Lidt spørgsmål omkring operationsforstærkere og filter

Jeg har lige lidt spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med at svare på.
Da vi lavede et sallen-key filter fik vi at vide af vores lære(som har sagt
hans job op :( ) at Q (godhedsfaktoren) ikke måtte overstige 10 - 15 stykker
ved brug af en enkel operationsforstærker nogle der kan svare på hvorfor?

Mit andet spørgsmål, vores signal skulle forstærkes 1000 og til det fik vi
at vide at det  var bedst at dele det op så forstærkning skete over 2 gange
dvs. først 20 derefter 50. Men nu har vi så fået at vide fra en anden lære
at han ikke kunne se noget problem i at forstærkningen skete over en enkel
omgang.

Det kan lige næves at det er en TL084 kreds der er brugt.
Håber i kan give mig nogle svar på disse spørgsmål.

På forhånd tak
Mvh
Nikolaj Vestergaard

Re: Lidt spørgsmål omkring operationsfors tærkere og filter

Hvis du prøver at lave 1000 gg forstærkning med een sektion af TL084,
skal du være heldig, hvis det går godt. Den kan i flg. databladet have
en offset på 15mV. Gang det med 1000, og du vil opdage, at din
forsyningsspænding ikke rækker til :-)

Derfor kan man opdele det, så man har f.x. 33gg pr trin, og så AC koble det.

Alternativet er at bruge præcisionsforstærkere, der typisk koster lidt
mere, men som er lasertrimmede til en offset på f.x. 10uV.

TL084 var moderene engang i starten af 1980'erne, og den lever i bedste
velgående stadig, fordi man får 4 forstærkere for ca 2kr. Billigere kan
det nok ikke gøres.

Jeg bygger selv systemer med mere end 100.000 ganges DC koblet
forstærkning, men det lader sig kun gøre, når men løbende justerer
offset. Det sker ca hvert minut med en mikroprocessor, der måler offset
og herefter justerer den til 0.

Bo //

Re: Lidt spørgsmål omkring operationsforstærkere og filter
Mange tak for svaret. Vil dog gerne lige have bekræftet om det er rigtig
forstået, Jeg har mit signal og i stedet for at gange det med 1000 ganger
jeg det med 20 f.eks. da offset derfor vil have mindre betydning. Derefter
ganger jeg det så med 50 der kommer så et nyt offset? (er lidt usikker på om
det er et offset per OPAMP eller per kreds?) som så vil have langt mindre
betydning for signalet da det allerede er blevet ganget op med 20.

Håber i forstår spørgsmålet.

Mvh
Nikolaj Vestergaard

Re: Lidt spørgsmål omkring operationsfors tærkere og filter

een forstærner (uanset om der bor 1, 2 eller 4 i samme pakke) har en
offsetspænding, der altid relateres til indgangen.

TL084 må have op til 15mV. Hvis du har en forstærkning på 100 gange, kas
du altså ricikere, at med jordet indgang, ligger der 100x15mV=1.5V på
udgangen.

Hvis du nu AC kobler den næste forstærker, er du sluppet af med de 1.5V,
og kan "starte på en frisk". Næste forstærker trin sætter du nu til 10
gange (idet 10x10010%00 gange). Denne forstærker kan herefter ikke
levere mere dend 10x15mV15%0mV i DC fejl på udgangen.

Der er natudligvis også mulighed for at bruge et trimmepotmeter, til at
justere offsetfejlen væk. Det vil man gerne udgå i praksis, fordi det er
dyrt at justere, og den slags komponenter ikke er videre stabile.

Derfor bruger man hellere en bedre forstærker.

Bo //

Re: Lidt spørgsmål omkring oper ationsforstærkere og filter

Offset's er pr amp og IKKE pr chip.

Hov hov Bo, ikke fornægte TL08x'erne :-), de skam gode til lidt hjemmefusk.

Mvh
  Klavs.

Re: Lidt spørgsmål omkring operationsforstærkere og filter

Risiko for selvsving bl.a. - me det kommer an på det specifikke
kredsløb.

Hvis vi taler om meget lave frekvenser er 1000x ikke noget "problem"
som sådan, men du vil uvægerligt få problemer med 60dB gain hvis det
f.x. er audio vi taler om.

http://www-s.ti.com/sc/techzip/slvc003.zip kan du jo downloade og se
om 60dB i eet hug ser sjovt ud ;-)