line til mic signal

Er den nogen, som har et bud på, hvordan man nemt og billigt konverterer et
linesignal til et mikrofonsignal. Det  behøver ikke at være super hifi...

Claus

Re: line til mic signal
Hej Claus,

Den står vel i dokumentationen for apparaterne ?

Ellers kan du prøve flgd.:

 Line O---[33k]---+---O ~5mV
 (0dB)            |
                [220R]

 Stel O-----------+---O Stel

Hvis dit line-signal er -10dB (200mV) som det ofte er i konsumelektronik
kan du bruge 8k2 i topmodstanden i stedet.

--
Venlig hilsen,
Søren

Linesignalet kommer fra en studiemixer og kan i realiteten  sættes som jeg vil
have det. Mic indgangen er på et Terratec DMX 6 lydkort og der er jo et eller
andet med, at der er en form for fantompower på nogle lydkort..

Claus

Re: line til mic signal

vil
eller

Jeg vil heller gi en bakgrund for informasjonen.

Forholdet mellom et linjesignal og et mic signal er meget avhengig av
utstyret, men generelt minst 50 db.
Vi trenger derfor 3 motstander ikke 2 siden vi snakker om balanserte
2 i serie og en i paralell.. Da vi ikke ønsker å belaste linjeutgangen for
mye bør de 2 serie motstander ikke bli mindre enn 4k7 og derfor gir en
paralell motstand på ca 47 Ohm en demping på ca 46 dB.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: line til mic signal
Hejsa

Hvorfor køre du ikke bare signalet ind på Line indgangen?
Hvis det er fordi du har brug for flere line-indgange, så kan du bare købe
et lydkort mere. 8)
PA

vil
eller

Re: line til mic signal
Hej PA

Måske fordi det drejer sig om en labtop.

Mvh Max

Re: line til mic signal
Hej Claus,

OK, jeg kan se at Arne, logiskt nok, forudsætter en balanceret udgang, men
du må lige be- eller afkræfte det - er den balanceret, ubalanceret eller
begge dele ?

Det indlysende spørgsmål som "PA" stiller - hvorfor ikke bruge en line-
indgang dukker også op i mit baghovede :)

Men vil du bruge mic-in, ville jeg nok vælge at bruge 220 (200) Ohm til
parallelmodstanden i den konfiguration Arne foreslår, da mange mikes er
opgivet til netop 200 Ohm (og det giver også ret "behagelige" værdier for
impedansbroen).

Det vil se ca. sådan ud i en fuldt balanceret føring:

Hot  O---[Rs]---+---O

              [220R]

Cold O---[Rs]---+---O

Gnd  O--------------O

Værdien for Rs er det nok smartest at vælge efter at du har fundet
inputlevel for 0dB på lydkortet og verificeret at der _er_ tale om
balancerede ud- _og_ indgange.

Mit umiddelbare gæt går på, at du højst har bal. _udgang_ og så kun
behøver et  dæmpeled med 2 modstande (efter at have forbundet "cold" og
stel i den ende af kablet der tilsluttes mic-indgangen).

Nej, der er på nogle en biasspænding til elektretmikrofoner (hvis du kan
måle DC på indgangen er der bias).
Fantompower bruges kun på balancerede linjer (det er din mic-indgang vel
ikke ?) og formålet er drift af mikrofonforstærkere/-buffere der er
placeret helt ude ved mic'en (de kan så evt. levere en bias til
kondensatormikrofoner og elektreter).

--
Venlig hilsen,
Søren

Alt er ubalanceret.

Fordi mine taleprogrammer kun kan se signalet fra lydkortets mic ind.

 > Men vil du bruge mic-in, ville jeg nok vælge at bruge 220 (200) Ohm til

Ok, det må jeg forsøge.

Claus

Re: line til mic signal
Hej Claus,