PMR fusk ;) - Page 2

Re: PMR fusk ;)
Claus Tersgov faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

Hverken din kammerats amatør radio eller din håndholdte VHF, er - gætter jeg
meget kraftigt på - købt i Aldi, men derimod bygget og godkendt i .dk til
at sende med 5W.
De der legetøjsradioer har jeg personligt dårlige erfaringer med at
forstærke sendeeffekten.
Vi købte på et tidspunkt, i forbindelse med et skoleprojekt, et par Fætter
BR-walkie talkier (0,1 W if mem serves) hvor vi koblede en 9V
strømforsyning til der var i stand til at levere 5A så der var strøm nok at
tage af. Så skiftede vi en transistor og en modstand i den hvorved den
efterfølgende optog ca. 5 gange så meget strøm.
Selv om vi lå lagt under grænseværdierne efterfølgende mener jeg at vi med
et passende Fluke-instrument målte ca. 0,1 W/m2 der hvor man normalt vil
have hovedet ved sendinger. Det vil sige at ca. 1/5 af den tilførte effekt
kom ud som skadelig stråling. Ikke katastrofalt men nok til at man bør
overveje det.
Nu ved jeg ikke om Aldi's PMR'er er så meget bedre end Fætter BR-walkie
talkier men det er jo lidt større sendestyrker vi taler om her.

[...]

Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Oh no! Not another day like last Tuesday"
Re: PMR fusk ;)
Hvor langt vil du kunne række med din legetøjsradio "VHF"? Grunden til at
jeg spørg er at skibe KUN bruger VHF til at kontakte kyst og andre skibe i
det samme område, hvis du vil ud på noget længre afstand skal du ned i HF
området 1.5 Mhz til 30 Mhz. Du kan selvfølglig også bruge måneden til at
sende via på VHF området, men jeg tror ikke du gider og tage den antenne +
effekttrin med.

En ting mere hvis du vil have din radio med skal du lige huske på solpletter
og andet metal i luften. Du kan nemlig ikke bruge alle frekvenser på samme
tid.

Jeg er også lidt modstander af at du vil bygge en radio om, da der er så
mange ting du skal tænke på. Impendans, SWR forhold strømforsyning antenne
osv. Mit råd er  når du er ny i faget og du vil arbejde lidt med radio, så
få en sendetilladelse og køb en færdig bygget radio til at starte med.
Ellers god ferie.

Håber det kunne hjælpe dig.

MVH
Dennis Olesen

Mit råd brug en mobiltelefon.
jeg
at

Re: PMR fusk ;)
Kære venner, PMR sender på UHF ikke VHF, 4 watt foresager ikke en
nedsmeltning der sender folk på skadestuen.

Så meget ved jeg da

Jeg har fundet nogle sider med bedre info end man kan få her bl.a.
http://www.delboyenterprises.dsl.pipex.com /

Jeg takker for de mange indlæg, men vi må vist hellere stoppe her inden det
ender i for meget vrøvl. De engelsksprogede sider er langt mere seriøse så
jeg tror jeg foretrækker at finde viden der.

Hilsner

solpletter
til
Fætter
med
effekt

Re: PMR fusk ;)
Hejsa

det

Her i gruppen er det efterhånden ret svært at få seriøse svar, da der er
nogle personer der har mere travlt med love, end elektronik. Synd for DEM og
gruppen.

Måske fordi de absolut intet aner om elektronik, hvilket jeg tror er det
mest rigtige svar, da deres svar, når de endelig omhandler elektronik,
minder om 6 klasses skoleelektronik.

Mvh Hauge

Re: PMR fusk ;)
Hauge faldt i søvn over tastaturet og fik skrevet:

[...]

Nu har jeg ikke fulgt gruppen gennem længere tid så det skal jeg ikke kunne
udtale mig om. Da jeg ellers husker gruppen som værende fornuftigt rettet
så det ville da være en skam hvis det har ændret sig.
Jeg syntes det dog det er forkert helt at udelukke de retslige perspektiver
- også når vi snakker elektronik - idet det kan være en fælde hvis man ikke
lige ser sig for, ligesom jeg også mener at der skal være plads til andet
end kun elektroniksnak herinde.

[...]

