PIC18F og ADC

Er der nogen her der har haft problemer med PIC18F4520s ADC funktion?
ADCen fungerer forsåvidt fint nok men med kortsluttet indgang indeholder
ADCen ikke 00 men 38 (decimalt) præcis som om der er en off-set fejl. Mit
print har fungeret med en 16F877. P.g.a.   manglende hukommelse opgraderede
jeg til 18F. Koden er naturligvis ændret til 18F. Jeg har også skrabet
programmet så kun ADC og LCDrutiner er tilbage men stadig med off-set fejl?

Re: PIC18F og ADC

-når Du ikke lægger indgangen til stel, måler den så ellers noget
"fornuftigt", eller viser den altid samme værdi ?

-hvilken reference bruger Du ?
-er referencen afkoblet godt, eller er der støjpulser på den, når du
konverterer?

Bo //

Re: PIC18F og ADC

 ADCen virker, lige bortset fra at den ikke kan gå helt på 0. (forsøgsvis
testet med batteri og 1Kohm potmeter med glideren koblet til ADCinput,
potmeteret kan varieres fra 0-5V) det er denne restvisning der undrer mig?
Jeg ved ikke hvilken reference du mener, alt er jo indbygget i Pic'en?

Re: PIC18F og ADC

Enhver AD converter har en reference spænding, uanset hvor den kommer
fra. Enten tilfører Du den udefra, eller osse bruger du
forsyningsspændingen. Sidstvævnte er ikke hverken præcis eller
temperaturstabil (med mindre du har gjort noget specielt for det)

På PIC'en kan du programmere hvorfra referencen kommer (p.224). Hvis du
bruger forsyningsspændingen som reference, skal du sørge for at den er
"ren" for støj.

-hvordan ser din filtrering af forsyningen ud?

-hvordan er dit printudlæg, m.h.t. stel omkring kredsen?

Husk på, at hvis du forsyner den fra 3.3V, og du har 10 bit, svarer et
count i ADC'en til ca 3.2mV, og 38 counts er ca 0.12V. Har du ikke
filtreret forsyningen grundigt, og driver du noget med andre output ben
på kredsen er 100mV støj på gnd/forsyning ikke usandsynligt.

Bo //

Re: PIC18F og ADC

  Lige for at afslutte denne sag: Efter mange forsøg viste det sig at hvis
jeg trissede PortA.3, An3 som output så mindskedes count på An0 til ca. 4
med kortsluttet indgang????. Jeg valgte så at undlade at bruge PortA.3 som
inport, trissede den til output og brugte istedet PortA.4 som input. Der er
åbenbart et eller andet samspil mellem min compiler (oshonsofts
Picsimulator) ADcon0,ADcon1 opsætning som er vanskelig at gennemskue. I
starten havde jeg trisset de 5 første Aporte som input og resten som output,
det resulterede i at PortA.4 lå konstant på 5volt (virkede som output) da
jeg trissede alle Aporte som input, pånær A.3 virkede min opstilling. Lidt
utilfredsstillende at der måtte alle disse forsøg til!

Re: PIC18F og ADC

Hej.
Prøv lige at kontrollere i sw om du ikke bruger ekstern
ref, ra2 og ra3 er refs.
Hvis de bliver brugt som refs i sw, og der er noget tilfældigt
på benene så måles der noget udefineret.

--
Hilsen
Michael.

Re: PIC18F og ADC

  Det har du ret i men i så fald skal det være et compiler problem da der
ikke er valgt ekstern ref. i sourcekoden.

Re: PIC18F og ADC

pyh, det var en længere omgang. Måtte Du ned i assemblerkoden for at
finde fejlen?

-men godt at Du slap forbi problemerne. Mit udgangspunkt var fra analog
siden, idet jeg ikke programmerer ret meget, men derimod laver hardware,
både digitalt og analogt

Bo //

Re: PIC18F og ADC

 Jeg er egentlig også hardware mand, og alle de hardware problemer jeg kunne
forestille mig havde jeg testet for. Det jeg synes er lidt
utilfredsstillende er at jeg egentlig ikke har fundet problemet men snarere
fundet en 'work around'!

Site Timeline