Omregn mAh til tid

Hej Alle

Hvis jeg har bikset noget elektronik som skal kF8%rer pE5% batterier.
Hvordan regner jeg sE5% ud hvor lE6%nge et sE6%t batterier kan holde?

Apperatet kF8%rer pE5% 7,5 volt, dvs bruger man 6 genopladelige batterier
giver det 7,2 volt (det kan den godt kF8%rer med).
ME5%linger med mit multimeter afslF8%re at den bruger ca 4 watt, og 0,03
ampere (rundet lidt op).

KF8%ber jeg genopladelige batterier, f.eks. AA med 2100 mAh, hvor lE6%nge
vil apparatet kunne kF8%rer? Findes der en formel eller noget man kan
bruge til dette? Min F8%nske er at batterierne skal holde til minds 5
timer.

Mvh Hans...

Re: Omregn mAh til tid

Regn selv. Der er 2100mAh til rådighed, 1 mA i 2100 timer, eller 2100mA
i en time.

2100mAh/ 5 timer = 400mA/time(h)

Re: Omregn mAh til tid

Ja, hvis man har noget elektronik som bruger 400 mA/time sE5% vil den
kunne kF8%re i 5 timer, det kan jeg godt regne ud.
Men hvis der lF8%ber en strF8%m pE5% 30 mA gennem et apparatet er det sE5%
30 mA/sec (eller hvordan kan man lige tolke det et multimeter skriver?
For sE5% giver det jo et forbrug pE5% 1800 mAh, sE5% er vi nede pE5% lige
over en time, sE5% er batteriet dF8%dt.

Hans...

Re: Omregn mAh til tid

30mA er strømmen uanset om det er i et microsekund, eller år.
Strøm har ingen tidsangivelse.

Kobler du en parameter mere på (time) får du antal milliampere i en
time, altså:

30mA i en time giver 30mAh.
400mA i en time giver 400mAh
2.1A i en time giver 2,1Ah (2100mAh)

Re: Omregn mAh til tid

2100mAh / 30mA = 70 timer
Det er rent teoretisk. Strømmen du kan hive ud, før batteriet er fladt
afhænger af strømstyrken (aktså dit forbrug i mA). Jo højere forbrug, jo
længere fra det teoretiske tal vil du være. Men når der er tale om så lille
en strøm skulle det være ret tæt. Under alle omstændighedder er det over 5
timer.
Men 4W ved 7,2V hænger ikke sammen med 30mA!

0,03A * 7,2V = 0,22W og omvendt er 4W / 7.2V = 0,56A
Hvis de 4 watt passer, så vil strømforbruger være omkring 0,56A, der så
giver 2,1Ah/0,56A = 3 timer og 45 minutter (teoretisk!).

--
Thomas

Re: Omregn mAh til tid

Hej Alle

Apperatet kører på 7,5 volt, dvs bruger man 6 genopladelige batterier
giver det 7,2 volt (det kan den godt kører med).
Målinger med mit multimeter afsløre at den bruger ca 4 watt, og 0,03
ampere (rundet lidt op).

Er der noget galt med min hovedregning, eller er ohms lov ændret fornyligt ?

Hvordan får du 4 watt ud af 7,5 V x 0,03 A ;-)

mvh Ebbe

Re: Omregn mAh til tid

Bortset fra at der er noget galt med din hovedregning 4/7,5=0,03...
Så har du et andet problem; hvis du bruger NiMH eller NiCd batterier vil
spændingen ikke være konstant indtil de løber tør, faktisk vil spændingen
falde stille og roligt...
Så afhængig af hvornår dit apperat bliver ustabil/nægter at køre, ja så kan
du sikkert ikke udnytte alle de "mAh" der er i et genopladelig batteri, hvis
du vælger at køre det på dén måde...

Brian

Re: Omregn mAh til tid

Det er da omvendt.

Gammeldags brunstensbatterier har en nogenlunde sammenhæng mellem
udgangsspænding ogtilbageværende effekt.

Opladelige batterier minder om en solnedgang ved ækvator, nu er der lyst, og
zonk!, så er der mørkt :-)
De leverer mærkespændingen næsten hele tiden, og pludselig dør de.
Det er derfor det er svært at afgøre hvor meget der er tilbage i en NiCd.

Leif

Re: Omregn mAh til tid
Hej Leif

Og derfor er de også trælse i cykellygter :)

Mvh Max

Re: Omregn mAh til tid
og

Ok, tak for rettelsen, jeg kan se efter lidt googling på "nicd discharge"
under billedsøgning, at du har ret :)

Brian

Site Timeline