Onsdags bulletin PCB fremstilling

Hvis nogen mener at disse indlæg er OT,
ja så må de sige til.

Jeg har så lavet et print med 8 minutter's exponering
og så er det ætset med finætsekrystal i en ætsetank.

Det kan ses her
http://www.sandcastle.dk/artikler/TEST02.jpg

Det er jo ikke helt perfekt, der er stadigvæk problemer
med at man kan se pletter hvor LED'ene har lyst igennem
filmen. Jeg må nok prøve igen med yderligere nedsættelse
af exponeringstiden.

Jeg blev forøvrig overrasket over hvor hurtig ætsetanken
ætsede printet.

Kan nogen komme med lidt info om opbevaring at
opløst finætsekrystal, lader man det bare stå i tanken ?

Afgiver det ubehagelige dampe ved brug ?

Ved opbevaring ?

Hvordan er den rigtige måde at skaffe sig af med det
når det er brugt ?

400 g opløst i 1,5 liter vand, hvor meget kan det ætse ?

Er det en fordel evt. at bruge demineraliseret vand ?

Max

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling

Næ, det er da altid interessant med sådan noget GDS.

Men måske det var en ide at fortsætte i samme tråd istedet for at oprette
flere/mange tråde om det samme.  Det øger overskueligheden.

/A

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Hej Anders

Fint med det.

Det har du helt ret i. Jeg har tænkt mig at samle det hele i en
artikel som jeg vil ligge online med den gamle artikel
om printfremstilling, den kunne måske godt trænge til
lidt opdatering.

http://www.sandcastle.dk/artikler/Printfremstilling.pdf

Max

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Absolut ikke!! det er det eneste forum for elektronik vi har på dansk!

Ja, eller prøve at lave en mere sort udskrivning, evnt. prøv en printer af
ældre dato med mulighed for at stille "sort" niveauet.
Men hvis du belyster for kort tid er det meget nemt at se når du fremkalder
at du simpelthen ikke kommer ind til det rå kobber ligemeget hvor meget du
fremkalder.
Umiddelbart vil jeg mene du stadig belyser for længe. Jeg belyser med
lysstofrør og bruger 3,5minutter.

Ja. Du skal have et låg på så det ikke fordampet, ellers ender det som
krystaller i din tank på alle sider.

Hvis det skal være korrekt: ja og du skal have både udsugning og personlige
værnemidler på og meget andet. I praksis vil jeg åbne et vindue og lade være
med at stikke hverken fingre eller næse ned i noget af det. Du kan købe et
kasse med 100-200 tynde gummihandsker, de er gode til sådan noget.

Meget lidt, og ikke noget af betydning hvis du har et låg på. Men ligefrem
at have det stående i soveværelset vil jeg nu nok ikke ;-)

En dunk med angivelse af hvad der er i og så afleveret i kemikalieafdelingen
på din lokale gebrugsplads.

Nej.

Peter

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Hej Peter

Jeg kan faktisk stille på sort niveau på printeren, og den står
naturligvis til mest sort. Men det bliver måske nødvendig at
printe 2 film og så lægge dem dobbelt.

Jeg skal jo have undersøgt hvor langt jeg kan komme ned, næste gang
prøver jeg med 6 minutter.

Tanken er heldigvis forsynet med låg.

Max

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Hej Max

Jeg har i tidligere tider oplevet, at mest sort på en laser, giver mere
ujævnt sort. Så det kan sagtens være du får et pænere sort ved at vælge
en anelse lysere end helt sort.

Kom forøvrigt til at tænke på, i gaaamle dage brugte man noget spray fra
Contakt Chemie som stank af vist nok appelsin, der gjorde papir mere
gennemsigtigt og altså skarpere overførsel til printet..

Mvh Hauge

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Hej Hauge

Ja, udskriften er lidt ujævn og jeg kan faktisk godt genkende mønsteret
fra udskriften i mønsteret på printet. Jeg smed lige filmen i diasscanneren
og man ser tydelig den manglende totale sværtning. Noget der skal
eksperimenteres lidt mere med.

http://www.sandcastle.dk/artikler/TEST03.jpg

Jeg kan også godt huske noget om det, men hverken skarphed
eller gennensigtighed af kalken er tilsyneladene et problem her
hos mig.

Max

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Hej Max

Jeg har printet et layout på to printere, en HP-4000 og en Konica
Minolta 1690MF farveprinter, og der er himmelvid forskel på printkvaliteten.

HP'en er svagsort og lidt ujævn, hvor Konica'en er meget sort og 100% jævn.

Jeg har desværre ikke lige mulighed for at lave en "fotoprøve" på print,
da alt mit skrammel er gemt lidt for langt væk.

Jeg vil selvfølgelig prøve at finde det frem, har lyskasse og
bobleætsekar, så det er ikke det store problem.

