Magnet forstærker - Page 3

Re: Magnet forstærker
On Fri, 25 Feb 2005 15:05:35 +0100, Flemming Frandsen

Det troede jeg ellers der var generel enighed om. Men det er ikke
noget jeg personligt har nogen erfaring med.

--
Rado

Re: Magnet forstærker

Well, det kan godt ske at en rørforstærker lyder anderledes når den
bliver mishandlet end en transistorforstærker, men hvis to forstærkere
ikke er helt mickeymouse-agtige og de bliver brugt inden for det område
de er designet til vil de lyde ens.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

Jeg tvivler, en rørforstærker har næsten altid høj forvrængning.

Prøv at se THD procenterne her (De står under graferne).
http://www.dogstar.dantimax.dk/tubestuf/ampspecs.htm

Re: Magnet forstærker

Med andre ord er designet forkert og bør ikke bruges:)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

Nu er det jo sådan at det er denne forvrængning der gør at nogen foretrækker
lyden fra rørforstærkere. De er ligesom blevet vandt til det, og kan derfor
ikke døje den kontante ærlige forvrængningsfrie lyd fra
transistorforstærkere - også kendt som "transistor"-lyd.

Re: Magnet forstærker

Tjah, hvis de kan lide det så er det da i orden, men hvis de vil have
special effects mudret i lyden er det billigere med en DSP:)

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: Magnet forstærker

og så er der en anden fordeling mellem lige og ulige harmoniske
forvrængnings produkter i en rørforstærker end i en
transistorforstærker, og når der nu _er_ forvrængning i en rørforstærker
  så bliver farvningen af lyden også anderledes.
/carsten

Re: Magnet forstærker

Hey

En rigtig viklet linæer udgangs transformator koster da vidst knaster hvis
den skal gå fra 20-20Khz og hvem kan lave det nu til dags ?

Kasper

Re: Magnet forstærker

Hmm, jeg tror jeg vil betegne enhver forstærker der har en udgans trafo
som mickeymouse-agtig:)

Re: Magnet forstærker

Mon dog. Færdigviklede transformere til klassiske rør-udgangstrin kan købes
mange steder til rimelige priser i flere kvaliteter.

Eller man kan få en transformator viklet på bestilling fra dag til dag. Med
ringkerne-opbygning, moderne magnetiske materialer, moderne vikle-maskiner
etc kan sådanne trafo'er fremstilles med høj kvalitet, stor ensartethed og
til rimelige priser. YMMV.

--
TA

Re: Magnet forstærker

En transduktor er ikke særlig liniær.

Du benytter dig af en magnetisk spolekærnes mætningspunkt, jeg gætter på at
en hel del modkobling vil være nødvendig, men hvem ved, måske kan et
hæderligt resultat opnås.

I øvrigt vi en sådan forstærker, i lighed med de elektronrørsbaserede, være
forholdsvis ufølsom for en EMPbombe.
Ligeledes vil den være relativt ufølsom for lynnedslag, igen på linie med
radiorørene.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Magnet forstærker

Magnetforstærkere ses sjældent i hifi-verdenen. Dog husker jeg at "High
Fidelity" for nogle år tilbage bragte en artikel om en magnetforstærker
bygget af en svensker (omkring 1999 - 2000). Efter at have Googlet lidt var
der formentlig tale om en forstærker fra Lundahl, der også fremstiller
transformatorer til audio-forstærkere. Her er et link til et review på 'Hifi
Choice'.

<http://www.hifichoice.co.uk/archive/perl/14_printreview.htm

--
TA

Re: Magnet forstærker

var
'Hifi

Fantastisk, og hvem andre end Lars Lundahl skulle også konstruere sådan en?

Mvh. Uffe Ravn

Site Timeline