Opstart

Hvad er det egentlig der gør at når jeg tænder for et givent kredsløb koblet
til en forsyningsspænding, så vil det umiddelbart i starten trække en større
strøm end når der så er gået et lille øjeblik? Kan det have noget med
kapaciteten at gøre......? "Trækker" en kondensator mere strøm når den
oplades end når den er opladt? Hvis jeg har ret i min antagelse, kan nogen
så forklare mig hvorfor den gør det?

Mvh.
Kenneth

Re: Opstart

Ja

Se kondensatoren som et hurtigt batteri. Du kan pumpe en masse effekt i den
hurtigt og trække en masse ud igen.

Når du starter er kondesatoren tom og den vil lade op så hurtigt som muligt.
Under normal drift tømmer man ikke kondensatoren, men bruger (forhåbenligt)
kun en lille del af den og derfor er strømtrækket ikke så stort.

En opladet kondensator bruger (ideeelt set) ingen strøm.