Hvide led som flash??

Er der nogen der har erfaring med i en kort periode at skyde en ordentlig
puls af. Når vi ser mobiltelefonerne så fyres der mere end 20 mA af i disse.
ved optagelse. Normalt hedder det 20 mA. men de kan belastes højere
kortvarig.
Jeg påtænker at lave en ringflash til Macro fotografering, Der skal sidde en
flok i en cirkel omkring optikken.
Gopde råd modtages med tak.
På forhåns tak.

Børge

Re: Hvide led som flash??

Har du tænkt på farve temperaturen af de hvide leds? De er ofte meget
blå, men det kan man måske korrigere for bagefter.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Hvide led som flash??

Mange hvide dioder kan tåle mere end 20mA.

Husk farven er ikke altid hvid.

Re: Hvide led som flash??

Har du tænkt på farve temperaturen af de hvide leds? De er ofte meget
blå, men det kan man måske korrigere for bagefter.
Leder du efter et kredsløbsdiagram?

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Hvide led som flash??

Forslag:
Studer databladet på en 1N4148. Særlig peakbelastningene. Jeg tror du
kan tyne dem uventet høyt i en svært kort tid, 20 ms er ofte brukt som
refferanse.

HM

Re: Hvide led som flash??

Jeg har ganske vist ikke en fis forstand på lysdioder, men tvivler på, om de
er hurtige nok.

Flashen fyrer med 1/10000 sekund, og den er opladet på forhånd. Mon det
overhovedet er muligt at affyre dioderne hurtigt nok, så synchen passer til
lukkertiden. Det tager jo sin tid, inden dioden er på 100% lysstyrke.

Så tror jeg hellere, at man skal ud i noget med dioder som lamper, men så
skal der jo mange til. Lysudbyttet er jo ikke særligt godt.

Claus

Re: Hvide led som flash??

Den første LED jeg fandt på ELFA havde en "Speed of Response" tid på 15
ns. Nu er jeg ikke sikker på hvad den præcise definition på "Speed of
Response" er, men 1/10000 s er stadig ~7000 gange langsommere end 15
ns... :-)

Med venlig hilsen Preben

Re: Hvide led som flash??

Og man kan ofte holde dioden i "overdrive" i 10ms, altså _lange_ tid i
denne sammenhæng.

--
Hilsen Mikkel Lund
Re: Hvide led som flash??

ENj, en flash har forskellig tid, alt efter hvor meget lys man vil have
ud af den.

Men hvis vi tager udgagnspunkt i 1/10.000 sekund, så er det 100us. Og
det er MEGET lang tid for en lysdiode. Responstiden for LED'en er ikke
noget problem. Men at bruge den som flash er nok en god ide. Det er
nemlig sådan at en traditionel blitz har forskellig farvetemperatur afh
af om den skyder kort eller langt.. Lysdioder har den fordel, at man kan
have dem tændt på normalt lys, så man kan se hvordan skyggerne ligger,
inden man "fyrer dem af". Hvad de kan tåle af peakstrøm er individuelt,
så her er det databladet for den aktuelle type, der er afgørende.

Jeg har selv lavet nogle forsøg med det, hvor jeg ikke pulsede. Jeg
havde opdelt i 4 sektorer, øverst-venstre, øverst højre, nederst-venstre
og nederst-højre. Og med simple midler kan jeg stille forholdet mellem
lyset i de 4 sektorer. Hvis jeg senere får tid, vil jeg nok forfind det
yderligere. Det er en fordel med et svagt gulfilter til at fjerne den
peak i spektret, der normalt står i det blå område. Det giver mere lys
end at bruge dem, der hedder "warmwhite"