Navmotor - kan man få den til at køre baglæns?

Hejsa

Jeg har et par motorer magen til de der bruges på el-cykler. Men de
kører jo kun fremad - kan man modificere controlleren, så den kan køre
begge veje? Skal bruges til et lille hobbyprojekt.

Det er noget a'la den her
(http://holmeshobbies.com/product.php?productid24%0&cat20%&page=1 )

Alternativt - findes der en billig kontrolenhed der kan styre dem?

Det er vist en vekselstrømsmotor med 3 faser - hvordan fungerer sådan en
fætter egentligt - har mest rodet med jævnstrømsmotorer :-)

Hvis jeg skal op på de 36V - kan jeg så bruge et bilbatteri + 2 mindre
12 voltsbatterier? f.eks 60A + 10A + 10A

//Søren

PS. vil en af dem kunne bruges som generator på en hjemmebygget mølle???

Re: Navmotor - kan man få den til at kø re baglæns?
Ja. Dem jeg har set har været børsteløse motore. Enten skal du have fat
i en controller der kan reverse, eller også skal du snyde og bytte om
på to af de tre ledninger til motoren, når du vil køre baglæns.

Mvh Jonas

Re: Navmotor - kan man få den til at køre baglæns?

Jeg mener der er friløb på nogle af dem, så de ikke løber med rundt når man
triller. Hvis der er, så kan den ikke trække baglæns. Men det kan måske
'ordnes' hvis man piller lidt indeni. :-)

Sådan en motor burde også være fin til en mølle, den giver sikkert godt ved
lave omdrejninger.

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Navmotor - kan man få den til at kø re baglæns?

Må jeg spørge hvor at du har fået fat i sådan en navmotor ? Jeg formoder
at den er brugt...

Hvis ikke at din controller har mulighed for at ændre omløbsretning, kan
det ret nemt gøres, det kræver dog at controlleren er slukket når
retningen vendes!

Hvis motoren er uden sensorer (3 hall sensorer i motoren) så har den kun
3 ledninger, du skal blot bytte rundt på 2 vilkårlige, og den skifter
retning.

Hbis den har mere end 3 ledninger, skal der også byttes om på de to
yderste hall sensorer, ellers risikerer du at brænde controlleren af.

// Per.

Re: Navmotor - kan man få den til at kø re baglæns?

Hejsa

Nej, de er skam sprit nye! Har fået dem via en jeg kender der sælger
el-cykler :-)

Der er 3 ledninger til motoren, men har desværre ikke kunnet finde et
diagram til controlleren. Men er det sikkert at motoren kan køre begge veje?

//Søren

PS. overvejer at sælge en motor + controller for at skabe likviditet til
resten af projektet :-)

Re: Navmotor - kan man få den til at køre baglæns?

Nåhh, så det gør du?  :-)  Hvad skal det mon evt. koste?

Jeg har et batteri liggende i forvejen der sikkert kan bruges, og et
solpanel til at lade med, så kunne man måske blive grøn el-cykel kørende
(hvis man ellers får taget sig samme til at få projektet udført...).
:-)

--
Ulrik Smed
Aarhus

Re: Navmotor - kan man få den til at kø re baglæns?

Har sendt dig en mail!

//Søren

Site Timeline