Hvor køber man og hvad er Flux?

Hejsa!

Jeg skal lodde lidt derhjemme, og er stødt på udtrykket "Flux" på nogle
amerikanske sider.
Jeg har forstået det som en slags bindemiddel, så lodde-tinnet bedre kan få
fat og fordele sig. Er det korrekt?

Hvor finder man sådan noget? Brinck?

Mvh.
Thomas Rokamp

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?
Flusmiddel fjerner oxydlaget på det du skal lodde på så tinnet hæfter, til
elektronikbrug (service-hobby) er flusset normalt lagt ind i loddetinnet som
tynde striber "multicore", og så er det normalt ikke nødvendigt med ekstra
flus.
I produktion er det noget andet.
Ved lodning hvor der bruges meget lidt tin (SMD f.ex) kan det være
nødvendigt med lidt ekstra flus, der findes nogle "penne" der ligner en
spritpen.

Undgå for alt i verden flus fra byggemarkedet - det er til VVS arbejde.

--
/carsten

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?
som

Nu vi er ved det.
Hvis jeg skal lodde (med loddekolbe) en elektronikmotor fast på et rustfrit
stålchassis (racerbane) så køber jeg noget flux fra USA (NCPHobbies).
Det er det eneste flux jeg har oplevet som kan få tingene til at binde.
Er der nogen der kender et fluxmiddel, der kan købes privat i Danmark som
kan det samme.
Alt jeg har prøvet, har ikke virket.
Kai

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?
det fås hos cyncrona. 87 42 66 96 du skal have noget der hedder arax. det er
vildt hæftigt.
jeg køber det som færdigt loddetin.

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?

Du kan næppe lodde på rustfrit stål.
Karsten H. Jensen

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?

Du skal have fat i svejse firmaer og spørge efter Castolin
hårdlodde/sølvlodde midler til rustfri stål
find evt. een der har kontakt til en teknisk skole METAL de har det også
Det er som regel et pulver man tilsætter sammen med loddetråden.
MEN det er til opvarmning med en svejsebrænder...   ( slaglodde)  så din
motor kan nok ikke holde til det..
Jeg har med held loddet søgelænder på en båd, holdt da sammen 4-5 år før
saltvandet tærede selve lodningen væk
mvh
Preben Larsen

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?

Det har hidtil ikke været problem med det flus vi får fra USA.
Jeg tror jeg har fået svar nok, takker.
Kai

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?
Hej Karsten,

Jo da :)
Man skal bare have det rigtige fluss (eller loddemiddel med samme).

Jeg synes at huske (noget tåget) at man kan hjemmefremstille "loddevand"
til samme formål med svovlsyre(?) mættet med zink(?), men det er dog nogle
dekader siden jeg har prøvet, da jeg er doven nok til at købe den lille
smule jeg har behov for.

Jeg lodder også, af og til, på aluminium, skønt de fleste påstår at det
ikke lader sig gøre ;)

(Og begge dele med blødlod, der i dag findes i utallige varianter).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Søren

Jeg er da enig, men det forudsætter loddetin med det rigtige flussmiddel.
Jeg har desværre ikke selv set eller løbet på det, selvom jeg godt kunne
have brugt det af og til, men til gengæld er jeg da god til at bore huller
og dreje gevind, hvis ikke lige en galopskruge kan gøre det.

Det bedste, jeg kan få som almindelig loddetin er FLUITIN, der løber let og
elegant og størkner op med en blank flade, samt efterlader faktisk ingen
flussrester (ingen harpiks).

Du kan godt selv fremstille loddevand. Det er zink afbrændt i saltsyre -
alm. 30%. Men det er noget djævelskab. Alt dit værktøj ruster bare ved
dampene fra det. Samtidig er det nødvendigt at afrense loddestedet
fuldstændigt - ja overraskende fuldstændigt, da det ellers også tager fat på
at ætse f.eks. kober, fortinnet eller ej. Du kan i øvrigt også købe noget,
der hedder Fry's loddepasta, men de er ikke så effektivt .

