Hvem tør gi et bud på dette regnestykke ?

Jeg har en strømkilde som er et fuldt opladet 18V 3.0Ah Li-ion batteri
(Li-ion har jo meget begrænset selvafladning)
Den har jeg så koblet til en 12/24 V autolader til en Nokia Mobil Telefon
6300 som er med et 3.7V 860mAh.
Telefonen skal stå tændt med ikke bruges.
Hvor langt tid vil jeg cirka kunne regne med strøm på mobilen før batteriet
på strømkilden (18v 3.0Ah Li-ion) er afladet ?
I ca hvor mange måneder ?

Mvh Morten

Re: Hvem tør gi et bud på dette regnestykke ?
Ingen beregning,
men jeg tror ikke at en sådan autolader er særlig energi økonomisk,
altså måske bruge for meget strøm til sig selv.

En enkelt IC som en intelligent 7805
http://www.cui.com/pdffiles/V78XX-500%20Series.pdf (fås hos digikey) har
en virkningsgrad på 95%.
Og nogle Nokia ladere giver 5Volt ud, så kan det ikke passe at din
telefon måske også kan bruge denne spænding. Men ellers spilder du ikke
så meget ved at tabe 1.3Volt mere over 2 stk dioder 1N4005 fx.

Christen Fihl

Re: Hvem tør gi et bud på dette regnestykke ?

Lidt uden for subjektet.
Men for mit vedkommende blev jeg slemt skuffet, da jeg skiftede telefon (til
en Nokia 6500c).
Den kan kun tilsluttes omverdenen trådløs eller via et mini-USB stik
(headset, oplader, datakabel o.a.). Jeg syntes derfor det var nærliggende
bare at give den 5V til datakablets normale USB stik (for på den måde at få
to opladere).
Men det er altså ikke helt nok, idet telefonen kvittere med dialogen "Ingen
opladning - uoriginal oplader".

--
Thomas [4990]

Re: Hvem tør gi et bud på dette regnestykke ?

Mon ikke det er noget med der mangler pullop på D+ eller lign?

Kasper

Re: Hvem tør gi et bud på dette regnestykke ?
Bliver der :-)
Både Mini og Micro USB har 5 ben, hvor kun de 4 bruges normalt.
Jeg ved at Garmin har en modstand forbundet til det 5' ben, som
indikerer hvad det er der er forbundet. kunne være det samme princip med
en  Nokia lader.

Tilbage til emnet: Det ville jo være smart hvis telefonen som Acom skal
bruge kunne bruge 5V direkte (for at spare energitabet). Man kan få
telefon ladere, der forsynes fra en USB (i stikkontakten, bilen, eller
den bærbare).
Og det skulle jo også være simpel, da de ladere jeg kender idag er 5.0V
800mA (N95, 6555, og et par andre)

Christen Fihl

Re: Hvem tør gi et bud på dette regnestykke ?

Fisk?

For du mangler noget med standbyforbruget pE5% telefonen og
effektiviteten i laderen.