og print 10,5 centimeter. Der selvfølgelig forskel på pærer og
den UV stråling de afgiver, også
netspændingen kan spille en et pus. De tider jeg har nævnt her er ve 228
volts veksel.  Prøv dig frem med nogle strimler fotoprint på en sentimeters
bredde og lidt varierede tider til du har den rette tid. Jeg eksponerer selv
i 26 minuter og vasker derefter olien
af printet  (i vand med opvaskemiddel) og en forsigtig finger før jeg
fremkalder det i en opløsning på  1 del natronlud på 27,7% til 30 dele vand.
ved Ca. 30º C. Natronluden fås i den nævnte styrke i Matas. Fremkald ikke
længere end at du
kan se foto emulsionen  forsvinde mellem banerne, hvis du fremkalder længere
forsvinder det hele. Herefter rens igen
forsigtigt med vand denne gang uden berøring, og læg printet til tørre hvor
det ikke får UV. når det er tørt ætser du det i Ferroklorid ikke for stærk
opløsning.  Puha...... det var en længere smøre...... men hvad gør man ikke
for den hobby....?

Håber du får held med dit projekt.

Mvh. Leif




Re: Printfremstilling for begyndere.....



Quoted text here. Click to load it

-sender det ud i yen, og betaler for det....

Bo //



Re: Printfremstilling for begyndere.....



Quoted text here. Click to load it

Hmmm... Det er KUN print, jeg køber ude i byen...

Hvis du skal lave print som er jævnt belyste og som er ens fra gang til
gang, så bør du bygge (købe) en lyskasse med et par UV rør i. Jeg laver ikke
print selv, men faconætser små emner i nysølv og messing, og det er samme
process. Dertil har jeg bygget en lyskasse med et par små (8W) UV rør og en
timer. Så er jeg sikker på at få helt ens belysning hver gang.

Bo //



Re: Printfremstilling for begyndere.....

"Bo Bjerre" skrev i en meddelelse
Quoted text here. Click to load it
     ja det er også helt fint Bo,
     jeg skulle måske have lavet en smiley,
     det var ikke ment som en kritik af dig eller
     andre
     jeg bliver bare så glad når jeg ser nogen virkelig
     myre på for at ... "lave det selv" ..


Quoted text here. Click to load it
en

ja nu har du gjort mig nysgerig  "faconætser"
er det så også med fotoresist (positiv 20 eks.)og film
og ætser du alt metalet væk eller hvordan ?
jeg er meget indtreseret for jeg laver selv fortiden en
del experimenter med aluminium forplader til en
analog synth , hvor text skal ligge dybt nede i en
alu plade , men det driller ....
du kan måske hjælpe med et par tips

venlig hilsen
Michael M Jensen




Re: Printfremstilling for begyndere.....

Quoted text here. Click to load it
...

Ja, Bo ... måske lidt OT men vi er flere der gerne vil have nogle tips

Hilsen Heine



Re: Printfremstilling for begyndere.....
Quoted text here. Click to load it

Det var egentlig en god ide, det kunne komme til at se ret prof ud :)


Brian



Faconætsning, let O.T.


Quoted text here. Click to load it

Hmm.. Jeg har selv en stor og skummel humor, som jeg af og til ikke kan
skjule, og somme tider kommer jeg til skade. Det var da MIG, der skulle have
lagt ud med en smiler :-))

Mht. faconætsning, så bruger jeg det til små mekaniske dele. Jeg er
modeltogs galning (smily..) og mange ting kan man ikke købe eller er
utroligt kluntede, når de støbes i plastic. Så tegner jeg dem i et CAD
program
http://www.imsisoft.com/prodinfo.asp?t=1&mcid67 %

Jeg tegner delene fra BEGGE sider, og når man har styr på ætseprocesssen kan
det lade sig gøre at fjerne halvdelen af materialetykkelsen fra hver side.
Dermed kan man ætse f.x. en bukkelinje eller et skilt med fremstående
bogstaver. Jeg ætser normalt i nysølv, kobber eller messing fra 0.1 til
0.4mm tykkelse.