For at lodde på aluminium kræves der for så vidt blot at fjerne oxyderingen
først og hindre den i at opstå inden lodningen er gennemført - sådan i
teorien. Jeg har da hørt om nogen, der blot sleb med smergellærred og
skyndte sig lidt at lodde inden aluminiumen oxyderede igen, men igen
springer jeg over, hvor gærdet er lavest og borer hul og skærer gevind. Jeg
har så mange 3 mm skruer, at jeg kunne fodre --- osv med dem.
Karsten H. Jensen

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?
Hej Karsten,

Ja, eller fluss i "løs vægt".
Dog var der for mange år siden en artikel (måske i Elektor?), der beskrev
lodning på aluminium med alm loddetin.
Problemet med at lodde alu er at det ilter nærmest øjeblikkeligt, men ved
at hælde lidt tynd olie der hvor der skal loddes og so skrabe end til den
rå alu med en kniv ell. lign. _mens_ der er olie på, forhindres iltningen
og der kan loddes _i_ olien (som brændes en del af i processen).
Jeg har prøvet det med nogenlunde resultat, men det er noget svineri, så
hvis man har adgang til bedre metoder er det ikke anbefalelsesværdigt.

Jep, whatever works works :)

Jeg foretrækker (tyndt, 0,6 og 0,8 mmØ) tin med et lille sølvinhold, da det
flyder og hæfter bedre (specielt på knap så rene flader og selvom det
koster adskillige gange mere end normalt 60/40, så er det jo ikke den store
udskrivning i forhold til de komponenter der skal loddes :)

Nå ja, det var saltsyre.

Jeg har noget "loddevand" der er fremstillet specielt til rustfrit stål og
det er også noget skrapt stads. Plastflasken det står i har en tyk
rustbelægning omkring hætten, sikkert fra jernpartikler i luften og det er
heller ikke noget man skal lade sidde på bagefter - men det virker
fortrinligt.

Det kræver som sagt olie eller lignende at forhindre oxyderingen. Hvis man
skraber i overfladen uden olie, er overfladen oxyderet umiddelbart ved
bagkanten af knivsæggen - det går lynende stærkt.

Skruesamlinger er også lettere at adskille, men det er ikke altid at man
kan komme til at få plads til skruer og så må man blød- eller hårdlodde
eller finde en tube Araldite, Cyanolite eller andet passende
bondingmateriale.

Men det kan være at du skal hoppe med på den bytte-idé der huserer i
øjeblikket, så sparer du da ---'ene for hårdkost ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg har også sett demonstrert lodding av både rustfritt stål og aluminium,
men GOGLE gav ingen hjelp.

Hvor kan man kjøpe "tin" og eventuellt "fluss" for slikt arbeid? Og hvor
finner man bruksanvisning?

HM

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?

Prøv allivegel at søge på Google med søgeordet: loddetin. Der er så mange
mulige leverandører af alt til faget hørende.
Karsten H. Jensen

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?
Hej Harald

Jeg ved ikke hvor det købes henne, men ved at Multicore laver begge
dele. Til til aluminium bruges Alusol og og en flux der hedder 45D, og
til rustfast stål bruges en flux der hedder Arax.

Mvh Max

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?
Hej Harald,

Så bruger du forkerte søgeord ;)
Prøv fx.:
<URL:http://www.google.com/search?num10%0&hl=en&lr=&newwindow=1
&safe=off&q=soft-soldering+aluminium>
og
<URL:http://www.google.com/search?num10%0&hl=en&lr=&newwindow=1
&safe=off&q=soft-soldering+stainless>
De giver en del hit.

Mange steder:
Fx.
<URL:http://www.sra-solder.com/fluxes.htm
<URL:http://www.rthursby.co.uk/acatalog/R_Thursby__solder_and_fluxes_
49.html>

Rustfrit Stål:
<URL:http://www.azom.com/details.asp?ArticleID11%78
<URL:http://yarchive.net/metal/soldering_stainless.html
<URL:http://www.superiorflux.com/pdf/spec/No.23.pdf

Aluminium:
<URL:http://www.superiorflux.com/1260_pr.html

I det hele taget er:
<URL:http://www.superiorflux.com
et besøg værd.

--
Venlig hilsen,
Søren

Takk. Der er masse godt lesestoff.

Faktisk forhandler ELFA loddetin.

HM

Re: Hvor køber man og hvad er Flux?

det hedder også flus ,(måske bare et spørgsmål om termonologi :o) )

det er et harpiks baseret flus middel man oftes bruger i elektronik
sammenhæng
du kan købe det her

http://www.teleinstrument.dk/Produkt_Oversigt/Forbrugsmaterialer/Flus_og_fortynder/flus_og_fortynder.html
http://www.vejle-rc.dk /