Microprocessor valg - Page 2

Re: Off-topic.... Embed Linux...

Har du overvejet at bare springe på et mini-ITX kort istedet - det er
jo 100% std PC'ere?  (www.mini-itx.com, shg.dk importerer til DK)

Jeg selv går og skal tage mig sammen til at lave en ny firewall/
gateway/web+mail+alt-mulig-andet server, baseret på et EPIA SP 1.3GHz
kort, en stang RAM og en SATA disk.  Evt med et seperat GbE netkort,
så jeg kan få lavet det GbE netværk jeg har fablet om siden jeg
flyttede i hus.

Kai

Re: Off-topic.... Embed Linux...

Jeg har haft dårlige erfaringer med et mini-itx kort, det viste sig at
blive meget ustabilt når jeg lavede en lille smule DMA aktivitet.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Off-topic.... Embed Linux...

Tjah, YMMV tydeligvis.  En af mine gode venner har to forskellige
mini-itx maskiner, som begge kører Linux, og han har ikke haft nogle
problemer overhovedet.

Kai

Re: Off-topic.... Embed Linux...

Et Epia monstro? Der er et BIOS fix her:

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageID22%&DSCat15%5&DCatType=3

Med venlig hilsen Preben

Re: Off-topic.... Embed Linux...

En sikker firewall er en kasse, der IKKE indholder skrivbare medier, og
som KUN indeholder den software, der kører firewall. Jeg HAR haft en
maskine, som den du beskriver, men skiftede den ud med en rigtig
firewall. Den bruger mindre strøm, den er mere sikker, den kræver mindre
vedligehold etc.
Jeg købte een med tre porte. En til det externe net, een til mine PC'er,
og en port til min webserver. Siden har jeg ikke haft problemer. Min
webserver er baseret på en AMD Geode med en 80Gby 2.5"disk og en Linux.
Den bruger ca 5watt, når den bare ligger på lur, og lidt mere, når nogen
tirrer den. Ingen blæsere.
Regn på dit elforbrug, og du vil blive overrasket :-)

Bo //

Re: Off-topic.... Embed Linux...

[snip]

I gamle dage, var en effektiv firewall identisk med 2 meter luft
mellem det interne og det ekstrerne net - siden WLAN blev opfundet,
holder det ikke mere ;-)

Jeg er godt klar over at en kombineret maskine er (lidt) mindre sikker
end en decikeret boks, men jeg gidder simpelthen ikke have flere
maskiner stående - også selvom den står i kælderen.

Helst ikke, tak ;-) Min nuværende maksine er en gammel AMD K6-2 som
står og tusler i kælderen.

Kai

Re: Off-topic.... Embed Linux...

Hvor har du fået fat i sådan en svend, og hvad har du måtte betale for den?
Det er åbenbart ikke noget man lige finder på edbpriser :(

Jeg kan huske at for 1-1½ år siden var der noget om at de ville lave en ny
CPU med et forbrug på 3-6W til socket A, men jeg har ikke set/hørt mere om
det siden!

Brian

Re: Off-topic.... Embed Linux...

Kig f.x. på IPC2U.de
-skriv "geode" i søgeveltet
-kig evt under embedded CPU boards

Husker jeg rigtigt gav jeg ca 180Euro, svarende til ca 1.350kr. Hertil
kommer lidt RAM, en disk, en kasse og en powersupply. Samlet tror jeg
den kostede omkring 2.500kr. Med en strømbesparelse på ca 1.200kr pr år
i forhold til den gamle server var det en god anskaffelse. (det var en
K6 maskine med et par gamle diske og noget andet skrammel i).

Strømforbruget på de 5-7Watt er målt på netsiden.

Bo //

Re: Off-topic.... Embed Linux...
Jeg kører med et tilsvarende setup på en WRAP fra www.pcengines.ch
3xLAN, 128MB, 266MHz Geode 114EUR + kasse + 32MB CFkort og med en
m0n0wall så er det ikke firewallen der æder budgettet ...

/carsten

Re: Off-topic.... Embed Linux...
ny
om

Æv, jeg havde håbet på at det var deres Geode NX som kører op til, jeg tror
det var 1 GHz, med en kerne der var fuldt kompatibel med deres Thunderbird
CPUer...
Jeg har bare ikke set dem på markedet siden jeg først læse noget om dem!

