"omvendt" open collector..

Det er en smule pinligt at skulle spørge, men har fuldstændigt svedt ud
hvordan man laver en transistor kobling, der trækker noget HØJT, i stedetfor
lavt (som en normal open collector jo gør).

Har et TTL signal, som jeg godt vil ha' ud på en "open" +5V :) (altså skal
ha' sendt 5 volt ind på et ben, eller bare lukke for spændingen)...

Open collector ligger jo tingen til stel...

Nogen der kan sætte min hukommelse på plads? :D

Hilsen
Thomas

Re: "omvendt" open collector..

Hvad med at bruge en PNP transistor?

Altså emitter til +

Men den inverterer altså stadig. Transistoren trækker strøm når du
trækker basen under de 5 volt.

/Morten %-)

Re: "omvendt" open collector..

Er nu ligeglad med om den invertere outputtet.. Ændrer bare softwaren i
micro'en :)

Jeg er bare ikke helt stiv i alt andet end open colector :)

/ Thomas

Re: "omvendt" open collector..
Hejsa

Det er stadig en open colector, selvom det er en PNP, så den bør du være
stiv i ;o)

/Hauge

Re: "omvendt" open collector..

I min termonologi er en open collector en dims der hiver signalet til
stel... ;)

/ Thomas

Re: "omvendt" open collector..
Hejsa

Nu er "stel" også + på en PNP's open-colector ;o)
Så jo, du har ret. hehe

/Hauge

Re: "omvendt" open collector..

Hvad med blot at benytte 2 NPN transistorer, hvor du så har transistor nr. 2
til at trække fra nr. 1's kollektor. Derved får du jo inverteret signalet,
som du ønsker. Man kan forresten få 2 transistorer i een pakke f.eks.
BC847S: http://www.fairchildsemi.com/ds/BC/BC847S.pdf

Mvh.
Tomas

Re: "omvendt" open collector..

stedetfor

Du bruker ein NPN-transistor. Collector til +5V, emitter ut. Basen fører du
til kildesignalet via ein diode, 1N4148.

HM

Re: "omvendt" open collector..

Hvad gør dioden?
Hvad sker hvis at udgangssignalet hives over 5V?
Er der forskel på udgangssignalets niveau, med og uden diode?

Jeg kan komme på flere måder at sætte dioder på - hvordan er bedst?
1. Fra udgangen, til basen, så at diodens retning er anode til udgang, katode
til basen.
2. Modsat, med katode til udgang, anode til basen.
3. Diode på emitter ut. Med anode til udgangen, og katode til emitter ut.
4. 3 - Modsat vendt diode.
5. Diode på emitter ut - op til 5V. Hvordan skal den vende? Er den en fordel?
6. Diode på emitter ut - til 0V. Hvordan skal den vende? Hvad kan den?

Hvor mange af ovenstående dioder skal på? Og hvordan, skal de mon vende?

Re: "omvendt" open collector..

ud
skal
du
katode til basen.
fordel?

Anonym ser for meg ut til å være krenglefant som er mer på jakt etter
problem enn å finne løsninger.

HM

Site Timeline