Potentiometer

Hej.

En ven har været lidt uheldig i forbindelse med udskiftning af et
volumen pot. Han havde bestilt et nyt (desværre af forkert type), og det
gamle er blevet ødelagt.

Der er tale om et 1Mohm liniært stereo, men det har et 4. ben, kunne
forestille mig at det er til noget loudness el. lign. Det gamle var
mærket "2.4 - 1D-5821001-1M(omega)BX2"

(omega) = et omega, men det vil min newsreader ikke skrive :-)

Hvor finder jeg sådan et?

Har kigget rundt, men har ikke kunne finde noget over 100K.

Mvh Thomas

Re: Potentiometer

Mange forsterkere hadde en loudnes kontroll i gamle dager. Vanligvis var
verdien på pot 100 k. Disse pot lages ikke i dag, om man da ikke får det som
reservedel. Jeg har selv en JBL SA660 fra 1968 med denne funksjon. Har også
nesten tilsvarende pot fra Philips, men har klart meg med en liten dusj CRC
2-26 av og til. Det er selvfølgelig mulig å koble bort denne loudnes
funksjonen. Hvordan det gjøres på din forsterker vet jeg ikke, men jeg har
en bryter på min som velger den inn eller ut.

Med mye arbeid kan jeg sikkert finne ut av dette for deg, men prøv
fabrikanten først.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Potentiometer

Der er også tale om en gammel sag her... :-)

Det er en Sonab P4000.

Har diagrammet over den, så kan evt scanne tonekontrollen ind, hvis
nogen kan hjælpe med en løsning på problemet?

Mvh Thomas

Re: Potentiometer

som
også
CRC
har

Det kan du gjøre, jeg gan sikkert komme med et forslag, men gamle deler til
Stig Carlsons sine greier er nok umulig å skaffe i dag.
Om du fjerne  bort og vekk så skjønner du jo min adresse.
Ellers så har jeg min firma adresse, og NRK adresse som jeg helst ikke
oppgir her.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Potentiometer

Hej, har sendt dig en mail!

Mvh Thomas

Re: Potentiometer

til

Som jeg ser av skjemaet har du også en bryter for linear. Det betyr at du
kan skifte pottet ut med et standard 1M lin pot. Her regulerer pottet både
forsterkning og signalmengde, i en aktiv kobling. Det er må derfor beholdes
verdien på 2x 1 Meg. Bryteren vil derfor ikke lenger virke. Det kan hende du
kan gå ned til 100 k, men da må R 609, 610 gjøres 10 ganger mindre. Om bass
og diskant pot også begynner og bli dårlige så er jo de 100 k, så du kan jo
kjøpe et for mye av de. Det kan hende du trenger å legge en motstand mellom
2 og 3 på pottet. Bruker du 1 Meg så kan du kanskje flytte ledningen som går
fra terminal fire til sleperen. Ellers ser jeg ikke helt hvordan funksjonen
blir logaritmisk nok.
Her er det nok litt rom for eksprimenter. Om du ikke klarer å få tak i 1
Meg, hvilket jeg ikke skjønner, så bør du legge en 5k6 motstand mellom 2 og
3 samt bytte ut R609,610 til samme 5k6. Jeg tror forøvrig at det er et firma
som har overtatt etter Stig Carlsons Sonab firma. Det får du Google etter.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Potentiometer

til

Jeg var nok litt rask igår, sent var det også.
Forsterkeren er en inverterende strømstyrt forsterker med pottet som det
styrende element. Midt på pottet er det omtrent 1 gangs (0dB) forsterkning.
I maks stilling med sleper til inngang er forsterkningen bestemt av
forholdet mellom 56 k og 1M, ca 25dB. I maks demping er forholdet omtrent 1M
i forhold til R 623 (68 Ohm) ca 83 dB. Dette gir et område på pottet til mer
enn 100 dB, med en tilnermet logaritmisk skala. Om verdien på pottet
forandres til 100 k, vil maks demping bli 20 dB mindre. Maks forsterkning
kan opprettholdes ved å senk de 56 k til 5k6. Derimot vet jeg ikke om
forsterkeren blir stabil om man senker de 68 Ohm til 6,8 Ohm. For meg med
instrumenter er det lett å se, men du trenger minst et scope for å teste
dette. Serie 91 fra Bourns er et veldig bra pot med ledende plast som bane,
men jeg ser at Elfa bare har de doble opp til 100 k.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Potentiometer

Jamen jeg prøver mig lidt frem så - tak for hjælpen!

Mvh Thomas

Site Timeline