Igang med AVR..

Hep,

som super-grøn på MCU området vil jeg lige have et par råd med på vejen
før der bliver shoppet ;-)

Jeg har et stykke tid haft lyst til at rode med MCU'er men har ikke haft
noget hyggeprojekt som kunne berigtige det - men det har jeg nu :-)

Projektet er simpelt, IR-sender til fjernudløsning af mit digicam.

Da jeg ikke søger voldoptimeret kode og helst vil lave det i C "valgte"
jeg AVR .. et par søgninger her og der sagde at AVR var at foretrække
hvis man ville kode C og ikke bruge hundredevis af dollars på compilere..

Da det gerne skal være lowbudget overvejer jeg at bygge en programmer
ala http://www.olimex.com/dev/avr-pg1b.html

Er det ok? og hvor mange ting skal der til (på brædtet) for at kunne
lave ISP(/ICSP?)?

Jeg regner med at skulle bruge en ATtiny2313 eller deromkring.

Alle gode råd modtages :-)

--
-jens

Re: Igang med AVR..

Jeps, til AVR'en kan du få en gratis og (imo) helt fin compiler, avr-gcc.

Jeg har ikke prøvet den viste, men har selv bygget et par stykker, og de
virker alle sammen fint, så mon ikke også den viste gør? :-)

 > og hvor mange ting skal der til (på brædtet) for at kunne

En strømforsyning, en AVR og et ISP stik... :-)

Kender ikke noget til tiny'erne...

Med venlig hilsen Preben

Re: Igang med AVR..

WinAVR er vist også gratis? Og til et mindre projekt vil jeg gerne anbefale
Imagecraft ICC-AVR. Meeget let at få til at køre - og behageligt med
programmer i IDE'en... Mener der er 45dage/4K kode begrænsning på
demo'erne...

Det har det være hidtid! Håber den stadig holder... ;-)

Jo!

Gerne noget mindre + en konverter... Jeg bruger micromatch eller
loddepunkter + "bed of nails". Et stik er at foretrække hvis man har
pladsen/pengene. Evt en FCC eller lignende til flexprint-kabler...

...men de mangler plads til stakken - hvorfor de ikke er specielt velegnede
til C. Check i hvert fald din compiler først (Imagecrafts almindelige kan
ikke tiny'er - der skal man købe/prøve en speciel version)

Mvh.
 Anders

Re: Igang med AVR..

flexprint lyder dyrt.. fortæl mere om "bed of nails" - evt et par
billeder? ;)

Hermed noteret, 2313 er dog understøttet af avr-gcc så det skulle undre
mig om de andre ikke vil lege med den..

--
-jens

Re: Igang med AVR..

Tipper en 3-4 kr for connectorerne og 10-15 for kabler. Det er da ikke
slemt?

Det er fjederbelastede "guld-prøvespidser"... Typisk brugt til
automatiserede tests af større print. Du har ikke lyst til at gå den vej,
med mindre du vil i moderat volumen, hvor et par kroner til konnektoren er
for dyrt - og volumen/logistik ikke holder til præ-programmerede kredse!

Det vil de også. Men man kommer til at gøre vold på c-koden pga. den
manglende stack. Bør ikke være et problem til en remote, dog. ;-)

Mvh.
 Anders

Re: Igang med AVR..

Og compileren i denne er avr-gcc... :-)

Med venlig hilsen Preben

Re: Igang med AVR..

Kanon - så kan alle os non-linux-hajer også være med på gcc =)

Mvh.
 Anders

Re: Igang med AVR..
Jeg har skrevet kode til en IR sender med ATtiny2313, du må gerne få det
og kigge i hvis du vil.

Hvis dit projekt ikke går så meget ud på at lave det selv, men mere at
få løst et problem, så har Welleman et kit med en lille sød ir
fjernbetjning. Ellers kan man købe en billig alarm hos T-Hansen og rippe
sender og modtager fra den.

Hvis det bare er en simpel kreds som tiny2313 kan du bygge en meget
simpel brænder. Du kan se nogle exempler på http://www.avrfreaks.net /
Der er ingen grund til at bygge et JTAG til det projekt.

