IBM bærbar hyler og går ud.

Hejsa

Jeg sidder med et lille puzzle..
Jeg har en E6%ldre IBM Thinkpad R32 med en kedelig vane.
Den vil ikke altid starte op, tendensen er at den midt under opstart
gE5%r ud.
EfterfF8%lgende kommer der en hyletone, lidt ligesom en blizt der lader
op, blot er tonen en noget lavere frekvens og faldende.
Lydshowet slutter af med kliklyde inde i maskinen.

Min fF8%rste tanke var batteriet, sE5% det blev pillet af, det ville ikke
lade alligevel.
Det gjorde ingen forskel.
SE5% prF8%vede jeg at mE5%le pE5% laderen mens der var belastning pE5%.
Den droppede lidt i spE6%ndingen, sE5% jeg tE6%nkte AHA! der var synderen..
Men ak nej.
Med en ny lader tilsluttet ville den stadig ikke fuldfF8%re en opstart.
Det vil sige, nogle gange starter den helt op og kF8%rer i flere timer.
Men sE5% lige pludseligt slukker den bare og kommer med hylelyden og de
efterfF8%lgende klik.

Jeg har prF8%vet at E5%bne op sE5% jeg kunne komme til at kigge lidt pE5%
elektronikken, men syntes ikke rigtigt at jeg kunne finde noget der
tydede pE5% en defekt.
Men der mE5% jo vE6%re en defekt et eller andet sted.

Hvor og hvad skal jeg kigge efter?

Mvh
Benjamin

Re: IBM bærbar hyler og går ud.

Prøv at forsigtigt at afmontere stikkene der fører fra hvodedprintet og op
til skærmen, tilslut en ekstern skærm, og se om den så stadig lukker ned.
Det kan nemlig være inverteren til lysstofrørene i skærmen der er defekt.

Mvh, Uffe Ravn

Re: IBM bærbar hyler og går ud.

Det vil jeg lige få afprøvet.
Mange tak for inputtet :o)