LED og servo styring

Hej Alle !

Jeg mangler et elektronisk kredsløb som kan tænde og slukke op til 30 LED.
(helst en eller anden form for "føler" som kontakt)
Eks.:
En racerbane med et LED på hver skinne, på banen skal en microswitch eller
føler
tænde et LED på næste skinne samtidig med at LEDet på den skinne som bilen
er på, skal slukke osv. indtil bilen når start igen. - og nu kommer det
"trikky" så
kunne jeg tænke mig at på næste runde tænder LEDene på en, af mig defineret
måde, eks. første skinne bilen køre over tænder LED på skinne nr.15, nr. to
skinne
bilen køre over tænder LED på skinne nr.2 osv. samtidig skal den skinne
bilen køre
slukke som på første runde.
Jeg skal kunne trykke på en knap således at LEDene tænder og slukker på
samme
måde som et "løbelysshow" for på den måde at kunne se hvordan lysende vil
tænde
og slukke (det kan være evt. være en testknap)

Ydliger mangler jeg at kunne det være KANON hvis jeg kunne styre 12
servomotor (fra modelfly)
via en kontakt således at når jeg trykker på en momentknap køre servoen fra
yderstilling til yderstilling (90g)
og tilbage igen næste gang jeg trykker på momentknappen.

KAN NOGEN HJÆLPE ??

Det største ønske ville være at jeg kunne styre det via min PC for på den
måde at kunne
programere rækkefølgen.

Mange hilsener
Frank

Re: LED og servo styring

defineret

Det lyder som en MPU vil være perfekt til opgaven, men det kræver en del
programmeringsarbejde.
Se www.avrfreaks.com for info om en type MPU'er.

Det kan også laves med en MPU (eller nogle stykker). Brinck har lavet en
(BR832), men den kan kun styre 2 servoer. Jeg har set færdige projekter med
op til 8 servoer på en MPU, søg evt. via epanorama.

Links: http://hjem.get2net.dk/hkj/ElectronicShops.html

Re: LED og servo styring
Hej Frank,

Hmmm 30 følere, 30 LED's og 12 servoer = 72 ledninger.
Hvis du alligevel vil have din PC involveret og den står nær banen, kunne
du købe/bygge et udvidelseskort med 3 stk 8255 - det giver dig lige
akkurat 3 x 24 = 72 I/O porte :)

Resten er software.

--
Venlig hilsen,
Søren

Frank

Re: LED og servo styring
kig hellere her, som oven i købet er dansk. Der har kort direkte til at
sætte i PC'en
http://www.danbit.dk/produkter/0600.phtml

--
Calle

Re: LED og servo styring
Hej Frank,

Velbekomme :)

Kender dem ikke, men som Calle bemærker kan de i hvert fald ikke proppes
direkte i en PC.

Der er mange muligheder hvis du vil ha' det færdigt, se fx.:
<URL:http://www.decisioncards.com/io/multi_8255.html
(En hel del billigere end Danbit :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Kender ikke lige det aktuelle PIC-kort, men hvis det har I/O nok
skulle det kunne lade sig gøre.
Hvis du vil ændre funktionaliteten via PC, kan du jo "bare" flashe
processoren med et andet program og pakke PC'en væk.

Hvis du skal ændre noget, eller have data vist løbende, er der sikkert
en seriel port på PIC'en du kan benytte. Men der skal skrives en del
software.

Med venlig hilsen
Rene Nielsen

Site Timeline