Hvor er knikseren blevet af?

Jeg har en plæneklipper med en Brix & Stratton (sikkert ikke stavet rigtigt)
moter. Den er omkring 3 år gammel.
I dag kunne jeg ikke starte den igen efter tankning. Efter en del bøvl fandt
jeg ud af , at der tilsyneladende ikke var tænding, i hvert fald kunne den
ikke trække en gnist via tændrøret. Med en skruetrækker kunne jeg se, at den
kunne trække en meget svag gnist, når gnistgabet kun var omkring 0,1mm.
Så skilte jeg tændsystemet ad og ville kikke på knikseren, men der er
tilsyneladende ikke nogen. Der var en ledning til at kortslutte tænding med
og der plejer knikseren at sidde parallelt med.

Har man fundet på noget tænding uden knikser i de nye motorer?

Mvh Kurt

Re: Hvor er knikseren blevet af?

Dit sprøgsmål er mere auto-teknik, i hvert fald ikke meget elektronik.
Mon ikke du vil få flere svar i f.eks. dk.fritid.bil eller ligende.

Re: Hvor er knikseren blevet af?

Ser lige at der også er en gruppe, der hedder dk.teknik.bil
Det lydder mere som den rigtige gruppe.

Re: Hvor er knikseren blevet af?

Har aldrig set kniksere i plæneklippere før, så det har sikkert været sådan
altid. De bruger magnettænding, dvs. i rotoren sidder der en magnet som får
tændspolen til at inducere højspænding.

Men i dk.fritid.hus-og-have vil jeg mene der er en masse der kan hjælpe, jeg
kan ikke, jeg ved bare at det er sådan :o)

Mvh Hauge

Re: Hvor er knikseren blevet af?

Ja, elektronisk tænding har også her holdt sidt indtog.
Her kan fås reservedele
http://www.lytek.dk/shop/briggs-stratton-motorer-104c7.html
hvilke du skal anvende ved jeg ikke.

Re: Hvor er knikseren blevet af?
se lige om stelet på tændspolen er ok .

Re: Hvor er knikseren blevet af?
KLIPPET
Der blev jeg så klog.

Tak for linket, tændspolerne ligner, så nu skal jeg blot finde ud af,
hvilken model motoren er!

Tak for hjælpen

Kurt

Re: Hvor er knikseren blevet af?
se lige om stelet på tændspolen er ok .

Re: Hvor er knikseren blevet af?

Hej Kurt

Ved godt at det nok er en forkert gruppe eller hvad.

OK. Jo der var knikser pE5% B&S motorer indtil for 10 - 15 E5%r siden. Det
er faktisk en 2 taks tE6%nding der er monteret. Det kommer en gnist hver
gang stemplet er i top. Typisk er det dog noten til svinghjulet der er
F8%delagt.

Benny

Site Timeline