NICAM-modul på LX4500

Lyden er væk (LX4500) og jeg har en mistanke om, at det er NICAM-modulet,
som er dødt... Så jeg skal nok på "defekte-B&O-trimmekondensator-jagt"
engang i den nærmeste fremtid....

Kan man bare trække NICAM-modulet ud, tænde liget og forvente alm.
konventionel mono, eller er det farligt?
Skal man loope noget i modulet, for at få monolyden sendt ud til LF-delen?

Hilsen
Lars

Re: NICAM-modul =?iso-8859-1?Q?p=E5?= LX4500
Hej!

Tja, kommer der lyd ud via scartstikket?

Re: NICAM-modul på LX4500
NICAM-modulet,

LF-forstærkeren mutekredsløb virker, eftersom at lydsignal ind via.
scartstikket gengives upåklageligt over fjernsynets højttalere. Mistanken
til NICAM-modulet falder på, at fjernsynslyden i en længere tidsperiode har
knaldet og pruttet (dog med NICAM). Herefter fik fjernsynet svært med lyden
(lyden kom ofte en del sekunder senere efter et programskift, men dog i
stereo), hvilket jeg formoder skyldes initialiseringsproblemer i NICAM-delen
(det ringe BPSK-signal?).
Nu er fjernsynet helt tavs, men ikke hvis signalet føres over til fjernsynet
via. SCART-stikket.

Hilsen
Lars

Re: NICAM-modul =?iso-8859-1?Q?p=E5?= LX4500
Hej!

Okay, så kom den historie du burde have skrevet første gang :o)

Well, du burde uden videre kunne pille NICAM-modulet ud af tv'et. Har selv gjort
det på en L4500 ved mit rodebord og der er stadig mono-lyd i apparatet.

De der mislyde kunne meget vel tyde på en NICAM-fejl... Jeg _mener_ man kan slå
over til mono-lyd via shift+sound, men er ikke sikker. Det kan godt være, at det
kun virker på LX250x. Men prøv lige.

Re: NICAM-modul på LX4500
Hej Kim,

Mistanken
har
lyden
NICAM-delen
fjernsynet

Nåeja, det er jo et fjernsyn med 14 års personlighed.... ;-)

gjort

Ok, troede bare at den konventionelle monolyd skulle loopes ud til begge
lydkanaler, hvis modulet fjernes...

kan slå
at det

Man kunne sagtens slå over på mono-lyd, men dette fjernede ikke prutte
lydene... Jeg tror, at der skal leges med lidt hardware! ;-)
Der kom aldrig pruttelyde over SCART-indgangen og jeg forestiller mig, at
pruttelyde fra den konversionelle lyd-del (næsten) må være utænkeligt.

Hilsen
Lars

Site Timeline