Hjælp med interface af pH probe

Hej i gruppen

Jeg er ved at prøve og interface en ph probe til en microcontroler
Via en 16 bit A/D konverter. Dette har jeg nogenlunde styr på ;-)

Men signalet fra proben skulle gerne laves om til  0 til 5V

Proben måler fra 0 til 14 pH

signalet ved 0 pH er + 414,12 mV
signalet ved 7 pH er 0 Volt
signalet ved 14 pH er - 414,12 mV
= 59.16 millivolts per pH enhed

Proben har en høj output impedance så der skal en høj forstærkning til

Det output jeg kunne tænke mig er
0 pH = 0 Volt
7 pH = +2,50 Volt
14 pH = +5,00 Volt
Men jeg kan ikke rigtig overskue den analoge del med op-amp til at forstærke
signalet
til det ønskede.
Alt kalibrering har jeg tænkt mig at lave i software
Håber at der er en der kan hjælpe mig lidt på vej da jeg har søgt en del dog
uden at finde
noget. jeg kunne bruge ;-(
Også link til et data blad på ph prober jeg ved ikke hvad det jeg har hedder
men de skulle
hvis være rimelig ens
På forhånd tak
    Henrik Nielsen

Re: Hjælp med interface af pH probe
Hej Henrik,

forstærke
dog

Hmm! - Hvad med at sende pH-spændingen ind i en reel buffer og lave en
differens-forstærker med en OP-AMP med en gain på 5 gange (ca.), sæt
bufferens udgang til differensforstærkerens ene indgang og en
spændingsreference på ca. 0.5 V ind på den anden indgang. Derved får du:

0 pH = 5*(0.5V - 414,12 mV) = +0,4294V
7 pH = 5*(0.5V - 0 mV) = +2.5 V
14 pH = 5*(0.5V + 414,12 mV) = +4,571V

Helt ideelt er det jo ikke, men måske kan det bruges, hvis du kan kalibrere
rent softwaremæssigt!? - Og måske kan du sågar låne en Vref+ fra
A/D-converteren?
... Det var ihvertfald mit forslag! :-)

Hilsen
Lars

Re: Hjælp med interface af pH probe

Er det ikke at underdrive, bare at sige høj impedans. Jeg mener at
impedancen af en PH probe er extrem høj.

Re: Hjælp med interface af pH probe

"> > Proben har en høj output impedance så der skal en høj forstærkning til

Jo det er nok rigtig nok ca 500 mega 1 tera ohm tror jeg ;-)

MVH
   Henrik

Site Timeline