Kombinere metaldetektor med tænd/sluk funktion.

Hej !

Jeg ville godt konstruere en sensor, der kunne registrere en større mængder
metal (=en bil) og aktivere en trådløs dørklokke.Altså noget, der kunne
graves ned i perlegruset i indkørslen og som kun registrerede biler, - og
ikke naboernes hunde og katte.

Er der nogen der har idéer, evt. til stumper, jeg kan kombinere ?

Der er 220 volt inden for rækkevidde.

Med venlig hilsen

Abricosicus

Re: Kombinere metaldetektor med tænd/sluk funktion.

Ud til nærmeste lyskryds og grav en sensor op.....

Det er ihvertfald den vej du skal lede.

Re: Kombinere metaldetektor med tænd/sluk funktion.
On Fri, 25 Jul 2008 21:14:39 +0200, "Abricosicus"

http://www.dalmatic.dk/koerebanedetektor,.htm

--
OV1A Jens

 Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!

Re: Kombinere metaldetektor med tænd/sluk funktion.

Jeg kunne forestille mig, at du kunne gøre det ved at lave en stor spole, og
lade den indgå i en oscillator, som vil ændre frekvens, hvis spolens
induktans ændre sig, hvis f.eks. der kommer jern, i form af en bil over den.
Måske kunne man også lave to spoler, en "sende" spole som får tilført en
frekvens og en modtage spole, som har et filter så den er følsom for netop
den anvendte frekvens, så kan bilen muligvis virke som det medie der
formidler signalet mellem de to spoler.
/Tom

Re: Kombinere metaldetektor med tænd/sluk funktion.

Hej igen !

Tak for svarene indtil nu.

I mellemtiden er jeg kommet til at tænke på betjeningsbenzintakene i gamle
dage. (Da jeg var ung  !)

Der var noget med, at man kørte over en slange, der fik en klokke til at
bimle.
Hvordan fungerede det egentlig ?

Med venlig hilsen

Abricosicus

Re: Kombinere metaldetektor med tænd/sluk funktion.
Jeg ved 100% hvordan det virkede, men et bud kunne være, at slangen var
lukket i den denne ende, og den anden ende endte i en dåse med en membran i,
hvor der hvilede en kontaktarm op ad.
Så når bilen kører over slangen bliver luften presset sammen, og membranen
må udvide sig og derved skubber til kontakten.
Sådan nogle membran kontakter kan du også finde i en vaskemaskine eller en
kaffe maskine, hvor de bruges til at checke om der er tilstrækkeligt med
vand i.
Så med et stykke slange og en af disse kontakter skulle du ret hurtigt kunne
lave en test.
Inderdiameteren på slangen til membrankontakterne er dog ofte kun ca. 5mm,
så der skal nok lige laves en overgang, og så kan der måske også være noget
med at slangen skal være speciel for at kunne holde til skiftende vejr.
/Tom

Re: Kombinere metaldetektor med tænd/sluk funktion.
mængder

Jeg har rodet med noget ligende på et tidspunkt, kredsløbet jeg brugte var
noget der lignede denne
http://peteropfinder.dk/_konst/sensorer/proxi2/index.html du skal nok regne
med at leje lidt med c1 og c2.
I stedet for spolen graver du et coax kabel ned i vejen og bruger
inderlederen som spole, husk at montere skærmen i den ene ende til stel på
printet,,, den anden ende af skærmen monteres til stel gennem en
bidirektionel tzb. diode af de store "lynbeskyttelse".
Da jeg var igang med det i sin til var det en loop på ca. 5 + 0,5m. gravet
ca. 10cm. ned.. det kunne "se" en jernplade på ca. 30*50 cm. ca. 20cm. oppe
i luften.

Håber du kan bruge det til noget...

--
Peteropfinder