Printer til golfbolde??

Kender nogen til teknikken hvor med der printes på golfbolde?

Er det noget man kan selv?

Gode links til teknikken modtages med kyshånd, Leif

Re: Printer til golfbolde??

-det er nok ikke et emne, der falder ind under "elektronik"
prøv om der en edb..printer... newsgruppe :-)
ellers prøv at spørge google "print golfball"

Bo //

Re: Printer til golfbolde??

Der er jeg jo ikke enig med dig:

Det er da godt nok noget med edb, men jeg hælder mere til,
det er en ret speciel form for elektronik.

Mvh, Leif

Re: Printer til golfbolde??
Hej Leif

Det har intet med elektronik at gøre.

Re: Printer til golfbolde??

Det er det når jeg om lidt vil anvende samme printerteknik til at printe
forplader og kabinetter til mine elektronik-produkter ;o)
Jeg har længe været på udkik efter en metode til at "printe" på
plastik-kabinetter, som alternativ til silketryk, der er alt for dyr i
opstart ved små serier.

Re: Printer til golfbolde??

Tillad mig lige at gentage mit spørgsmål:

        Kender nogen til teknikken hvormed der printes på golfbolde?

Hvis ikke det er elektronik, hvad er det så?

Jeg har faktisk ikke bedt om link til (salg af) printere, men om
baggrundsviden....

Mvh, Leif

Re: Printer til golfbolde??

-Du behøver ikke gentage. Vi har opfattet det og prøvet at hjælpe dig.

Det er IKKE elektronik, og det er IKKE edb, men trykketeknik. At mange
moderne trykkemaskiner styres af en computer ændrer ikke på dette. Spørg
i den lokale golfklub eller hos et reklamebureau.

Bo //

Re: Printer til golfbolde??

Google på "golfball printer" giver faktisk nogle mere brugbare hits ;o)

http://sport.marktplaats.nl/golf/238299593-golfball-printer.html

eller hvis der skal laves en stor produktion

http://www.nicoftime.co.za/product_info.php?products_id64%6&osCsid71%d90a1ce2ce82427b6282983b7201cb

Re: Printer til golfbolde??

Prøv at google tampontryk

Re: Printer til golfbolde??

De er prefabrikeret i farven rød ;-)
  Mvh

Re: Printer til golfbolde??

Svjks anvendes der en såkaldt "pad-printing technique," hvor et billede
transformeres fra 2D til 3D via en blød stempel-pude ("pad"). Med et
passende tryk deformeres stempel-puden så meget, at den tilpasser sig
3D-overfladen på den genstand, som skal modtage printet.

Så det er en mekanisk proces.

Se evt mere på <http://en.wikipedia.org/wiki/Pad_printing og
<http://www.printexusa.com/site/primer1.php .

--
TA

Re: Printer til golfbolde??

Ja, det er det der hedder tampontryk, og det er der IKKE elektronik i,
andet end til at styre de motorer, der sidder i robottenn :-)

Bo //

Re: Printer til golfbolde??
end til at styre de

Hmm, googlede en del og så bla.a. en video hvor det så ud til at det var en
form for spray, der dannede billedet - der lå mange bolde i lidt ala en stor
æggebakke - kan selvfølgelig ikke huske linket mere.

Mvh, Leif

Re: Printer til golfbolde??
en
stor

Der eksisterer specielle inkjet-printere til udprintning på golf-bolde.
Her er en detaljeret beskrivelse af en sådan.

<http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?IA=KR2005000105&wo20%06006760&DISPLAY=S
TATUS>

Her er nogle links til videoer, der viser inkjet printning på golf-bolde:

<
http://www.youtube.com/watch?v=_Fb9149xspk&feature=related

<
http://www.youtube.com/watch?v=h4gFHmbY-Do&feature=related

Og her er nogle links til videoer af pad-printing på golf-bolde.

<
http://www.youtube.com/watch?v37%8Wc_ycDNg

<
http://www.youtube.com/watch?v=w1gFAkj6OqY&feature=related

--
TA

Re: Printer til golfbolde??
Nu er vi på vej. Mange tak!

Men jeg forstår ikke det såkaldte tampontryk - er der hul gennem den
plade der er logo-holder? Hvordan kommer farven igennem?

Måske er det bare sengetid....

Mvh, Leif

Re: Printer til golfbolde??

Forstår ikke helt hvad du mener.

Som du kan se på videoen
<
http://www.youtube.com/watch?v=w1gFAkj6OqY&feature=related

(ca 5:35) dækkes pladen først med tryksværte, som derefter stryges af. Ved
afstrygningen efterlades en lille smule tryksværte på logoet. Tryksværten
overføres derefter til objektet via gummi-stemplet.

Omkring 6:15 omtales en anden trykteknik ("screen-printing"), hvor
tryksværten
presses gennem en finmasket dug over på objektet. Se mere på
<http://en.wikipedia.org/wiki/Screen-printing .

--
TA

Re: Printer til golfbolde??

He er så spray metoden vist:
http://www.logojet.ca/test.html

Hvordan de så får billedet til at være skarpt nedad krumningen forstår jeg
bare ikke........

Mvh, Leif

Re: Printer til golfbolde??
Der er jo ikke kontakt mellem medie og printerhovede i forvejen og et
par mm ekstra luft betyder tilsyneladende ikke det store :-/

En lille tildragelse jeg, meget aprospos, har gjort mig omkring print på
krumme flader:
Kig på din øl-etiket:
Hvis datomærkningen er á matrix-print brændes den af én af to
laserhoveder, á et på hver side af tappe-båndet, efter at etiketten er
monteret på flasken - Ved printerens "indkørsl" detekterer et par følere
hvorledes at flasken (etikettens datofelt) er roteret i.f.t.
bevægelsesretningen og beslutter dels hvilken laser der skal brænde og
dels til hvilken vinkel/krumning at den skal kompensere matrix'en!
Trods 80.000 flasker i timen er ciffrene ikke det mindste skævtrukne at
se på :-o

--
Armand.

Re: Printer til golfbolde??

Vil det sige, at du vidste det godt, men du ville ikke svare på
spørgsmålet ?

Ganske vist er der ikke tale om elektronik i snæver forstand, men
da OP efterlyser en forklaring på teknologien i en elektronisk
printer, er det IMHO ganske forståeligt, at spørgsmålet stilles
i en dk.teknik.* gruppe, der har med elektronik at gøre.

Der er tilsyneladende også andre metoder end tampontryk.

--
TA

Re: Printer til golfbolde??

Altså tampontryk

Prøv at se fra 6:38 og 20 sekunder frem:
http://www.roco.cc/index.php?id40%6