Minijack switch

Hej NG

Jeg har for et par dage siden købt en minijack switch:
http://www.midtdata.dk/asp/bestil/produktUgroup1.asp?para ='Højttaler_tilbehør'

Denne er yderst ideel til mit formål. Jeg ønsker ikke at høre både lyd fra
headset og forstærker/højttalerer på samme tid. Switchen er forbundet til
line-out samt line-in på mit lydkort. Indgangene er så Line-in og Line-out
til headsettet og line-out til forstærkeren.

Grunden til mit indlæg er som følger. Når jeg bruger switchen er der en
konstant brummen. Den er meget tydelig i headsettet, men knap så tydelig i
højttalerne. Jeg har forsøgt med et andet headset, det var det samme. Jeg
har også prøvet at flytte fra headsettets line-out til speakernes line-out,
men desværre uden held.

Er der nogen som kan gennemskue, hvordan jeg kommer af med den støj (lyder
som en svag konstant brummen), som jeg tydeligt kan høre i mit headset.

Kan jeg evt. selv bygge en ny switch? Og hvordan skulle jeg gribe dette an?
Men som sagt, det der er vigtigst nu, er at plantronics minijack switchen
kommer til at køre optimalt.

Håber på og ser frem til et svar der kan hjælpe mig! Mange gange tak på
forhånd.

Kenneth Østergaard

Re: Minijack switch

line-out,

brummer det stadigt hvis du tager forbindelsen til anlægget?

brummer det stadigt, hvis du tager antennestikket ud af dit anlæg?

hvis nej til begge svar. ville jeg få jordet computeren hvis det ikke er
det.. og hvis du ikke lige vil det. ville jeg trække en kraftig forbindelse
fra computeren direkte til anlægget.

Re: Minijack switch

Jeg ville nok anbefale to ting:
1) Trække PC'en og forstærkeren på samme jordede, stikkontakt således at
power kablet mellem de to enheder er mere eller mindre paralelt med
signal kablet og at både power kabel og signal kabel er så kort som
muligt mellem de to enheder.

Hvis du sætter de to ting til to forskellige stikkontakter så vil du
have et enormt "ground-loop" med masser af mulighed for at samle brum op.

Dette er hvad jeg gjore (fra starten af) og det betyder at jeg stort set
ikke har brum, med mindre jeg skruer meget højt op.

2) Jeg ville droppe det der analoge skidt og bruge et spdif (digital
audio) kabel i stedet for, det kræver du har en spdif udgang på dit
lydkort (det har næsten alle, selv mit 2 år gamle on-board) og at din
forstærker har en spdif indgang og det har alle de moderne surround
forstærkere.

Så betyder støj, ground-loops, brum, skod-DAC'er i pc'en intet da du
bruger den rigtigt gode DAC der sidder i forstærkeren.

Dette var hvad jeg gjore, jeg har ingen analog forbindelse til min
forstærker), det gør at jeg kan skrue op på max på mit anlæg uden at
høre nogen støj:)

Hvis du ikke lige har en forstærker med spdif så har minidisc og dat
optagere ofte en og er flinke nok til at have analoge udgange, min
lillebror bruger f.eks. en gammel minidisc til DAC og det giver noget
bedre lyd end med DAC'en i pc'en.

Re: Minijack switch
Lige præcis antennestikket i receiveren laver al balladen. Tager jeg dette
ud er lyden i højttalerne betydeligt bedre, det samme er den i headsettet.

Nu vil jeg engang imellem gerne høre radio, så er der noget jeg kan lave kun
ved antennestikket for at undgå denne brummen både i højttalerne og
headsettet?

Tak for de hjælpsomme svar!

Kenneth Østergaard

Re: Minijack switch

Prøv og se:
http://www.epanorama.net/documents/groundloop/index.html
http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator.html
http://www.epanorama.net/documents/groundloop/antenna_isolator_building.html
/hjj

Re: Minijack switch
Mange tak for svarene Bjarke, Flemming og Hans Jørgen.

Mit problem er nu løst. Jeg har indtil videre fjernet antennekablet, til jeg
får bygget en antenne isolator... :)

Kenneth Østergaard