holde til).

Venlig hilsen, Frank.

Re: Lodde på jern ?

Min erfaring er, at det skal være ret varmt - en alm lille lodekolbe
kan ikke varme nok, hvis der er meget gods i stikket.

- stoffer

Re: Lodde på jern ?
Hej Stoffer - kan være forklaringen.

jeg sender lige et foto af stikket her: http://peecee.dk/upload/view/335304

Det er fra en bils H11 forlygtepære, og der har været punktsvejst et par
jerntråde på oprindeligt.

v.h. Frank.

Re: Lodde på jern ?

I stedet for at pålodde de originale ledninger i bilen, kan du forsøge at
lodde to ledningsstumper på i stedet, hvor du har af-isoleret så meget
kobber i den ene ende, at du kan omvikle benene i stikket og nøjes med at
smelte tinnet fast om hver "omvikling". Det kræver, at de bliver
viklet/snoet stramt, så den elektriske forbindelse er stabil. Det blive en
slags kabel-sko. På den måde varmer du hele benet op.

Fordelen ved at indsætte nye ledningsstumper er, at man kan arbejde ved et
bord i stedet for i motorrummet. Man bliver også fri for at ødelægge de
originale ledninger i bilen.

Jeg kan ikke vurdere hvor meget plads der er i stikket, men måske kan du
bruge metal-delene fra en kasseret samlemuffe og skrue dem direkte på
stikket. Så slipper du for at lodde.

Joachim

Re: Lodde på jern ?
Ingen regel uden undtagelse, og den er så her. Du er selvfølgelig klar
over, at minimum temperatur skal være mod de 400° C. Det er samtidigt et
af de tilfælde, hvor det kan være nødvendigt (stik mod alle regler) at
anvende loddefedt eller loddevand. Da begge del er saltsyrebaseret,
loddevand f.eks. saltsyre afbrændt med zink, så det bliver nærmest
grøn/lortdebrunt, er det tvingende nødvendigt at vaske rent med f.eks.
sprit, 2-propanol eller isopropanol, så ætsninger fremover ikke sker.

Det er muligt at helt undgå dette ved at anvende FLUITIN 60/40, der har
et andet flusmiddel end blot harpiks.

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Lodde på jern ?

Du kan ikke udmildbart (kold) lodde på jern.

/Hans

Re: Lodde på jern ?
Hej frank

Spørgsmålet er så om hvad type jern det er, er det noget af den type
som kaldes rustfast uden at være det helt, sådan noget som f.eks.
stålvaske er lavet af, ja så er de fint magnetiske, men du får ikke
loddetin til at hænge på det. Og du skriver at der har været punkt-
svejst på dem, og punktsvejsning danner en forbindelse der heller
ikke kan loddes på, så du skal være helt sikker på at resterne fra
punktsvejsningen er helt filet væk. Der kan også være en overflade-
behandling (zinkbaseret) på som lodningen heller ikke hæfter på,
så du skal være helt sikker på at den er slebet væk. Det er ligeledes
en god ide at bruge en skrappere flus end den der er indbygget i
almindeligt loddetin. Man kan bruge loddevand, det kan man lave
selv, tag lidt 30% saltsyre og smid lidt zink i det. Efter et døgnstid
er det så klar til at bruge som loddevand, men sørg for at få alle
rester vasket af efter lodningen.

Max

Re: Lodde på jern ?

Du slipper ikke for enten loddefedt eller loddevand, masser af varme og
HELT RENE flader.
Vandet kan laves af zink og saltsyre - eller fås hos smeden.
Skyl godt efter, gerne med lidt ammoniakvand/salmiakspiritus.

//finn

Re: Lodde på jern ?
Mange tak for jeres input - man kan godt se at gruppen her handler om
"elektronik" - mange indlæg.

Det lykkedes!!  Havde en tube Bera loddefedt og noget sølv/tinlod. File og
skrabe. Havde så også en af de rigtig gamle lodekolber SS 100 Watts hvor
spidsen er skåret ned til at være ganske kort - altså tæt på varmelegemet.
Så satte jeg en varmeshunt på yderenden af et ben ad gangen - og wupti, pæn
blank fortinning som flød ud.

Så nu er der basis for at gå videre.  Tak igen.

Venlig hilsen, Frank.

Re: Lodde på jern ?
Og I får lige et billed af operationen: http://peecee.dk/upload/view/335398

Frank

Re: Lodde på jern ?

For mange år siden lavede jeg en del miniaturesendere til at sætte på
dyrevildt(fasaner), antennen var af plasticovertrukket rustfit stål, og den
skulle loddes direkte på et print. Som flus anvendte jeg fosforsyre: Fjerne
plastic, dyppe i syre, fortinne på meget varm loddekolbe og sidst vaske
omhyggeligt. Almindeligt elektroniktin blev anvendt. Herefter kunne
antennen monteres helt uproblematisk.

Jeg har senere med held anvendt fosforsyre både på alm jern og forniklede
overflader.

Jeg kunne ikke finde en mindre portion fosforsyre end 1 l, og det holder
RIGTIG længe til lejlighedsvis lodning ;-)

Venligst
Lars

Re: Lodde på jern ?
Hej Lars

Pas på det, det er igen en af de slags kemikalier der er blevet vanskelig
at skaffe efter ændringerne efter terrorlovgivningen. Tidligere solgte
Matas det under betegnelsen Ruvex til badekar, men jeg ved ikke om
det kan fåes mere. Fosforsyre er jo en effektiv kalk og rustfjerner, så
det kan bruges i husholdningen.

Max

Re: Lodde på jern ?

Jeg tror jeg for mange år siden brugte mælkesyre som flusmiddel til at lodde
rustfrit stål med.  Købte det på apoteket.

v.h. Frank

Re: Lodde på jern ?

Det så jeg beskrevet som anvendt til flus ved lodning direkte på
knapceller. Fik aldrig prøvet det af, da fosforsyren virkede til det også.

Venligst
Lars

Re: Lodde på jern ?

Almindelig flydende kaffemaskineafkalker består af vand og fosforsyre,
tilsat lidt konerveringsmiddel,