Løbelys m. LED's

Hej,

jeg skal lave noget løbelys med 120 lysdioder som skal fungere som
en grafisk illustration af sekundviseren på et stopur.
Da det skal kunne bruges i både lokaler med meget og lidt lys, ønsker
jeg at kunne regulere lysstyrken på løbelyset.
Derudover skal hver enkelt lysdiode tænde og slukke langsomt (PWM?)
for at skabe en glidende overgang når det løber.

Hvordan griber jeg det an? Jeg lidt på Maxim's LED-drivere, men synes
ikke at jeg finder det jeg skal bruge - skal jeg have pudset brillerne?

Har I en ide til hvordan jeg gør det smartest?

Mvh Jonas

Re: Løbelys m. LED's

Interessant opgave :-)
En simpel måde at gøre det på, kunne være ved at anvende en række shift
registre (120/815%), og så sende en høj bit afsted som rykker sig hvert
halve sekund. Du kan sætte en kondensator mellem basis og stel på dine
driver transistore, det vil give noget efterglød. Den overordnede lysstyrke
kan du ændre ved at ændre forsyningsspændingen til dioderne, evt. automatisk
med et kredsløb med en LDR eller lysfølsom diode i, til at måle
omgivelsernes lys med.

/Tom

Re: Løbelys m. LED's

Hej Tom,

Tak for svaret. Jeg har tænkt på skifteregiste, men i tilfælde af
udvidelse/nye funktioner, bliver det let en begrænsende faktor.
Jeg har i mellemtiden fundet TLC5940 fra TI. Det er en 16 kanals
LED driver.
Og ved at sætte kondensatore på driverne, får jeg pludselig en del flere
komponenter på printet. Ideen med at lysstyrkereguleringen er
automatisk er god. I første omgang vil jeg forsøge at bruge en af
de mange lysdioder som allerede findes på printet.

Mvh Jonas

Re: Løbelys m. LED's
Det gode ved shift registre er at du bare kan sætte flere på, så det er let
at udvide, og på ingen måde en begrænsning.

Jeg går ud fra at du bruger en micro processor til at styre det hele med, og
så kan du let slippe for kondensatorerne.
Jeg har en anden ide du måske kan bruge, jeg skal prøve at se om jeg kan
forklare den.

Du skal jo hele tiden skifte til "den næste" LED, så du kan dele dem op i to
sæt, ulige og lige kunne vi kalde dem. Dvs. den første LED kalder vi 1, det
er en af de ulige, den næste 2, det er en af de lige osv, så tilslutter du
forsyningen til alle de ulige sammen elektrisk og forsyningen til alle de
lige sammen elektrisk, og en fælles driver transistor eller FET til hvert
sæt, som du kan styre med PWM.
Men to PWM kanaler kan du så skrue op eller ned for dem hver for sig.
Ligeledes laver du to sæt shiftregistre, et til de ulige og et til de lige.
Det fungerer så ved, at du sætter en bit på 1'eren og skruer langsomt op for
PWM på de ulige, når den er oppe på fuld styrke rykker du en bit frem på de
lige til 2'eren. Medens du skruer ned for PWM på de ulige (dvs. 1'eren)
skruger du langsomt op for PWM på de lige (2'eren) og så fremdeles.
Håber at det giver mening.
/Tom

Re: Løbelys m. LED's
Egentlig kunne du jo bare lave en matrix på 10X12 og sætte dioderne i
mellem, og så tilslutte matrixen direkte til portbenene på en uC, du har jo
tid nok til at lave PWM og alt det der. (bare en ide :-))
/Tom

Site Timeline