Mosfetters opførsel ved sinus-"støj" på Drain

Hej gruppe,

jeg overvejer om det kan lade sig gøre at benytte en Mosfet, eksempelvis
Fairchild FDD6644, som indgangsrelæ i en for-forstærker til Hi-Fi brug.

Min ide går stærkt simplificeret ud på at forskyde liniesignalet fra
lydkilden ca. 2 Volt opad, således at det permanent ligger over 0 Volt og
kan lægges ind oveni 12V og påtrykkes Drain på FET'en.

Dermed vil Drain svinge mellem ca. 12 V og ca. 16 V.

Ved at sætte en trafo fra Gate til Source og på den måde galvanisk
adskillet af audiosignalet aktivere FET*en, vil jeg gerne have signalet
på Drain til at "dukke op" på Source, men vil en FET (gerne en anden
end den nævnte) være den rigtige vej uden om relæer, eller skaber jeg
flere problemer end nødvendigt?

/Thomas
--
Life's not fair - but the root password helps.

Re: Mosfetters opførsel ved sinus-"støj" på Drain
On Sat, 16 Apr 2005 14:21:42 +0200, Thomas Skyt

Hvorfor ikke bare bruge en dedikeret switch-IC?

Eller hvis det skal være klikfrit et antal THAT2181 som du så "tænder"
for på attenuatorbenene med en passende rampe.

Dit forslag vil ikke fungere.
Re: Mosfetters opførsel ved sinus-"støj" på Drain
Hej Ole,

Jeg fandt nogle stykker ved Fairchild og Maxim, men de der kan håndloddes
har ikke nogen synderlig god kanal-adskillelse (ca. 70-80 dB om alt går
vel).

Tak for tippet, den ser interessant ud. Ideen med en spændings-styret
attenuator fik jeg efter at have nedfældet men løsslupne ide.

Hvor er du dog hyggelig ;)
Hvad har du da at indvende mod det - udover måske trafoens placering?

/Thomas
--
Life's not fair - but the root password helps.

Re: Mosfetters opførsel ved sinus-"støj" på Drain
On Sat, 16 Apr 2005 18:10:50 +0200, Thomas Skyt

Med passende printudlæg kan du nå ca. 115dB dæmpning med denne.
Klikfrit kræver lidt ekstraelektronik.

Ja, flink fyr.

Alt. Det vil ikke fungere.
Re: Mosfetters opførsel ved sinus-"støj" på Drain

Kunne det mon ikke løses ved at dæmpe signalet helt for derefter at
"afdæmpe" det nye signal?

GBP 8,- pr. THAT2180LA ved køb af mere end 5 stk. (Profusion plc, UK)
lyder ikke helt urimeligt for sådan en dims, så den vil jeg helt sikkert
undersøge nærmere.

/Thomas
--
Life's not fair - but the root password helps.

Re: Mosfetters opførsel ved sinus-"støj" på Drain
On Sat, 16 Apr 2005 19:46:18 +0200, Thomas Skyt

Jo - netop.
MEN: det bliver ikke klikfrit medmindre man har styr på
ind/udklingning af signalerne. Det er ikke banalt, tro mig.

80.- / stk ?

Det var dyrt. Men OK - vi køber dem også i 10Kpcs +