Plade samling til mp3 format ?

Hejsa

Jeg har en del LP'er som jeg gerne vil have lavet om til .mp3 hvad skal jeg
bruge af software & hardware til det.

Er det lovligt når man nu har de orginale lp'er ?

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe hvis ikke må i gerne henvise mig
til den rigtige :-)

--
Mvh.

Allan

Re: Plade samling til mp3 format ?

Tror winamp kan bruges, evt med plugin (noget med man skal flytte unput
sourcen til line in)
og hardware skal du bruge en RIAA forstærker med line out

jarp, skulle det være

Tror det er svært at finde en gruppe til de spørgsmål :)

Kasper

Re: Plade samling til mp3 format ?

I dk.teknik.lyd har det været oppe mange gange.

Re: Plade samling til mp3 format ?

Hvad med at kigge lidt på AAC og AAC+ formaterne, de er en smule bedre
både hvad angår komprimeringsgrad og "kvalitet".

"MP3" blev specificeret under MPEG-1 standarden første gang, MPEG-2
udviddede med AAC og endelig kom MPEG-4 med AAC+ (eller HE-AAC).
Derfor kunne det vel nok være interessant at kigge lidt på det. WMA
bruger også principper fra AAC+.

Et gennemsnitligt musikstykke (3-4 min) kan komprimeres til omkring
1-1,5MByte i 32kbps med AAC+. Dette svarer sådan nogenlunde til MP3
med 128kbps. Der er selvfølgelig tale om 44,1kHz sampling rate og 16
bit stereo.

Aner det ikke... men hvem skulle komme efter dig hvis det kun er til
dig selv :o)

/Thomas

Re: Plade samling til mp3 format ?

Har du lyttet til WMA?

Har du lyttet til det?

Re: Plade samling til mp3 format ?
On 06 Feb 2005 13:32:01 GMT, "Jesper G. Poulsen"

Nej.

Ja, "vi" bruger det i nogle af de produkter vi laver der hvor jeg
arbejder. Coding Technologies har en rimelig god encoder. Hvorfor da?

/Thomas

Re: Plade samling til mp3 format ?

Hvis du havde, så havde du ikke skrevet sådan om det. :-)

Det er næppe noget der er anbefalelsesværdigt for hifi-lyd. Når
forskellen i linket ovenfor er så tydeligt som den er, så bør man vælge
sin komprimeringsalgoritme med omhu.

Re: Plade samling til mp3 format ?
On 06 Feb 2005 14:10:56 GMT, "Jesper G. Poulsen"

Nu vil jeg regne med at du ikke har lyttet til AAC eller AAC+ ?

Hvis den encoder du bruger er noget lort, ja så bliver resultatet jo
derefter :o) Det samme kan skam gøre sig gældende for MP3 og AAC+ ..

/Thomas

Re: Plade samling til mp3 format ?

Nu vil jeg regne med at du ikke er klar over, at jeg nemt kan høre
forskel på lossy compression og non-lossy compression. Jeg har endnu
ikke fundet en lossy format der har kunnet imponere mig for sin "gode"
lydkvalitet. Og derfor er denne diskussion også irrelevant.

Hvis musik ikke komprimeres tabsfrit, så medfører det et hørbart tab.

Der er sat XFUT til dk.teknik.lyd

Re: Plade samling til mp3 format ?

Naturligvis. Det er kun et spørgsmål om gengiveudstyret/lytteren er i stand
til/kan/ønsker at høre forskel...

Disregarded ;-)

Mvh.
 Anders (Ogg Vorbis fan)

Re: Plade samling til mp3 format ?

Hej, du lever i i morgen, vær sød at rette din dato på plads :-)

Tjek news:dk.teknik.lyd, evt via google groups. Det har været vendt et
par gange i den sidste måneds tid.

Done :-)

Re: Plade samling til mp3 format ?
Analog kilde til digital medie er lovligt!
mvh Mic

Re: Plade samling til mp3 format ?
jeg

Forkert gruppe, men det er der jo flere der har sagt... :)

Du skal bruge et program til at optage lyden med, f.eks. noget ala cool
edit, og en MP3 encoder...
Af hardware skal du bruge en RIAA forstærker, den kan du lave selv, eller
købe færdig. Jeg ved at terratec har lavet en, og den virker udemærket! Der
er en gammel model til at sætte til line-in på lydkortet, og så har de lavet
en ny som kører over USB:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID12%0362

Og ja, det er fuldt ud lovligt, så længe du ikke deler dem med nogle andre!

Brian

Re: Plade samling til mp3 format ?

Ja, og du må endda sælge dine lp'er bagefter hvis du har lyst til det ;)

"Det er ikke noget krav for lovligheden af en digital kopi, at man fortsat
er ejer af det originaleksemplar, som har dannet grundlag for kopien.
Det er derfor tilladt at bevare en lovlig kopi, selvom originaleksemplaret
er videresolgt eller på anden måde videreoverdraget. Hvis original-
eksemplaret købes med henblik på kopiering og efterfølgende videresalg,
vil forholdet ud fra almindelige omgåelsesbetragtninger statuere en
krænkelse af ophavsretten."

Den del af dit spørgsmål hører til i dk.videnskab.jura

--
Ivan V. Klattrup
www.klattrup.dk

Site Timeline