Lav batterilader

Hej jeg har en AC adapter som siger output 4,5V 500mA, men jeg måler 7,5V.

Kan jeg laver sådan en adapter om til en oplader til en 6V 7Ah
blyakkumulater, som kan lades med optil 2A og så jeg sikre mig mod at
overlade batterieret?

Er det desuden muligt at sætte et par lysdioder på, en som lyser når der
lades og en som lyser når bare laderen er sluttet til eller evt. når
ladningen er færdig.

På forhånd tak

Re: Lav batterilader

lys dioden til ladning er det sværeste i den her sammenhæng.
 du tager en lm317 og får den til at give 6.9V ud. så har du din lader. så
skal du bare forbinde lysdioden for tændt lader.  da din trafo ikke er støre
ser jeg ingen grund til at du skal sætte strøm begrænser på den. kun hvis
den bliver meget varm.

Jacob

Re: Lav batterilader

Selvom den kunne bringes op på 7-8V så gør 500mA jo ikke det store ved et
batteri der må lades med 2A. Det vil ihvertfald vare uhyggeligt længe. Det
bedste du kan gøre er at købe lader der er tilopasset dit nye batteri.

Børge

Re: Lav batterilader
Jeg tror du måler de 7,5V når adapteren er ubelastet?
Hvis du belaster den med 500mA, så skal spændingen nok falde til 4,5V
VH