Vil se om jeg ikke kan hitte min diasscanner, så der ad den vej kan
laves en prøve, ala den du lavede.

Mvh Hauge

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling

Satte Konica'en over i 100% mætning i avanceret opsætning, det gjorde
det endnu sortere, også uden at fnidre i kanten, desværre havde HP'en
ikke denne mulighed.

Hvis det kunne have interesse, må du da gerne sende et testprint jeg kan
  printe på kalke, som jeg kan poste til dig med PostDK, hvis du vil
lave en ægte test?

Jeg har kalke i rimelige mængder, så bare en mail med et layout.

Mvh Hauge

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Hej Hauge

Lyder som et rigtig godt tilbud :)

Jeg har ikke noget lige nu, men der dukker nok snart
noget op, og så kan jeg jo prøve.

Går ud fra at det er fint med en PDF fil ?

Max

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Hej Max

:o)

Jeg er klar.

Jada, absolut ingen problemer.

Mvh Hauge

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling

Lad det stå i tanken. Der kan dannes lidt hvide krystaller uden på
tanken, de kan nemt puttes tilbage. Låg på tanken selvfølgelig.
Ingen ubehagelige dampe, og det får ikke alt dit værktøj til at ruste
som ferriklorid gør.
Når det er udtjent skal det opbevares i en IKKE tætlukket beholder.
Der udvikles ilt ved opbevaring. Så løst/utæt låg på dunken (og tanken).

Jeg har ikke fundet et tal for hvor mange gram Cu din blanding kan fjerne,
men når det tager mere end 15 minutter at ætse et print skal badet skiftes.
Er badet blåt er det meget udtjent.

Sikkerhedsdatablad fra Lautronic:
http://www.lautronic.dk/dokumenter/Sikkerhedsdatablade/SIKKERHEDSDATABLAD%20-%20SENO%203207%20Fin ætsekrystal%20%20(dec.%202007).pdf.
Jeg finder lige et bedre datablad til dig når jeg er tilbage på arbejde.
Du skal på genbrugsstationen med det.

Brug vand fra hanen, og opvarm ikke badet til mere end 45 grader.

Jeg bruger krystal fra Cypax, og blander 1kg i 4 liter vand.

Brug åndedrætsværn når du blander, det er støv fra pulveret der er
farligst (ved indånding). Ellers bare alm. værnemidler.

/Bo.

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Hej Bo

Fint.

Forhandler og flaske siger 50 grader, hvorfor 45 ?

Det leveres som pulver i en halv tom beholder, mon ikke man bare
fylde vand i den og undgå at omhælde pulveret på den måde ?

Max

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling

Det jeg bruger siger 45. Hvis dit krystal er mest effektivt ved 50 grader,
så bruger du selvfølgelig 50 grader.

Hvis du kan undgå at omhælde, fint. Jeg får mit ætsemiddel i 1 kg bøtter
som jeg opløser i 2 gange 2 l varmt vand. Så jeg slipper ikke udenom.

/Bo.

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling

Du kan roligt lade det stå i tanken, du skal bare være klar over at det
bliver nedbrudt med tiden uanset om du ætser print eller ej.

Normalt ikke.

Normalt ikke.

Genbrugs stationen.

Ved det ikke, men det kan da opløse en hel del.
Bruger selv en opløsning af Natriumpersulfat og vand, 1Kg til 4L. og varmer
det ikke op da det nedbrydes ret hurtigt ved opvarning.
Blander normalt 4-8L af gangen og det holder normalt 1-6 måneder, køber det
i sække af 25Kg.

Det er der ikke den store grund til ved mindre du har meget hårdt vand eller
andre urenheder i vandet.

--
Peteropfinder
Peter N. Petersen

Dine indlæg er i uhyggelig grad mere brugbare og sane, end dem som Peter
Nicolasen poster i nntp:dk.helbred

Mvh. Uffe

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Hej Uffe

Tak :)

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Hej

Så blev det jo onsdag igen :)

Så er det tid til en ny bulletin.

Har lige ætset et print.

Har så brugt en ny kalke, AGF utoplex 884
Jeg synes den blive en anelse mindre sort
end den fra Lautronic jeg har brugt tidligere.
Men der er så til gengæld meget billigere.
Ca 2 kr/ark mod ca 7 kr/ark.

Har belyst i 7 minutter denne gang, og det
var bestemt stadigvæk rigelig. Jeg fatter ikke
hvad jeg testede i de første opstillinger der
indikerede at jeg skulle op på 16-18 minutter.

Ætsningen var intet problem, tager 10 minutter
i mit ætsekar når det er varmt.

Resultatet ses her

http://www.sandcastle.dk/artikler/TEST04.jpg

Ps: jeg sender en PDF til udprint til dig Hauge,
så kan jeg sammenligne direkte.

Max

Re: Onsdags bulletin PCB fremstilling
Hej Max