Indstøbning af elektronik

Som den store gadget-elsker jeg er har jeg fået en skør idé, men ved ikke om
den kan realiseres, måske i kan give mig nogle peg inden jeg spilder penge
på det ;D

Ideen er, at tage et ganske alm. LCD termometer, skille det ad (visse er
nemmere mht. LCD og printplade end andre), tage nogle solceller ala dem fra
regnemaskiner, evt. nogle stykker hvis en enkelt har problemer med at levere
nok ved ønsket lysstyrke og selvfølgelig drive termometret med disse. Helt
trivielt og det behøver jeg ikke hjælp til :)

Men... Jeg har fået den idé at støbe hele herligheden ind i "plastic", man
kan bl.a. i Tyskland få indstøbningssæt og glasfiberbinder skal eftersigende
også kunne bruges. Resultatet skulle gerne være en herlig self-contained
robust gadget til hylden, skrivebordet osv. - og aldrig skifte batterier.
Men jeg er noget i tvivl om LCD displayet vil kunne overleve en sådan
indstøbning. Sådanne indstøbningsmasser krymper jo en anelse når de hærder -
nogen, der har nogen erfaring? Der er jo ikke meget sjovt ved et display med
mange mystiske farver :D

Og det med evt. nulstilling har jeg også tænkt på, for der kræves nok også
en kondensator, da solcellerne ellers formentlig vil "sagge" en del når
måling foretages. Og tænk hvis den fanges i en frossen tilstand - det vil
nemt kunne løses med et reed-relæ og evt. en modstand hvis termometret
mangler decideret nulstillingsknap (dvs. tage strømmen fra det), så kan den
nulstilles med en magnet hvis det skulle kræves ;)

Mvh
Morten

Re: Indstøbning af elektronik
Morten skrev i en meddelelse:
----Klip---

Er ikke helt sikker på hvad dit spørgsmål er, men hvis du vil støbe din
konstruktion
ind i en lille plastik æske, så køb noget elektronik-støbemasse.

Bl.a. Cypax har noget som blandes i en pose og herefter hældes i "æsken"

Mvh
Gert K.

Re: Indstøbning af elektronik

post gerne dine erfaringer og konklusioner med digital-kamera-billeder
osv her, når du bliver færdig. det kunne (måske) være meget sjovt at
efterligne, hvis det lykkedes for dig.

Site Timeline