Ladning af akkumulator fra elektrisk hegn.

Hej.
Har lige fået hestene flyttet ned på en eng
hvor der intet lysnet er, kun elektrisk hegn.
Ideen er at en 12V akkumulator skal lades
fra det elektriske hegn som så bruges til belysning.
Forbruget fra akkumulatoren kunne f.eks være 5 Amp i 10 min pr døgn.
Spændingen fra hegnet er mellem 2kV og 4kV afhængig af vejret.
Hvor meget energi der er i hegnet aner jeg ikke inu.
Nogen der har en ide eller et link.

--
Hilsen
Michael.

Re: Ladning af akkumulator fra elektrisk hegn.

Jeg tror ikke du skal forvente at kunne trække nogen strøm fra sådan et
hegn. Det er kun meget lidt strøm der løber for ikke at slå folk og dyr
ihjel!

- Lars

Re: Ladning af akkumulator fra elektrisk hegn.

Jeg tror heller ikke det vil fungere.
De hegn jeg har set virker ved noget capacitor-discharge, dvs oplade en
kondensator og fyre den af når der er spænding på. Dette foregår ved en
ret lav frekvens, måske et par Hz.
Hvis der kun kommer en 3Kv/0.1millisekund spike hvert 0.5 sekund er der
slet ikke energi nok til at lade akkumulatoren op.

--
Med venlig hilsen/Best regards

   Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Re: Ladning af akkumulator fra elektrisk hegn.

Meget lidt, ellers slår man jo folk ihjel.

 > Ideen er at en 12V akkumulator skal lades

Hmm, det ville jeg nok bare lade være med, køb en deep-cycle
accumulator, det er et 12V batteri der kan tåle at blive afladet meget
og kendes også under navne som trucker-batteri, camping-batteri eller
båd-batteri.

Et normalt 12V batteri kan sagtens være på 50Ah så du vil kunne trække
dine 5A i 10 timer, eller 60 dage mellem opladningerne.

Re: Ladning af akkumulator fra elektrisk hegn.
On Thu, 23 Oct 2003 18:00:59 +0200, "Michael Olsen"

Som andre også er inde på, så er der kun nogle få joule (under 10) i
hver ladning, hvert 2-3 sek.

Et batterihegn kan holde i en hel sæson.

Omvendt kunne man måske lave noget med en dc-kobling, så der står
måske 20V dc på hegnet konstant, som du kan bryuge til at lade
batteriet op med. Alt efter hvor labget/god kvalitet hegnet er, kan
det måske lykkedes??

Hvad med en sol-celle der lader en akku op om dagen?

--

/Dan MOrtensen
www.webgaden.dk

Så skulle det i alt fald være AC, da DC. ville give problemer med galvanisk
tæring.
AC kunne også transformeres uden nævneværdigt tab.

mvh
JBH.

Re: Ladning af akkumulator fra elektrisk hegn.

Klart, som de andre også var inde på, folk og dyr skulle nødigt slås ihjel,
tænkte ikke lige i disse baner.

Forslaget med en akkumulator kan bruges, men det var
lettere hvis man ikke selv skulle lade, man er jo lidt doven :-)

Har selv tænkt i de baner og vil se om der findes
nogle ideer på nettet.

Undersøges, kommer an på prisen i forhold til energi udbyttet
om vinteren.

--
Hilsen
Michael.

Re: Ladning af akkumulator fra elektrisk hegn.
Hmm, hvor langt er der lige til den eng?

Re: Ladning af akkumulator fra elektrisk hegn.

 > Hmm, hvor langt er der lige til den eng?

Bugger jeg glemte at skrive at denne her måske kunne bruges, den koster
jo kun 500 kr (ok, + fragt):
http://www.allelectronics.com/cgi-bin/category.cgi?category56%5&item=SM-500&type=store

... men at man kan få meget kabel for 500kr...

Re: Ladning af akkumulator fra elektrisk hegn.
Hej Michael,

En trædemølle til hestene ligesom i et hamsterbur, bare større og med en
generator på - der skulle jo være hestekræfter nok til din accu ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

--