Sådan en Geode på ~300 MHz er vel lige langsom nok til at decode mp3? - Den
er helt sikkert for sløv til at decode video...

Brian

Re: Off-topic.... Embed Linux...

[klip - noget om Geode]
Uden at vide hvad en Geode er vil jeg sige: Overhovedet ikke, jeg har selv
afspillet mp3 på en K6 200MHz (ikke en K6-2) med cirka 50% CPU-belastning.

Det kommer jo helt an på hvad det er for video, men generelt har du uden
tvivl ret.

Tomas

Re: Off-topic.... Embed Linux...
Den

Ja når nu jeg tænker over det, kørte det egentlig også fint på min K6 200
MHz...

MPG, DIVX, alt det nye de nu finder på ;)
Planen var at bygge en "HTPC" i en CD-afspiller jeg har plukket alt indmaden
ud af!

Brian

Re: Off-topic.... Embed Linux...

Og på en P133 såmænd, mon det er den længst levende P133 der stadig er i
brug  :-)

mvh
Orla

Re: Microprocessor valg

Kan du hjælpe mig med at udpege de produkter jeg har brug for?

/M

Re: Microprocessor valg

En lille pic kan nok godt klare ærterne, man skal lige vende sig til det
meget spartanske instruktionssæt, men når man kan det er ret let.

Til storage er et SD kort nok den smarteste løsning, de er vist nok ret
lette at snakke med via en seriel protokol.

Hvis du starter med en stor tom fil på kortet (formateret til FAT32 el.)
så bør du kunne skrive indhold i den fil uden at kende til fil systemet
på kortet bare du selv holder styr på hvor du skal skrive.

Med et filsystem på kortet kan du læse data på en normal pc uden at
skulle lave speciel hardware eller software til at læse kortet med.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Microprocessor valg

Der er godt nok mange forslag indtil videre... men en mulighed kunne måske
også være at kigge på http://www.gumstix.com /. Som laver nogle små søde
microprocessor boards der kører linux, og hvor det er muligt at bygge
forskellige moduler på, blandt andet forskellige IO muligheder... og så er
de ikke så dyre :-)
Jeg har desværre ikke selv haft mulighed for at lege med dem endnu, så jeg
kan desværre ikke anbefale dem til noget, men jeg har hørt at de skulle være
nemme at lege med...

Det kunne også være sjovt nok at høre om andre har nogle erfaringer med
ovenstående?

Mvh
Thorbjørn

Re: Microprocessor valg

Jeg har lavet en sådan logger for 3-4 år siden. Det var til en undervands
robot. Vi anvendte en DIMM-PC. En billig løsning (1200 kr + moms) for en
komplet 386SX basseret PC i Dankort størrelse. Onboard flash disk på et par
mega.

Systemet kører DR-DOS og jeg programmerede den med en gammel Turbo Pascal.

Leverandøren var http://www.jumptec.de/ kig under DIMM-PC. Vi købte direkte.
Typen var DIMM-PC/386-B

Benny

Re: Microprocessor valg
Tak for alle jeres forslag. Jeg tror at jeg vil arbejde videre med mini-itx
løsningen. Kombineret med en fladskærm kan den jo også bruges til logbog,
det levende søkort, eller se en DVD hvis vi blæser inde i en fremmed havn.

Den største udfordring bliver så at konstruere et kabinet til slærm og itx
der kan sikre dem imod "miljøet" på en sejl båd.

/M

Re: Microprocessor valg

Er NEMA til GPS ikke RS422?

Ivar Magnusson

--
Prøv den gratis MesNews, hvis du er træt af Outlook Express'
langsomelige snurren med hardisken.

Du mener NMEA ?
Teoretisk er det RS422, men i praksis er det, der bruges fra NMEA-0183
de dataformater, der er defineret. De fleste GPS'er til husholdningsbrug
har RS232, idet det er det, der er mest af på PC'er. Der er osse mange,
der ikke holder sig til 4.800baud, som foreskrevet.

prof udstyr bruger balanceret kommunikation.