Opdateringshastighed på Velleman-kit

Hejsa,

Nogen der kan oplyse mig hvor hurtigt Velleman kit K2625 ca. opdaterer?

http://www.velleman.be/common/product.aspx?lan=1&id90%60

Altså - er den flere 1000 rpm bagud, eller snakker vi bare 100 ;-)

// Troels

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

    virker ik godt det link...

    http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_K2625.pdf

    Så er der en manual.

    Den er rigeligt hurtigt, så hurtigt kan du ik køre alligevel :)
--
VH
Lars Molnit

-send en mail til Velleman, de må vide det.

Bo //

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Jeg kan ikke se noget "divisor" kredsløb, så den ser ud til at opdatere i
"real-time" ... dvs. når den viser 10x100 omdrejninger - så har den talt 10
pulser ...

/Preben Friis

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Der må være 1 puls hver 4. omgang, hvilket vil sige den tæller a 40
omgange, som må give ved 1000 RPM en opdateringshastighed på 0.04 sekund
- altså en rimeligt pæn opdateringshastighed ;-)

Okay, dén beregning var nok helt hen i vejret.

// Troels

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit
10

Ja, det var den vist..  ;-)

Hvis det er en fire cylindret motor vil du få to pulser pr. omdrejning (En
puls pr. cylinder for hver anden omdrejning)

1000 omdrejninger vil således give 2000 pulser. Det er 33,3 pulser i
sekundet.

Hvis timeren så bliver kalibreret så den fryser tælleren hver gang den er
kommet 10 pulser, må tiden være 10/33,3 = 0,3 sekund.

Underligt.. .det passede ikke med det halve sekund som Klaus Mikkelsen kom
frem til ....  er der flere bud?

/Preben Friis

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Hvorfor skulel den det ?

Chek manualen og komponenterne, så ser du at den optaterer hvert halve
sekund på en 4 cylindret 4 takter :-)

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

er

For at angive 10 x 100 omdrejninger i minuttet?

kom

Jamen ... så vil den jo vise forkert i følge min udregning? Hvor er fejlen?
Der går stadig 60 sekunder på et minut ikke?

/Preben Friis

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Prøv at regne ud hvor meget det faktisk vil betyde - nægter og tro at
der på et halvt sekund kan være en særlig stor fejlvisning.

Mvh / Preben Holm

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Hvis du tilslutter 50 hz viser den 1500o/min, det fremgår af
databladet/brugsanvisningen. Det svarer til 25 omdrejninger pr sekund
(ved 2 puls pr omdrejning). Når den har talt 15 pulser "latcher den
igennem" (latch styret fra en 555'er) så min første tidsregning passer
ikke. 15 pulser divideret med 50 pulser per sekund = 0,3 sekunders
opdateringstid, uanset omdrejningstal.

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

fejlen?

... det var jo det jeg skrev, ikke? :)

/Preben

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Jo, men du skrev at den opdaterede for hver 10 pulser....

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Nåårh... så misforstod du. Jeg lavede regneeksemplet ud fra 1000 o/min .. så
derfor skulle jeg finde intervallet hvor den ville vise 10 (gange 100). Ja,
hvis omdrejningstallet er 1500 eller 6000 så skal den vise 15 eller 60... og
det tager den samme tid: 0,3 sekunder og ikke et halvt sekund som der
oprindeligt blev skrevet.

/Preben Friis

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Eller... Ja, okay. Jeg vil gerne have en forklaring ;-) Ligner et stort
? lige nu.. :)

// Troels

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Det kommer an på, hvilken bil du vil placere det i.

Hvis vi tager en 4 cylindret 4 taktsmotor vil 50Hz på input svare til
1500 rpm. Det er en lokal oscillator der bestemmer.

1500r/m = 25r/s, ved 50 Hz er der 50 pulser/sekund og da der kun skal
bruges 25 for at tælle til 1500 er opdateringsfrekvensen ½ sekund.

Voila !

Desuden vil en hurtigere opdateringsfrekvens ikke være til nogen nytte,
da du ikke kan opfatte det.

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

...... Og i det hele taget har man slet ikke tid til at sidde og kigge på
tal som farer op & ned..... En viser, eller en lysdiodesøjle (Med
forskellige farver) er langt bedre, hvis man i en bil skal ramme et bestemt
omdrejningstal f.eks. i forbindelse med et gearskifte.

Hvis man vælger lysdiodesøjlen, bør den bestå af f.eks. 4-5 dioder, som alle
tændes ret hurtigt efter hinanden. Hvis man skal skifte ved 7500 omdr/min,
kunne man lave indikatorer for 7000, 7200, 7300, 7400 7500 omdr/min.).
Dermed får man en "Klar til at skifte", og kan derefter "følge rytmen" fra
de to næste dioder.......

Mvh. Mikael Kristiansen

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Enig

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Tjah, jeg var nu også fint med på en stribe dioder - men dét er desværre
ikke til at få? :(

// Troels

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Nej, det bygger man selv.

Re: Opdateringshastighed på Velleman-kit

Det må også meget gerne være et samlesæt - jeg kan bare ikke sidde og
regne på hvilke IC'er, kondensatorer, modstande osv. jeg skal bruge, for
at få en omdrejningstæller.

Men kender du et kit hvor det er med dioder, må du endeligt sige til!

// Troels

Site Timeline