Køb af oscilloscope

Hej alle,

Kan I give mig et par gode bud på et godt scope, primært til digitalt
teknik -> skal nok
være omkring 150+MHz, 2-4 indgange og ikke fylde særlig meget, og koste
omkring 10-15000kr.

Mvh
Brian

Re: Køb af oscilloscope

Jeg kan anbefale et Instek GDS 820 (150MHz BW) eller GDS 840 (250 MHz BW)
se: http://www.instruments.dk/fr_index.htm
Det er 100M/S scoper, så båndbredden holder ikke ved repetitive signaler,
men det er stadig nok til det meste. Som noget meget stærkt, har de en
forholdsvis stor samplebuffer på 125 k samples. Det er meget anvendeligt ved
måling på digital teknik, hvor man efter en måling er foretaget, kan zoome
ind på f.eks. noget datakommunikation.
De har også nogle rimeligt avancerede trigger muligheder, såsom
sekvenstrigning med ekstern/intern trigger.
USB porten sikrer at du kan få en næsten real-time opdateret måling på din
PC også.

mvh
Flemming

Re: Køb af oscilloscope

Øh, hvof skulle båndbredden ikke holde ved repetitive signaler?

Så kører det jo bare equalent time sampling som for 250MHz udgaven er 25GS/s
såvidt spec.
Men det er derimod ved _ikke_ repetitive signaler at scopet ikke kan følge
med. Der er det ikke hurtigt nok.

--
/ Jan

Remove 'goaway' in email

Re: =?ISO-8859-1?Q?K=F8b?= af oscilloscope

Båndbredden på et oscilloscop er frekvensområdet hvor amplituden er faldet
3dB (til ca 70%) af max. amplitude.

Samples pr sekund er hastigheden som oscilloscopet "læser" signalet med.
Denne samplehastighed skal ifg. en hr. Nyquist vis være ca 2 gange større
en frekvensen som skal samples, men i praksis 5-7 gange større for at man
skal kunne genkende signalet.

Derfor kan et oscilloscope som har en båndbredde på f.x 150MHz og en sample
hastighed på 100MS/s ikke bruges på et _ikke_ repetitivt signal da det slet
ikke kan sample hurtigt nok. Men hvis signalet er repetitivt, bygger scopet
signalet op over længere tid i hukommelsen og derved kan signalet vises på
displayet.

--
/Jan

Re: =?ISO-8859-1?Q?K=F8b?= af oscilloscope

Jeps. (Samplehastighed følger som regel time/div.)

Man skewer (forskyder tidsmæssigt) sampling lidt for hver trigger netop for
ikke at sample det samme sted to gange. Så kan du gendanne signalets
fidelity.
Dermed kan du også "smyde" dig til en højere samplinghastighed end scopet
reelt har. "Equalent time sampling rate"

Hvis sample hastighed og din målte frekvens korrolerer, så opstår der noget
der hedder aliasing. Du kommer til at se en f.x sinus med en helt forkert
frekvens i forhold til hvad den skulle være.

Det har reference til din trigger. Du trigger jo på det samme hele tiden og
har dermed en tidsmæssig reference.

Håber det forklarer lidt.

--
/Jan

Re: =?ISO-8859-1?Q?K=F8b?= af oscilloscope

I de sidste nye oscilloscoper sidder der en stor fed motherf*cker DSP til at
tage sig af det hele :-D
Så mener jeg at scopet altid sampler med max. sample hastighed internt og
DSP'en klarer resten.

I gamle  dage (70'erne tror jeg) lavede Tektronix nogle plugin moduler til
deres 7000 serier mainframe oscilloscoper. Deribland var nogle
sampleplugins 7S11 og 7T11. Jeg mener at 7S11 var vertical plugin og 7T11
var horisontal plugin. (Så skulle man også lige have et samplinghoved S4.)

HVis du kunne finde service manualerne på disse enheder, garanterer jeg for
at hvis du læser kredsløbs beskrivelsen så ved du en hel masse om
samplingoscilloscoper.

Men up-to-date teknologi er det vist DSP software og hardware der skal
studeres for at få en god forklaring på begreberne.

Prøv at søge på Tektronix og evt andre leverandøres hjemmeside. Jeg kender
ikke lige nogle andre kilder.

--
/Jan

Re: =?ISO-8859-1?Q?K=F8b?= af oscilloscope

Tjo, men jeg vil mene at der sidder sampling kredsløb og sampler for fuld
skrue og smider data ind i memory hvor så DSP'en kan arbejde i et mere
"normalt" tempo. Samt at DPS'en er nok lavet i hardware for at få
hstigheden op. Men det er kun gæt fra min side.

De er der ude et sted..... :-)

Jeps.

--
/Jan

Re: =?ISO-8859-1?Q?K=F8b?= af oscilloscope

Aner det ikke. Instrumentfabrikanterne får nok lavet nogen ASIC der kan.
Men man kan vil også simulere en højere samplinghastighed ved at f.x sample
med 500MS/s med to flanker lige efter hinanden. Så har du da 1GS/s.

--
/Jan

Re: Køb af oscilloscope

Hey

Båndbredden har INTET med hvordan den sampler at gøre..

Båndbredden er i princippet kun fra bnc stikket til ADC'en, mens sample
raten er ADC til skærm...

jeg har selv anskaffet mig et 820C, og er rimelig tilfreds, har dog haft en
RF generator på, målt med proben, og har haft et lidt kunstigt resultat...
(satte medfølgende probe direkte i bnc stikket på rf generatoren) de siger
ved instruments de har prøvet med et coax direkte immellem, og terminteret
det med 50 ohm, hvor de fik en fin kurve til de 150 mhz... mens det jeg
målte fik jeg -3db ved 90 mhz og -6db ved 150 mhz... (ved ikke om det er min
målingsmetode eller proben der er noget galt med)

Ellers har jeg kun det punkt mere, at hvis man er i lav hastighed og sætter
Memoryen helt i top 125k, og så går det høje hastigheder så faldser memory
værdien, sikkert meget normalt.. men går du så tilbage til langsom sweep, så
stiger memoryen ikke igen )):

Men ellers generalt et meget godt skob, og instruments havde intet imod at
sende et på prøve til mig, hvilket jeg syntes er en flot service.

Kasper

Re: Køb af oscilloscope

Du har ret. Det er selvfølgelig ved ikke repetitive signaler båndbredden
ikke holder.

mvh
Flemming

Re: Køb af oscilloscope
ved

Slet ikke noget dårligt valg - har lige kigget Konkurrentsammenligningen
igennem,
 hvor de slår meget hård mod Tektronix, som jeg faktisk også har kigget en
del på,
men de blegner jo næsten i forhold til.

Ved du hvor man evt. kunne få en demo af disse scoper ?

/Brian

Re: Køb af oscilloscope

som sagt, jeg havde et på prøve i en uge...

Kasper

Re: Køb af oscilloscope

hehe ups glemte lige

www.instruments.dk