Med Venlig Hilsen:  Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Why do you have to break up with her? Be a man. Just stop calling"
Re: PMR fusk ;)
og
Nu har jeg efterhånden fulgt gruppen her i lang tid, dette føre til
spørgsmålet, hvornår har du sidst bidraget med andet end brok Hauge? Er det
seriøst Hauge? Er du anarkist Hauge? Har du nogenside læst en lov og
forstået den Hauge?

Jamen, så kom dog med noget fornuftigt kære Hauge når du ligger inde med
alverdens elektronik viden, istedet for dit envindelig brok.
Du lyder som en gammel sur mand, istedt for en hjælpsom elektronik guru. :-)

Mvh
Gert K.

Re: PMR fusk ;)
Hejsa

Jeg brokker mig KUN når der er grund til det. Og efterhånden er det ret
ofte, da en del tråde her i gruppen, er blevet til tråde om lov, og ikke om
elektronik.

Hvilket?

Oversæt, så selv jeg forstår det ord.

Øhh?? Kan selv du sige det? Kan man være sikker på at de love man læser, er
rigtigt forstået? Nej vel. Forklar dig.

Hmm, det er svært at tilføre en ødelagt tråd med noget seriøst.

Tjaeh, det kan jo være fordi jeg træder sådan een som dig over tæerne, tror
nu nok at dem der vitterligt har forstand på elektronik, er enige på nogle
af de punkter jeg i denne tråd har skrevet.

Mvh den gamle sure, uvidende og ufatteligt dumme nar
Hauge

Re: PMR fusk ;)

Kun at brokke sig!

Citat fra politikens ordbog:"Anarki - en tilstand der er præget af opløsning
og mangel på styring = Lovløshed.
En anarkist er en der er tilhænger af ovenstående.

er
Nu er jeg ikke radioamatør (blot amatør) men er nu ret sikker på at der
findes lovgivning inden for dette område også :-)
Og mon ikke også der står noget om tilladt sende effekt?

Næh, svar blot manden på om han kan øge sendeeffekten og hvordan han gør
det!

tror
Du har ikke trådt mig over tæerne, jeg undres blot over hvorfor du er så
negativ og egenligt ærger det mig da også hvis du sidder med noget viden som
andre kan blive dygtigere af så de kan komme videre istedet for at blive på
6 klasses niveau. (hmm er det ikke i 9. og 10. man kan vælge elektronik?)

Jeg har ikke påstået at du var noget af det du nævner, blot skrevet at du
lyder som en gammel sur mand.

Kom nu frem med noget elektronik viden og hjælp nogle andre og glæd dig så
over at du har hjulpet nogen.

Mvh
Gert K.

Re: PMR fusk ;)

Det gør der i allerhøjeste grad.

Også i allerhøjeste grad.

Hvad om du indledningsvis stillede disse spørgsmål i den rette NG:
dk.fritid.hamradio?
Hvad vil du i grunden bruge den til? Hauge har hjulpet mange gennem tiderne
på særdeles kompetent måde, men som i alle livets forhold: It takes one to
know one.
Karsten H. Jensen
Re: PMR fusk ;)
Hejsa

Måske du skulle sige det til den første i denne her tråd?

Er du selv den ene "one" ?

/Hauge

Re: PMR fusk ;)

Der er lidt at starte på her:
http://www.itst.dk/static/radiograenseflader/022interface-lmr.doc
Husk at læse diverse standarter der henvises til.

0,5W.ERP.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

og

Måske er det fordi nogle personer som dig selv med den udtalelse ødelægger
det for os andre...

du er ikke en skid bedre end de sørøvere inde i dk.satellit gruppen der
opfordre til ulovligheder ...

Elektronik er for mange her inde deres levebrød (mig selv inklusive) og vi
(jeg gør da ihvertfald) bruger gruppen til at søge hurtige informationer om
ting som andre måske har mere erfaring på end en selv, f.eks. ved jeg en
værre masse om mikroprocessorere fordi jeg har arbejdet med dem i snart 5 år
fra klokken 8 til 16 hver dag, men HF ved jeg så tilgengæld ikke så meget om
(bortset fra det man lærer som elektronikfagtkniker).

Hvis TDC/CC og hvad de nu ellers hedder skulle lukke dk.teknik.elektronik
fordi nogle klaphatte ikke kan styre deres lyster ville være, for at sige
det rent ud pisse træls.

sådan noget bullshit gider jeg slet ikke at kommentere ...

Tag det til efterretning ...

M.v.h.

