Hvad skal ændres her, for at få kraftigere LEDs på?

Jeg har lavet følgende opsætning:

http://img514.imageshack.us/img514/6858/diagramno9.gif

Er der en der kan sige hvad der skal ændres, for at jeg kan sætte nogle
kraftigere LEDs på, i stedet for de små standard?

Det er denne type LEDs jeg gerne vil have på:

http://www.dotlight.de/shop/product_info.php/cPath/296_220_162_164/products_id/387

/Morten

Re: Hvad skal ændres her, for at få kraftigere LEDs på?

Du skal sikre dig de 2 transitorer kan klare 1000mA som de dioder trækker.
Modstande skal opgraderes i watt.
Og værdien i de 2 der har forbindelse med led skal ændres.

Mit bud på værdier, ikke sikkert det er rigtigt, men så er der nok andre
der retter :)

9V - 3.9V = 5.1V
5.1V / 1A = 5.1R

(5.1)^2 / 5.1 = 5.1W

Altså 5.1ohm i de 2 modstande til led, og de skal kunne holde til lidt
over 5W.

Kan ikke lige gennemskue om R3 og den variable skal opgraderes også.

/Jan

Re: Hvad skal ændres her, for at få kraftigere LEDs på?

Ok - jeg spørger helt uvidende: Er det ikke en voldsom ændring at ændre dem
fra 470 ohm til 5,1 ohm?

Re: Hvad skal ændres her, for at få kraftigere LEDs på?

Nu er strømmen jo også 75 - 100 gange højere, så det er ikke
helt forkert.

--
Mvh.

Tomas

Re: Hvad skal ændres her, for at få kraftigere LEDs på?

Okay - jamen jeg prøver i vært fald - dioderne skulle komme om nogen dage,
så melder jeg tilbage der ...

Re: Hvad skal ændres her, for at få kraftigere LEDs på?
Husk det skal være 5W+ modstande, de standard kan normalt max klare
0.25W, du kan også bruge lidt større modstand giver mindre lys men
længere levetid.

Re: Hvad skal ændres her, for at få kraftigere LEDs på?

Fjern de LED's du har nu og indsæt drivetrinnet jeg har tegnet til dig
tidligere. Signal tages ud på collector af transistorene og føres ind på
basis af drivertransistoren.

Re: Hvad skal ændres her, for at få kraftigere LEDs på?

Ja, jeg har set på den, men jeg er ikke helt i stand til at tyde det - vi
skal nok helt ned på paint nevau med at skrive hvilke komponenter der skal
bruges, og hvordan de skal forbindes ...

Re: Hvad skal ændres her, for at få kraftigere LEDs på?

Nu beskriver jeg det for den ene side:

Du fjerner den nuværende lysdiode og trækker det ene ben af modstanden
ned til samlingspunktet mellem kondesator og transistor.

Til samme punkt monteres en 1k ohms modstand der går ind på basis af en
effekttransistor (gerne en darlington). Emitter af den forbindes til
minus, plus forbindes til lysdiode, videre gennem en modstand og ned til
collector på transistoren.

LED = 700mA/3,7 volt

Hvad vil du spændigsforsyne fra, et 9 votls batteri ?

Ved 9 volt skal faldmodstanden være på 9-3,7= 6,3volt/0,7A= 9 Ohm eller
ca 10 ohm

Effekttransistorene skal kunne holde til noget i nærheden af 1 A og
gerne være en darlignton (= stor strmforstærkning) eksempler kunne være
BDX53C eller BD679

Re: Hvad skal ændres her, for at få kraftigere LEDs på?

Jeg takker mange gange for hjælpen - sidste spørgsmål inden jeg kaster mig
ud i projektet - det er rigtigt forstået at de øvrige komponenter på printet
blot skal forblive som de er, ikke?

Re: Hvad skal ændres her, for at få kraftigere LEDs på?

Jo, dybest set kan du såmand lave din AMV (blinker med de 2 dioder)
først, hvorefter du bygger "powertrinnet" på bagefter.