Og NEJ: positiv-20 brugte jeg for ca 25 år siden, og det er noget bras, for
man kan ikke styre tykkelse og lysfølsomhed. Derfor køber jeg en fotofolie,
der normalt bruges i den grafiske branche til f.x. lithografi. Metalfolien
renser jeg med skurepulver og gør HELT ren. Afslutter med at skylle den i
dest vand. Herefter dyppes den få sekunder i ætsevæsken og skylles igen.
Denne anætsning gør at fotofolien hæfter rigtigt godt, og at den ætser mere
jævnt bagefter. Efter sidste skylning i dest vand lufttørres den. Støv og
fedtede fingre er dine sande fjender.

I en almindelig kontor laminator lægger jeg nu fotofilm på BEGGE sider.
Herefter er resten som at ætse print. Man skal sørge for at en ætsetap på
alle emnerne, så de ikke falder af og forsvinder ned i karret. Jeg ætser i
et opretstående gennemsigtigt kar, så jeg kan følge processen hele tiden.
Det er vigtigt at der er cirkulation, så hele arket ætses jævnt.

Hvad ætser jeg så? Da det er i skala 1:160 er ting som skovle, lad til
trillebører, cykelstel, havebænke, stakitter, gadelygter, gittermaster til
signaler o.s.v. oplagte emner.

Hvis nogen vil vide mere, har Olsen skrevet en artikel om hvordan han gør
det..
http://www.modelbaneteknik.dk/model/tek/etch/etch.htm

Jeg har aldrig ætset aluminium, og har derfor ikke erfaringer.

Bo //



Re: Faconætsning, let O.T.
Hej Bo,


Quoted text here. Click to load it

Der er nu en måde :)
Læg materialet på et hurtigt roterende underlag og spray i centrum af
rotationen. Resisten fordeles jævnt udefter (når der øses nok resist på),
men giver dog en vulst langs kanten af pladen, så der må bruges nogle mm
større plade end det færdige emne.

Hastigheden (sammen med viskositeten) bestemmer så tykkelsen og det giver
mulighed for nogle ret skarpe ætsninger, da der kan opnås meget tynde lag
- og så tørrer det væsentligt hurtigere end ved "passiv" spraying.

Jeg har ikke ligefrem faconætset med metoden, men har dog ætset et foto af
den ældste (som spæd) ind i en 1mm messingplade (via lithfilm) - det
forgår ikke lige med det samme :)


--
Venlig hilsen,
Søren
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Re: Faconætsning, let O.T.


Quoted text here. Click to load it

Ha, jeg kan stadig huske dengang jeg var LIDT yngre... Der fandt man en
gammel gramofon, helst til 78'plader på et loppemarked. Den var meget
anvendelig til at sprede Positiv-20 med. Men jeg må indrømme at en
færdigkøbt folie, der kan lamineres støvfrit på er No.1. Jeg tror ovenikøbet
ikke at det er dyrere. Specielt ikke, når man skal have film på begge sider
af metalfolien

Bo //



Re: Faconætsning, let O.T.
Hej Bo,


Quoted text here. Click to load it

OK, jeg brugte en motor fra en industriventilator med en lysdæmper foran
(til hastighedsreg.) og den kunne gå så hurtigt at lakken blev fordelt så
tyndt at den næsten ikke var til at se :)


Quoted text here. Click to load it

Jeg kender ikke det folie, har du noget mere info på det (link, pris,
andet) ?

2-sidet spray kan dog let "rotations-sprøjtes" med en "kantholder" og en
lille tørrepause mellem hver side.


--
Venlig hilsen,
Søren
We've slightly trimmed the long signature. Click to see the full one.
Sv: Printfremstilling for begyndere.....

nyhedsmeddelelse:3f5f60f9$0$24714$ snipped-for-privacy@dread14.news.tele.dk...
Quoted text here. Click to load it
den
under
og
sentimeters
selv
vand.
længere
Quoted text here. Click to load it
hvor
ikke

Hej Leif
Når du nu har lavet printplader i 10 år, som jeg har, så finder du ud af,
hvad du har gjort forkert.

1        Jeg bruger rigtige UV lamper og dermed  kortere belysningstid. (jeg
kan belyse A4 format med 2 lamper)
2        Mine film laver jeg med 2 stk. klare transperanter lagt sammen
(printet på laserprint)
3        Ferroklorid har jeg brugt en gang og aldrig mere, det svineri gider
jeg ikke mere.
          I dag bruger jeg natriumsulfat og det er meget renere og
hurtigere, at arbejde med.



Med venlig hilsen

Ejvind Andersen
Fjern"xx"



Site Timeline