Mvh
   Jan Thøgersen

Re: Igang med AVR..

Det er da et tilbud jeg ikke vil sige tak til :-)

Det er mest for at lave det selv - jeg har fået min ipaq til at sende de
rigtige IR signaler til kameraet så det er ikke fordi jeg her-og-nu står
og mangler en fjernudløser ;-)

Så vil jeg fortsætte med at tænke tiny2313, så kan det være det bliver
noget asm i en tiny11 hvis der skal laves en mindre udgave ;-)

--
-jens

Re: Igang med AVR..

Har selv tænkt på at lave lidt IR send/modtag, og sad lige og målte lidt på
en modtager mens jeg skød med forskellige fjernbetjeninger efter den. Kan
det passe at alle (måske undtagen B&O) fjernbetjeninger skyder pulstog af,
med ca. 25uS mellem hver puls? Og pulstogenes længde så er 0 (kort), eller 1
(lang)? Pønser lidt på at bruge det til at fjernstyre minimodeller, fly,
både, helikoptere og så'en nogen legetøj.  :-)

Jeg har lavet sådan en her inde i et 25-polet D-stik, den virker kanon
sammen med PonyProg.
http://www.lancos.com/e2p/avrisp-stk200.gif
Skal osse ha' pjattet lidt med tiny2313'eren, den er fandme sød, må være
perfekt til en mikrohelikopter!  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Igang med AVR..

Ikke helt, men noget i den retning.

Download http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html
og find siden "Serial communication", der kan du se hvordan flere
forskellige fjernbetjeningskoder er opbygget.

Re: Igang med AVR..

Hm, der er nogle redraw problemer i det program, den allerførste gang jeg
viste serial communication siden virkede det, men da jeg zoomede ind
forsvandt indholdet i kurvevinduet, og det var derefter tomt, også selvom
jeg tog close page og åbnede igen. Kører 98SE.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Igang med AVR..

Jeg har ikke kunne genskabe de problemer, men jeg kører så også Win2000
og XP. Gider du sende en email med de indstillinger der giver problemer?

Min email står på about siden i programmet.

Re: Igang med AVR..

Det skal jeg nok.  :-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Igang med AVR..

MPU'en skal have strøm og clock.
Clock kan sagtens komme fra den indbyggede oscillator, men MPU'en går i
koma hvis du kommer til at skifte til extern og ikke har en extern.

Måske bør du se på Mega8 og dens efterfølgere, de er nok væsentlig bedre
at programmere C på.

Re: Igang med AVR..

Rart at vide, takker :-)

Joe.. men jeg synes måske det er en smule overkill til dette projekt
(som jeg måske kunne klare at banke sammen i asm) :-)

De er klart et kig værd til når jeg skal rode videre med mcu'ere ;-)

--
-jens

Re: Igang med AVR..

Det er rigtigt at de er lidt store til projektet, men da engros prisen
er 20-30 kr for sådan en, så betyder det ikke så meget.

Re: Igang med AVR..

Så er det bare det at jeg ikke køber så mange af gangen ;-)

Derudover er fysisk størrelse også en faktor når man vil lave en lille
teeny fjernbetjening ;-)

--
-jens

Re: Igang med AVR..

Mega48 ligger vel lige omkring 10kr netto. Så 20-30 er nok ikke helt
urealistisk....

MLF huse (5*5mm i 32pin) - men de er nu lidt svære at lodde i hånden ;-)
Jeg har også et fjernbetjeningsprojekt på standby - det er med en mega48 i
QFP pt. Men skal lige checke om ikke de MSP430 jeg har liggende er (endnu)
mindre sultne. De kommer i nogle fine 20pins huse (men er 16bit ;-).

Mvh.
 Anders

Re: Igang med AVR..
Hej,

$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk:

Kig evt. på MicroChips PIC10Fxxxx (6 pin sot-23, nogenlunde overkommelig at
håndlodde for en blot let øvet person).

--
Venlig hilsen,
Søren