Lysdemping

Lysdemping.
Hvor mye kan jeg dempe effekten på en 40W lyspære for å få samme
lysutbytte som en tilsvarende 25W lampe?
Jeg reiner med at her er snakk om "kvalifisert gjetting".

HM

Re: Lysdemping

Hvis jeg ikke husker helt forkert så vil en 10% spændingsreduktion halvere
lysudbyttet på en glødelampe. Hvad det bliver til i effekt er svære at
sige.

Ove

Re: Lysdemping
Hej

Find en gammel passende trafo med 220V og 240V på primærsiden, og brug den
som auto-trafo:

- Tilslut lamperne mellem 0 og 220V
- Tilslut net mellem 0 og 240V
- Lad sekundær vikling stå åben

Effekten er kvadratisk:
hvis du reducerer spændingen til 0.9, bliver effekten reduceret til 0.9 x
0.9 = 0.81,

Jeg kan kke helt huske hvordan det er med lyset, er det kubisk ifht
spænding???

Venlig hilsen Jens

Hent en gratis SPAMfighter her.

Re: Lysdemping
meddelelse

Husk at glødetrådens modstand ændrer sig temmelig meget med temperaturen.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Lysdemping

Helt riktig. Mye større forandring enn med kobber som har 0,4 %/grad.
Likevel vil jeg nok tippe at en reduksjon fra 230 til 190 Volt gir deg
omtrent riktig resultat. Problemet er faktisk å måle dette på en triac
dimmer. Tar jeg ikke mye feil har du tilgang på en variac og et
universalinstrument. Test deg frem.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Lysdemping

For å vurdere lysmengde trenger vi luxmeter; øynene er ikke å stole på
;-( Derfor, kvalifisert gjetting.

HM

Site Timeline