Lasse Madsen

Re: PMR fusk ;)
Hejsa

Aeh, det mener du. Hvorfor ikke behandle elektronik her, og jura et andet
sted?

Aha.. Jeg syntes du skal finde lige netop det sted, hvor JEG opfordrer til
ulovligheder, og så poste en msg-id her, for ellers er DU ude på meget dybt
vand.

Det betyder ikke at de har forstand på det, desværre..

Så brug du din fagtekniker-uddannelse til at forklare og hjælpe dem der har
brug for hjælp, hvis du kan.

Hvem er klaphattene? Dem der bruger gruppen til kævl om diverse love, eller
dem der vitterligt vil bruge gruppen til elektronik? Ok forklar at det ikke
er lovligt, og kom så videre, så er det op til personen der skal
bygge/ombygge en dims, at gøre op med sig selv om han vil eller ej, fandme
ikke dig.

Jeg ramte måske rigtigt?

Jeg syntes du skal tage en kiks. Hvis du er så forbandet utilfreds med mine
udtalelser, så klag, det står dig 100% frit for, du har jo mere travlt med
love, end det gruppen er til for.
Jeg udtaler mig om det jeg ved, og om det der bliver spurgt om, og ikke en
masse kævl om absolut INTET, men det lærer man jo på skolerne nu til dags,
fx. som fagtekniker!

/Hauge

Re: PMR fusk ;)

Data fra en Kenwood TH77E  håndstation, UHF delen:

    Ext. PS.    13,8volt    ca. 1.6Amp    22.08Watt tilført    5,0Watt
output
    Batteri      7,2volt    ca. 1,0Amp     7,20Watt tilført    1,5Watt
output
    Low power    7,2volt    ca. 0,5Watt    3,10Watt tilført    0,5Watt
output

22Watt svarer næsten til 2 halogenlamper, put dem ind i en PMR!!!!!

Har forøvrigt en fin loddekolbe på 16Watt.

0cr

Re: PMR fusk ;)
Hejsa

Minus de 5 W der bliver udsendt, derudover sender man ikke 100% af tiden..
Måske 5%, altså 1/20 af de 17W der er tab = 0.85W varme.

Woow, du er da vist en helt af de helt store.

/Hauge

Re: PMR fusk ;)

Jo, Hauge, når der som i de fleste tilfælde er tale om FM, så er der tale om
100% dutycycle. Men, der er jo således ikke tale om en lille, fix Nokia-sag
med bgilledskærm etc., men om en håndholdt, man ikke lige holder op til
øret, da der er indbygget højttaler, samt mikrofon, man som regel taler i
forfra - lige som på en PMR.
Karsten H. Jensen

Re: PMR fusk ;)
Hejsa

Men du snakker vel for pokker ikke 100% af tiden.. Vel? Læs hvad jeg
skriver, og prøv at forstå det.

Jeg ved godt hvad jeg snakker om, gør du?

/Hauge

Re: PMR fusk ;)
Hejsa

Hov, bare lige endnu en fejl: 100% dutycycle må jo betegnes som DC, så det
er jo nok 50% du mener. Men det skal du ikke være ked af, du er jo vild med
at rette mig, uden selv at vide en pind om hvad du snakker om..

/Hauge

Re: PMR fusk ;)

På ejendommeligvis fremsatte 0cr følgende påstand:

Alinco laver PMR radioer som sender ved 5 watt! ............

Claus

Re: PMR fusk ;)

Så har de også en køleflade svarende til det, modsat de små plastilæsker,
der var på tale om.

De fleste der benytter, de små,  håndholdte 5Watts output radio, på fuld
effekt anskaffer ret hurtig en monofon eller til nød en grill hanske,
radioen bliver hurtigt meget varm.

I instrutionsbogen anbefales det at kølepladen (bagsiden) ikke kommer i
kontakt med plastik eller vinyl, ved lang sendning. Tillige anbefales 1
minut sendning og 3 minutters modtagning, for at begrænse
varmeakkumuleringen. Radioen bliver jo hurtigt opvarmet, men langsomt
afkølet.

"Watter" på afveje kan hurtigt blive ret ubehageligt.

At sammenligne effekten med et par halogen lamper, er nu ikke helt ved siden
af, da de 10Watt fra dem, også skal fratrækkes nogle Watt til lysstrålingen.

0cr

Site Timeline