Justering af laser i Denon DCD-615 CD-afspiller

Hej,
Jeg har en Denon DCD-615 CD-afspiller, som "hakker" ved afspilning af
almindelige CD'er. Jeg tror, det er fordi, at Laseren er slidt. Derfor vil
jeg gerne justere styrken på laseren en smule, så apparatet kan holde et par
år endnu. Jeg har åbnet afspilleren og fundet tre trimmere:
http://www.kimtherkelsen.dk/images/blandet/laser.jpg
Spørgsmålet er hvilke(n) jeg skal justere på?

Mvh. Kim

Re: Justering af laser i Denon DCD-615 CD-afspiller
par

Det ved jeg ikke, men du kan købe et nyt modul ved www.pc-elektronik.dk Søg
på KSS 240A

--
Hilsen
   Peter N Petersen

 - Hvis du har brug for at spørge, har du sandsynligvis ikke et scop til at
foretage kontrolmålinger med, ejheller et laser-power-meter... - Så måske
burde du blot lade være, og evt. montere en ny kss240 - de burde være
betalbare, du kan ihvertfald snildt finde dem til 3-400 kroner...

Lars / Viborg

Re: Justering af laser i Denon DCD-615 CD-afspiller

Kan man også montere sådan een i et Beosound 2300? Og hvis ja, er det
rimeligt nemt at have med at gøre?

Jeg talte med en TV-reperatør, der mente at selve laseren sjældent går "i
stykker", men blot trænger til en "kalibrering". Men hvordan gøres det lige.
Og kan det lade sig gøre uden kostbart måleudstyr?

Mvh

Jasper

Re: Justering af laser i Denon DCD-615 CD-afspiller

Omvendt, de slides op.

Re: Justering af laser i Denon DCD-615 CD-afspiller

Aarh, klaus, det er ikke helt rigtigt...
Det, der sker, er at der kommer støv ind i den opstiske blok, med dæmpning
af både det udstrålende lys og det reflekterende lys fra skiven...

Problemet er jo så at den optiske blok ( prismerne ) ikke umiddelbart er til
at rense...

Lars / Viborg

Re: Justering af laser i Denon DCD-615 CD-afspiller

Og det tror "tv-mekanikeren" så åbenbart man kan kalibrere sig ud af
;)

hehe...

--
snipped-for-privacy@stevns.net
(Nu også med Pygmæ-ambulance.... næsten)

Re: Justering af laser i Denon DCD-615 CD-afspiller
Du har ret. Jeg har endnu ikke et oscilloskop og heller ikke et
laser-power-meter. Jeg tror ikke, at det kan betale sig at smide 400+ kr
efter sådan en gammel CD-afspiller. Selvom jeg købte en ny kss240 kunne jeg
vel også risikere, at den skulle justeres ind?

Jeg havde lidt forestillet mig, at de tre trimmere fra venstre mod højre var
til grov justering, mindre grov justering og finjustering - er det bare
nogenlunde korrekt? Jeg har tegnet streger med en tusch, så jeg altid kan
komme til bage til den oprindelige indstilling. Kan det betale sig for mig
at prøve at justere lidt på "frihånd" eller er det helt umuligt? Jeg har en
god reference CD til at teste resultatet med (en original CD uden ridser,
men som afspilleren alligevel næsten ikke kan læse).

Mvh. Kim

Re: Justering af laser i Denon DCD-615 CD-afspiller
jeg
Du kunne også købe en uorginal KSS 240A, den hedder NKS 240A
den koster 159,75 incl. moms hos PC-Elektronik.

Mvh
Gert K.

Site Timeline