Lyd analyse

Jeg skal bruge en microcontroller der kan sample noget lyd med 48KHz over en
periode på 60sekunder, og bagefter lave FFT(256 taps, hvis muligt flere).
Lige meget hvilken processor der vælges kræver det nok ekstern memory, men
vil der være noget i vejen for at vælge dsPIC30F6012 fra microchip?

http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId13%35&dDocName=en010332

Nogen der har bedre forslag?

\Lars

Re: Lyd analyse
http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId13%35&dDocName=en010332

    Næ... dsPIC serien er jo lavet til de mellem områder mellem valget MPU
eller ren DSP, så de skulle jo være et godt valg.

--
VH
Lars Molnit

Skal du have lavet en FFT over hele dit 60 sek. vindue? Hvad leder du
efter i dette audio signal? Nysgerrighed :o)

At "optage" et 60 sekunders 16 bit stereo signal ved 48 kHz kræver nok
en pæn mængde RAM...... ~11MByte.. Vil du ikke lave denne FFT
"on-the-fly"?

/Thomas

Re: Lyd analyse
Helst FFT on-the-fly, men hvis processoren ikke er hurtig nok så.... Nogen
der har en anelse om den er hurtig nok.

Systemt skal bruges til at lave fejl analyse på et produkt, så prokuktions
hastigheden gerne skulle øges lidt;)

\Lars

Re: Lyd analyse
On Mon, 21 Feb 2005 12:08:56 +0100, "Lars Madsen"

Du kunne måske bruge Görtzel til at regne på dine "bins". Er det kun
nogle specifikke "bins" du er interesseret i, eller hur?

Lidt om Görtzel:
http://ptolemy.eecs.berkeley.edu/papers/96/dtmf_ict/www/node3.html

Jeg har selv implementeret den med held, dog på PC.

/Thomas

Re: Lyd analyse
On Mon, 21 Feb 2005 17:05:35 +0100, Thomas Lykkeberg

Lidt ekstra info:

    k        -j * (2*pi*n*k / N)
W    = e

Også kaldet "Twiddle Factor", men det ved du sikkert da su taler om at
lave en DFT. Hvis du ikke er interesseret i fasen kan der laves lidt
"hurlumhej"..

/Thomas

Re: Lyd analyse
On Mon, 21 Feb 2005 12:08:56 +0100, "Lars Madsen"

Et kig i databladet afslører 30MIPS som et maks (sikkert ved 40MHz).
Du sampler ved 48kHz, ja så skulle det være:

30MIPS / 48kHz = 625 instruktioner/sample

Hvis du så "samler" 256 samples op før du går i gang med din DFT, så
har du omkring 160000 instruktioners tid til at udføre denne DFT,
inden du skal i gang igen. Jeg vil mene at en alm. umodificeret DFT
kan køres på omkring 250000 instruktioner, hvis vi har en MAC til
rådighed som kan udføre en MUL og ADD i een cycle.

/Thomas

Re: Lyd analyse

Hvis du kun skal lave en unit, burde du kunne finde den, men jeg ville
nok lede efter en 32C24x(x) dsp, hvor disse funktioner er indbygget,
godt nok til motorstyringer, men jeg tror chippen er ligeglad :-).
Sidste gang jeg fandt en kostede de 150,-.
Jeg bruger/brugte min til en MP3 optager for "realtime" konvertering.

Mvh
  Klavs.

Re: Lyd analyse

http://www.microchip.com/stellent/idcplg?IdcService=SS_GET_PAGE&nodeId13%35&dDocName=en010332

ADUC842

Den har ADC'en på 400kbs og DMA til eksternt 16mbyte ram interface :)

Kasper

Site Timeline